گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: در مراسم رونمایی از 7 آلبوم موسیقی انجمن موسیقی ایران، آنچه بیشتر از هر نکته‌ دیگری خودنمایی می‌کرد، سخنان معاون هنری وزیر ارشاد اسلامی بود که در این جلسه اعلام کرد: باید از داشته‌هایمان در موسیقی اصیل دفاع کنیم.

این مراسم با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، علی ترابی، که پس از گذشت بیش از 9 ماه همچنان سرپرست دفتر موسیقی ارشاد و نه مدیرکل است، بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی و تعدادی از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

شاه‌آبادی که از اواخر اسفند سال گذشته بر صندلی معاونت هنری تکیه زده‌است، در این نشست اعلام کرد که موسیقی کشور سال‌هاست که از افراط‌و‌تفریطی دو جانبه رنج می‌برد. گاهی یک نگاه انقباضی صرف، خواستار محدودیت‌هایی در حوزه موسیقی می‌شود که حق آن نیست و گاهی اوقات بعضی نگرش‌ها و گشاده‌دستی‌ها و دیدگاه‌هایی که با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی ما سازگاری ندارند معرف گونه‌ای از موسیقی می‌شود که آن هم حقیقت نیست.

او خواستار ادامه فعالیت صحیح موسیقی اصیل شد. البته سخنان شاه‌آبادی در تکریم موسیقی اصیل ایرانی را می‌توان با گلایه مرتضی احمدی، بازیگر تئاتر و تلویزیون مقایسه کرد. احمدی که به تازگی آلبوم «صدای تهرون» شامل 12 قطعه موسیقی فولکلور تهرانی را منتشر کرده‌، با گلایه از وزارت ارشاد به یکی از سایت‌های خبری گفته است:«مسئولان ارشاد مدام روی هنرهای آیینی و سنتی تاکید می‌کنند. من می‌خواهم بدانم هنر ضربی‌خوانی جزء این هنرها هست یا نه؟ اگر هست چرا مجوز نمی‌گیرد؟»

با این حال، در جلسه روز گذشته از 7 اثر موسیقیایی تولیدی انجمن موسیقی رونمایی شد تا تعداد آثار تولیدی انجمن موسیقی ایران از سال 1364 که تاسیس شده تا امروز به 161 اثر برسد. شاه‌آبادی از انجمن موسیقی خواست که در تولید موسیقی فاخر گام‌های بلندتری بردارد و افزود: آنچه کشور به آن نیاز دارد شادابی و طراوت است. اگر نتوانیم به وسیله‌ هنر و موسیقی شادابی و طراوت را برای جوانان به ارمغان بیاوریم، قطعا از برنامه‌های کلان کشور عقب می‌مانیم.

شاه‌آبادی از تولید‌کنندگان این هنر خواست آن را در اختیار جوان‌ها بگذارند. حمایت از جوانان نکته‌ای بود که شاه‌آبادی در این جلسه بر آن تاکید داشت درحالی‌که علی‌رهبری، رهبر ارکستر بین‌المللی ایرانی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها نسبت به لغو بدون دلیل کنسرتی که قرار بود به همراه گروه جوان ارکستر زهی پارسیان در تهران انجام شود، انتقاد کرده‌است.

این رهبر ایرانی که سال‌ها مقیم اتریش بوده، می‌خواست با گروه جوان پارسیان کنسرتی در تهران اجرا کند. ابتدا قراربود این برنامه با هماهنگی انجمن موسیقی 7 تا 10 مهرماه برگزار شود اما به‌علت تداخل اجرایی با برنامه‌های مناسبتی ارکسترسمفونیک در هفته دفاع مقدس لغو شد.

دلایل مختلف دیگر از‌جمله درگیر بودن علی رهبری و گروه پارسیان، اجرای این کنسرت را به زمانی دیگر موکول کرد و حالا علی رهبری اعلام کرده‌است که این برنامه به تصمیم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو شده‌است. علی رهبری در این‌باره گفت: آقای رضایی، رئیس انجمن موسیقی هم نسبت به برگزاری این برنامه ابراز علاقه کرده‌بود به همین دلیل بعد از گفت‌وگوهای تلفنی پیش‌نویس قرارداد در تاریخ 16 اکتبر(24 مهر ماه) برای من ارسال شد. اما یکی دو هفته قبل توسط یکی از دوستان و نه خود انجمن، به من اطلاع داده شد که به تصمیم معاون هنری وزیر ارشاد این کنسرت لغو شده است.

او این عمل را غیرحرفه‌ای خواند و افزود: «نمی‌دانم در معاونت هنری ارشاد و دفتر موسیقی چه‌خبر است؟ هرکس تقصیر را گردن دیگری می‌اندازد. من اصلا این سبک را نمی‌پسندم و امیدوارم مسئولان دیگری که کارشان به‌طور مستقیم با زندگی روزمره مرتبط است، به این شکل رفتار نکنند.»

او که از رهبران بزرگ موسیقی دنیاست از تماس‌های معاونت هنری ارشاد گفت که از او خواسته بودند هر ارکستری را که تمایل دارد رهبری کند اما به‌دلیل کمبود وقت و عدم‌برنامه‌ریزی این اتفاق نیفتاد. او گفت: در بیش از 180 شهر بزرگ دنیا رهبری ارکسترها را برعهده داشته‌ام و بالاترین مقام‌های اداری کشورهای دیگر از من برای برگزاری کنسرت در شهرشان دعوت کرده‌اند، اما دوست دارم بدانم دلیل مخالفت‌شان چه بوده است.

به‌ هر روی در رونمایی 7 آلبوم موسیقی انجمن موسیقی ایران، شاه‌ آبادی اعلام کرد: به عقیده من دیدگاه‌هایی که هر نوع موسیقی را در هر شرایطی محدود می‌کند باید تعدیل شود و اگر به‌دنبال یک شرایط بهتر در موسیقی هستیم، باید افراط و تفریط‌ها را تعدیل کنیم.

کد خبر 121928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز