سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، درک گلیسون، رهبر ارکستر ایرلندی‌ آخرین رهبر خارجی است که تا آخر سال میهمان ارکستر سمفونیک تهران می‌شود.

ارکستر سمفونیک تهران با حضور  درک گلیسون

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در نشستی که صبح دیروز در تالار رودکی برگزار شد اعلام کرد اگرچه به‌دلیل برنامه‌ریزی برای حضور رهبران خارجی، آنها پشت سرهم آمدند اما حضور رهبران خارجی برای ارکستر سمفونیک تهران رهاورد خوبی داشته‌است و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد.

طبق تصمیم‌گیری‌های شورای راهبردی ارکستر سمفونیک تهران قرار شد که امسال از 2رهبر میهمان خارجی برای هدایت این ارکستر استفاده شود. حضور ماتیاس کروگر، رهبر میهمان سابق ارکستر سمفونیک به‌دلیل نداشتن رزومه مشخص جنجال برانگیز بود اما این بار درک گلیسون، رهبر میهمان فعلی ارکستر سمفونیک تهران با رزومه کاری پر و پیمان آمده‌است تا جلوی هر حرف و حدیثی را بگیرد.

او برخلاف همتای‌های ایرانی و خارجی خود که در نشست‌های خبری از استعدادهای ارکستر سمفونیک تهران تنها تمجید می‌کنند، علاوه بر تعریف از این ارکستر به نقاط ضعف ارکستر سمفونیک 77 ساله تهران اشاره کرد.

او به‌دلیل سابقه همکاری با ارکسترهای دنیا، وضعیت ارکستر سمفونیک تهران را مشابه ارکسترهای اروپای شرقی مثل رومانی، بلغارستان و جمهوری چک دانست که در کنار نقاط قوت دارای ضعف‌ها و مشکلاتی هستند؛ مشکلاتی از قبیل کیفیت سازها، یعنی نکته‌ای که همواره از سوی مسئولان گفته می‌شود که این مشکلات حل شده یا حل خواهد شد. البته او انگیزه بالای نوازندگان را در مقایسه با همکاران خارجی‌اش خیلی بالا دانست و گفت: برخلاف ایران در اروپا بسیاری از نوازندگان دوست ندارند در ارکستر نوازندگی کنند و این تلاش در بسیاری از مواقع از سوی آنها دیده نمی‌شود.

در برنامه ارکستر سمفونیک تهران اجرای 2قطعه ایرانی دیده می‌شود؛ اجرای قطعه «نغمه صلح» از ساخته‌های ارسلان کامکار و همچنین «کنسرتو کمانچه» با تکنوازی کمانچه اردشیر کامکار. این رهبر ارکستر که توسط شهرداد روحانی به انجمن موسیقی معرفی شده‌است، برای نخستین بار است که در ارکستر با ساز ایرانی کمانچه آشنا شده و به همین دلیل اجرای این قطعات ایرانی را متفاوت با کارهای سابقش خواند.

آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود به رهبری نادر مرتضی پور انجام شود، به‌دلیل مشکلات گمرکی و نرسیدن سازها از کشور قطر لغو شد، هرچند که بابک رضایی این وعده را می‌دهد که برنامه ویژه‌ای با رهبری نادر مرتضی‌پور اجرا شود.
انجمن موسیقی ایران 3 برنامه دیگر با رهبر ایرانی در پیش رو دارد و در حال حاضر در حال رایزنی با معاونت هنری است تا در ماه صفر موسیقی ویژه‌ای برای این ایام اجرا کند. حالا قرار است 12 و 13 آذر، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری درک گلیسون ساعت 21 در تالار وحدت برنامه اجرا کند.

کد خبر 122017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز