دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

ترجمه - امیررضا نوری‌زاده : ریدلی اسکات، کارگردان انگلیسی، در پنجمین دهه فعالیت حرفه‌ای‌‌اش همچنان پرکار است و 2فیلم دیگر از سری بیگانه را در دست ساخت دارد.

ریدلی اسکات

او که با ساخت قسمت اول همین سری درسال 1978 به شهرت رسید و با بلید رانر (که می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های ژانر علمی- تخیلی دانست) جایگاه خود را در بین علاقه‌مندان سینمای علمی-تخیلی پیدا کرد، در سن 72سالگی هم با همان انگیزه درباره فیلم‌های جدیدش صحبت می‌کند و در این سن هم حاضر به عقب نشینی نیست و گفت‌وگو را این چنین آغاز می‌کند: «بیگانه چیزی بیشتر از یک سری فیلم ساده است».

بیگانه و بلیدرانر، 2فیلم خوب ژانر علمی- تخیلی بودند اما اسکات در مورد فیلم اسطوره که با بازی تام کروز پس از بلیدرانر ساخته شد، نظر چندان مثبتی ندارد و آن را کاری بی‌ارزش درکارنامه هنری‌‌اش می‌داند؛ «تصور می‌کردم فیلم خیلی خوبی خواهد بود اما ایده‌های فیلم اصلا جالب از آب در نیامد».

اسکات کار را با فیلم‌های باران سیاه و تلما و لوئیز ادامه داد و بعد هم فیلم‌های 1492؛ فتح‌بهشت و نهنگ سفید را ساخت و هر دوفیلم را از بهترین کارهای مستقلش می‌داند. او برای گلادیاتور برنده جایزه اسکار شد ولی در عین حال بلک هاوک داون را بهترین فیلم جنگی چند سال اخیر می‌داند. او برخلاف بسیاری از کارگردان‌های هم دوره‌‌اش در انگلستان، توانسته با هالیوود گلاویز و در نهایت پیروز از معرکه خارج شود.

در دهه گذشته او 9فیلم ساخت که با گلادیاتور آغاز شد و با رابین هود پایان یافت. فروش جهانی فیلم رابین هود بیش از 300میلیون دلار بود. او حتی فیلم یک سال خوب را هم جزو کارهای خوبش تلقی می‌کند و در ادامه می‌گوید: من حین ساخت این فیلم بود که متوجه شدم بهترین شغل دنیا را دارم و شیوه کارم بهترین شیوه در جهان است.

سرکشی در برابر سیستم استودیویی

او حتی در مقاطعی که با سیستم استودیویی در افتاده، به نتیجه دلخواهش دست پیدا کرده است. پس از ساخت فیلم قلمرو بهشت استودیوی فاکس با او به‌شدت اختلاف نظر پیدا کرد و فیلم با حذف حدود یک ساعت به نمایش درآمد و طبیعی بود که با این شرایط در گیشه شکست بخورد؛ در مقابل نسخه کامل‌تر آن که روی دی وی دی عرضه شد به‌مراتب بهتر بود و با استقبال منتقدان مواجه شد.

این نخستین باری نبود که اسکات با استودیو بر سر مدت زمان فیلم‌هایش درگیر می‌شد. نسخه اصلی اسکات از بلید رانر هم در سال 1982 مورد توجه استودیو قرار نگرفته بود و ناچار شد تا به قول خودش نریشن اضافه کرده و پایان مسخره‌ای را به آن اضافه کند.

اسکات برای رابین هود هم راه مشابهی را در پیش گرفت و نسخه جدید آن 17 دقیقه طولانی‌تر است. اما برخلاف تجربه‌های قبل، این بار منتقدان نظرات متنوعی درباره این نسخه داشتند؛ برای مثال ورایتی نوشت: رابین هود نسخه تدوین اسکات نتوانست لذت تازه‌ای به تماشاگران ارائه کند و هنوز هم از نسخه‌های قبلی آن ضعیف‌تر است. اما اسکات که چندان نسخه‌های قدیمی با هنرپیشه‌هایی چون کوین کاستنر، شون کانری و ارول فلین را قبول ندارد، درموردشان می‌گوید: بیش از 80 فیلم با داستان رابین هود ساخته شده است و من از تماشای آنها در دوران کودکی لذت می‌بردم اما وقتی در بزرگسالی آنها را باز تماشا کردم به‌نظرم جالب نبودند، این بود که تصمیم گرفتم آخرین فیلم خوب از این داستان را من ساخته باشم؛ البته نسخه کمدی مل بروکس از رابین هود، فیلمی عالی بود!

اسکات با انتخاب راسل کرو در نقش رابین هود انتظار داشت تا جادوی فیلم گلادیاتور را به‌نوعی دیگر تکرار کرده باشد.رابین هود پنجمین فیلم مشترک آنهاست و نشان می‌دهد که راسل کروی استرالیایی هنرپیشه منتخب اسکات است.

از تیزر‌سازی‌ تا فیلمسازی

در طول دهه‌های اخیر اسکات کمتر در کشورخودش فیلم ساخته است و ترجیح داده باوجود تمامی مشکلات در آمریکا کار کند. اسکات با خرید بخش عمده‌ای از سهام شرکت فیلمسازی شپرتون در سال 1995 عملا از سینمای انگلستان به‌طور کامل جدا شد. او پس از ساخت فیلم دوئل‌کنندگان در سال 1977 تابه‌حال فیلم کاملی در انگلستان نساخته است.

او کارش را با شبکه بی‌بی سی آغاز کرد و طراح تولید این شبکه بود و یک سال پس از شروع کار آنجا را ترک کرد و شرکت خصوصی ساخت تیزرهای تبلیغاتی را تأسیس کرد و در آن بیش از 2700 تیزر تولید کرد. با سودآوری کلان این شرکت او این امتیاز را داشت که در کار فیلمسازی آزادی عمل داشته باشد؛ «این امتیاز خیلی مهمی بود چون به من اجازه می‌داد تا سوژه‌های فیلم‌هایم را با وسواس و دقت فراوان انتخاب کنم و نیاز نداشته باشم که برای کسب درآمد حتما فیلمسازی کنم». کمی پس از تأسیس این شرکت برادرش تونی هم به او پیوست و در کنار هم کار این شرکت را گسترش دادند. در حال حاضر این شرکت با بیش از 50کارگردان در شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک، لندن و هنگ کنگ فعال است.

برنامه حرفه‌ای روزانه در 72سالگی

اسکات با وجود سن بالا هنوز هم برنامه‌ای کاملا حرفه‌ای برای زندگی‌اش دارد و هر روز صبح برای مرور فیلمنامه‌های جدید ساعت 6صبح از خواب بیدار می‌شود. همین موضوع سبب شده تا فرزندان او هم با اتکا به تجربه و امکاناتی که پدرشان در اختیارشان قرارداده، دست به تجاربی در دنیای کارگردانی بزنند. جردن در سال گذشته فیلم شکاف‌ها را روی پرده سینماها داشت و دیگر فرزندش جیک، دومین فیلم بلندش به نام خوشامدگویی به خانواده ریلی را با بازی کرستن استوارت به پایان رسانده است.

ولی درکنار این پروژه‌های خانوادگی، شرکت فیلمسازی اسکات فعالیت‌های فراوانی را برای کارگردان‌هایی خارج از دایره فامیلی درنظر دارد که از آن میان می‌توان به داستان بازی مونوپولی، نسخه جدیدی از کتاب دنیای شجاع نوین از آلدوس هاکسلی، داستان تأسیس برند گوچی با بازی آنجلینا جولی و اقتباسی از رمان گذرگاه از جاستین کرونین اشاره کرد. با این برنامه پرترافیک، اسکات تا سال‌ها خیال بازنشستگی ندارد و می‌گوید: به‌نظرم هیچ‌چیز بدتر از بیکاری نیست و باید تا جایی که ممکن است به پرواز ادامه داد.

ریسک بزرگ اسکات

پروژه‌ای که او برای خودش در سال‌های آینده درنظر دارد ساخت 2فیلم از سری بیگانه به‌صورت سه‌بعدی است. با وجود موفقیت چشمگیر این فیلم، هرگز از اسکات خواسته نشد تا دنباله‌ای برای آن بسازد و افتخار آن نصیب جیمز کامرون و دیوید فینچر شد. اما با همکاری دیمون لیندلف - مغز متفکر سریال لاست - به‌عنوان همکار فیلمنامه‌نویس می‌توان امیدوار بود او بتواند همچنان در دنیای فیلم‌های علمی- تخیلی خبرساز باشد. فیلم‌ها که داستانشان به سال 1949 باز می‌گردد جایی برای شخصیت سیگورنی ویور -ریپلی - ندارند و به ریشه‌های وجود این موجودات کشنده می‌پردازند.

این اقدام اسکات می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد و به اعتبار او در این سری فیلم لطمه بزند اما خود اسکات با یادآوری تجربه گلادیاتور می‌گوید: همه فکر می‌کردند می‌خواهم کپی جدیدی از فیلم‌های قدیمی بسازم اما ثابت کردم که آنها در اشتباه هستند.

گاردین -10 نوامبر

 

کد خبر 121883

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز