همشهری آنلاین : رییس دانشگاه تربیت مدرس با اظهار موافقت نسبت به برگزاری آزمون نیمه ‌متمرکز دکترا که از امسال قرار است به صورت سراسری در کشور برگزار شود، گفت: این آزمون باعث ایجاد عدالت آموزشی و فرصت برابر طی یک رقابت سالم در بین داوطلبان است.

دکتر رنجبر

دکتر رنجبر در گفت‌ وگو با ایسنا، با بیان اینکه چند سالی است که در دانشگاه‌ها درگیر برگزاری آزمون دکترا هستیم و اکثر دانشجویان نسبت به روند برگزاری آزمون دکترا در دانشگاه‌های متعدد گله مند هستند، گفت: از جمله انتقادات وارده به این شیوه از سوی دانشجویان این است که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکترا تبعیض قائل می‌شوند و دانشجویان خودشان را برای دکترا پذیرش می‌کنند که این موضوع باعث اضطراب در بین دانشجویان می‌شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد مصاحبه‌های فردی بین استاد و دانشجو به گونه‌ای چیدمان می‌شود که استادی دانشجوی خود را برمی‌گزیند اما این در حالی که ممکن است دانشجوی دیگری از نظرعلمی باسوادتر از دانشجوی پذیرفته شده باشد و این اقدام نوعی تبعیض است.

استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص اینکه برخی اساتید به دلیل شناخت بیشتر علاقه‌مند هستند که دانشجویان خود را برای دوره دکتری پذیرش کنند، تصریح کرد: فردی که وارد مقطع دکتری می‌شود نخبه است و با فضای دانشگاهی بیگانه نیست و توانایی آن را دارد که در آن فضای علمی خود را سازگار کند.

وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا هر داوطلبی که از نظر علمی شایستگی دارد بتواند در دانشگاه مورد علاقه خود پذیرش شود، تاکید کرد: به صرف اینکه دانشجویی با یک استاد کار کرده، نباید فرصت را از داوطلب دیگر گرفت و عدالت آموزشی به معنای داشتن فرصت برابر در یک رقابت سالم است.

وی اظهارکرد: به عبارتی دیگر روش جدید آزمون دکتری شانس برابری را برای داوطلبان دکتری ایجاد خواهد کرد تا افرادی که توانایی علمی بیشتری برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه برتر را دارند، بتوانند در آن دانشگاه پذیرفته شوند و با این روش عدالت آموزشی بیشتری برقرار خواهد بود.

دکتر رنجبر با اذعان به این نکته که خیلی از صاحبنظران موافق برگزاری آزمون دکتری به صورت نیمه متمرکز هستند، تصریح کرد: باید اجازه دهیم تمام دانشجویان توانمند ما از سراسر نقاط کشور بتوانند به دانشگاه‌های دیگر راه یابند و امیدواریم آزمون سراسری دکتری بدون هیچگونه تبعیضی انجام گیرد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دیگر انتقادات وارده به برگزاری آزمون دکترا در دانشگاه‌های متعدد، گفت: برگزاری آزمون‌ در دانشگاه‌های مختلف باعث نوعی همپوشانی در آزمون‌ها می‌شد که این موضوع دانشجویان را برای هماهنگی با مشکل مواجه می‌ساخت.

دکتر رنجبر ادامه داد: همچنین مستقل عمل کردن دانشگاه‌ها در برگزاری آزمون دکتری باعث می‌شد که وحدت رویه‌ای در برگزاری آزمون وجود نداشته باشد و در این زمینه برخی دانشگاه‌ها به صورت تستی، برخی شفاهی و برخی به صورت تشریحی آزمون را برگزار می‌کردند.

وی همچنین هزینه بالایی که برای برگزاری آزمون دکترا در دانشگاه‌های متعدد صرف می‌شد را از دیگر مشکلات آزمون‌های فعلی عنوان کرد و گفت: این موضوع منجر به اتلاف منابع و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: براین اساس وزارت‌علوم طی جلسات متعددی که با روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار کرد ، تصمیم گرفت که آزمون دکترا را به صورت سراسری برگزار کند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد برگزاری آزمون دکترا به صورت سراسری را با کنکور اشتباه می‌گیرند گفت: در حالی‌ که برگزاری آزمون دکترا مشابه GRE است و براین اساس سازمان سنجش ابتدا یک امتحان به صورت سراسری از سه مبحث زبان، استعداد تحصیلی و دروس پایه برگزار می‌کند و همچنین با تاثیر 20 درصدی معدل دانشجویان، یک غربالگری اولیه از داوطلبان انجام می‌گیرد و چند برابر ظرفیت را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کند و دانشگاه‌ها نیز از میان این افراد دانشجویان خود را پذیرش می‌کنند.

دکتر رنجبر با تاکید براینکه آزمون نیمه‌متمرکز دکترا شبیه GRE‌ است و کنکور نیست، اظهارکرد: این آزمون نیمه متمرکز دو سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و براساس نقاط ضعف و قوت آن می‌توان بازنگری مجدد انجام داد و ممکن است در دراز مدت این آزمون کاملا به سمت GRE‌ و ارئه کارنامه به داوطلبان شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه برمطالب فوق روش نیمه متمرکز قدرت انتخاب و بررسی‌های دقیق تر اساتید و اعضای گروه را افزایش می‌دهد زیرا تعداد کمتر همتراز وارد مرحله بررسی مصاحبه و ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی و انطباق موضوع با خواست دانشجو و پژوهش‌های استاد راهنما می‌شود.  

کد خبر 121983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز