گروه حوادث: حکم قصاص خدیجه جاهد، معروف به شهلا بامداد چهارشنبه در محوطه زندان اوین به اجرا درآمد.

شهلا که به اتهام قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی، به قصاص محکوم شده بود در حضور مسئولان قضایی و زندان اوین و همچنین خانواده مقتول به دار مجازات آویخته شد. ساعت 5 بامداد دیروز، شهلا جاهد بعد از گذشت بیش از 8سال از قتل همسر فوتبالیست معروف کشور سرانجام از بند قرنطینه به محوطه زندان اوین منتقل شد تا حکم قصاص او اجرا شود.

از یک ساعت قبل از اجرای حکم، خانواده شهلا و برخی از هنرمندان خود را به پشت در زندان اوین رسانده بودند تا آخرین تلاش‌ها برای جلب رضایت خانواده مقتول را انجام دهند. حدود ساعت 4:15 خانواده مقتول مقابل در زندان حاضر شدند و به محض حضور‌آنها در محل، تلاش‌ها برای جلب رضایتشان شروع شد اما آنها تصمیم خود را گرفته بودند و دلایلی داشتند که براساس آنها حاضر نبودند از خون دخترشان بگذرند.

در حالی که خبرنگاران زیادی برای حضور در مراسم قصاص متهم پشت در زندان اوین جمع شده بودند، تصمیم گرفته شد هنگام اجرای حکم فقط مسئولان قضایی، وکلای طرفین پرونده و خانواده مقتول در محل اجرای حکم حضور داشته باشند و به این ترتیب حدود ساعت 5:10دقیقه صبح بود که شهلا به دار مجازات آویخته شد.

رحیمی، مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه بعد از اجرای حکم قصاص شهلا به خبرنگار ما گفت: در طول مدتی که داخل محوطه زندان بودیم تلاش زیادی برای گرفتن رضایت کردیم اما فایده‌ای نداشت. مادر لاله در این مدت سختی‌های زیادی کشیده بود و دلایل زیادی برای اجرای حکم داشت. او می‌گفت که در طول این سال‌ها به خاطر مرگ دخترش آسیب بسیار زیادی دیده و 8سال همه این سختی‌ها را تحمل کرده تا شاهد اجرای حکم قاتل فرزندش و کسی باشد که باعث ایجاد سختی‌ها برای او و خانواده‌اش شده است.

جابری، قاضی اجرای احکام دادسرای جنایی تهران، یکی دیگر از کسانی بود که در هنگام اجرای حکم قصاص حضور داشت. او بعد از قصاص شهلا در گفت‌وگوی تلفنی با همشهری گفت: شهلا در آخرین دقایق زندگی‌اش، اظهار ندامت می‌کرد و از مادر لاله درخواست بخشش داشت و با گریه و زاری می‌خواست تا اعدام نشود.

وی ادامه داد: در حالی که پیش از این ادعا شده بود که شهلا ناگفته‌هایی دارد که پای چوبه دار بیان می‌کند و این ناگفته‌ها درخصوص فرد دیگری است که در قتل لاله دخیل بوده است اما وقتی از او خواستیم درباره ناگفته‌هایش حرف بزند، جواب داد که این حرف‌ها را فقط برای مانور مطبوعاتی انجام داده و هیچ‌کس در ماجرای قتل لاله حضور نداشته است.

قاضی جابری در ادامه اظهار داشت: در لحظات پایانی، از وکیل شهلا هم خواسته شد تا اگر صحبتی دارد بیان کند اما وی گفت که تمام تلاشش را برای حفظ جان موکلش انجام داده و تنها درخواستش از اولیای دم، بخشش است. با این حال اولیای دم بر اجرای حکم قصاص که حق قانونی آنها بود پافشاری کردند و حکم توسط برادر لاله به اجرا درآمد.

گزارش پرونده

17 مهر سال81، به‌دنبال پیداشدن جسد غرق خون لاله سحرخیزان در خانه‌اش در میدان کتابی تهران، تحقیقات پلیس برای کشف راز این جنایت شروع شد. لاله زمانی به قتل رسیده بود که ناصر محمدخانی به همراه تیم فوتبال پرسپولیس در اردوی آلمان به سر می‌برد و 2 پسر خردسال او هم در مدرسه بودند.

تیم تحقیق در بررسی‌های اولیه افراد زیادی را به‌عنوان مظنون دستگیر کرد تا اینکه مشخص شد در روزی که لاله به قتل رسیده، زنی به اسم شهلا چکی را به بانک برده و از حساب ناصر محمدخانی اقدام به برداشت پول کرده است. به این ترتیب بود که شهلا به‌عنوان اصلی‌ترین مظنون جنایت دستگیر شد و بعد از حدود یکسال بازداشت، سرانجام به قتل لاله اعتراف کرد.

شهلا اعتراف کرد که علاقه زیادی به ناصر محمدخانی داشته و از طرفی به لاله حسادت می‌کرده و به همین دلیل او را به قتل رسانده است. بعد از اعترافات شهلا، محاکمه او در دادگاه جنایی سابق شروع شد اما متهم بر‌خلاف اعترافات قبلی‌اش در اداره آگاهی، این بار همه اتهاماتش را رد کرد و مدعی شد که بی‌گناه است و به خاطر علاقه‌اش به ناصر محمدخانی به قتل اعتراف کرده است.

گرچه اظهارات تازه شهلا تأثیری در حکم دادگاه نداشت و او به قصاص محکوم شد اما با توجه به ایراداتی که وکیل شهلا به پرونده وارد کرده بود و اظهار بی‌گناهی متهم، این حکم بارها نقض و تأیید شد تا جایی که طی 8سال، چندین قاضی پرونده را مطالعه کردند و سرانجام حکم قصاصی که نخستین قاضی پرونده صادر کرده بود، در دیوانعالی کشور تأیید شد.

با ارسال پرونده به دفتر رئیس قوه‌قضاییه و انتشار نامه شهلا که در آن از رئیس قوه درخواست کرده بود هر چه زودتر تکلیفش مشخص شود، سرانجام رئیس قوه‌قضاییه نیز با اجرای حکم موافقت کرد و به این ترتیب شهلا صبح دیروز به دار مجازات آویخته شد.

کد خبر 122085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز