مجلس شورای اسلامی سیاست‌های دفاعی، سیاسی و امنیتی ایران در برنامه پنجم توسعه را تصویب کرد.

 ارتقای سامانه پدافند هوایی، تقویت حضور در آب‌های آزاد و تکمیل سازمان ناوگان جنوب، ایجاد زیرساخت‌ها و درنظر گرفتن سازوکارهای مشارکت بخش دولتی و غیردولتی در شرایط بحران و جنگ و ایجاد سامانه فرماندهی، کنترل، اطلاعات و مراقبت پیشرفته به‌منظور ارتقای هوشیاری و آمادگی برای شناسایی تهدیدات و مقابله سریع و مؤثر، تنها بخشی از رویکردهای دفاعی و امنیتی ایران در 5 سال آینده خواهد بود. نمایندگان همچنین دولت را مکلف کردند تا تعداد نیروهای بسیجی فعال در ‌٥سال آینده را به 1.5  میلیون نفر برساند و با جذب ‌٣٠ میلیون نفر از بسیج ده‌ها میلیونی پشتیبانی کند.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع وظیفه دارد تا نسبت به ارتقای کمی و کیفی سامانه پدافند هوایی کشور و ایجاد هماهنگی تحت نظر قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) اقدام کند. همچنین وزارت یادشده موظف شد به‌منظور ارتقای توانمندی‌های دفاعی، قدرت بازدارندگی و دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی و مقابله مؤثر با تهدیدهای خارجی اقداماتی را انجام دهد.

به موجب این مصوبه، وزارت دفاع موظف شد نسبت به تقویت حضور و ارتقای زیرساخت‌ها به‌منظور گسترش حوزه و استقرار مؤثرتر در حوزه‌های آبی کشور و حفاظت از خطوط دریایی کشور با تاکید بر آب‌های آزاد و تکمیل سازمان ناوگان جنوب اقدام کند. مجلس همچنین وزارت دفاع را موظف کرد تا از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای ارتقای دانش، مهارت، ارتقای منزلت اجتماعی جامعه هدف، درخصوص مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب با تکیه ویژه بر دیدگاه‌ها و سیره حضرت امام‌خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری، ارتقای معنویت، انضباط اجتماعی، تقویت تعاملات سازنده و مهارت‌های حرفه‌ای و افزایش ظرفیت به‌کارگیری تخصصی سربازان وظیفه و غنی‌سازی شغلی و ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی آنان و نیز استفاده بهینه از مشمولان در سازندگی کشور بهره‌گیری بهینه کند.

این مصوبه همچنین وزارت دفاع را موظف می‌کند تا نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و اتخاذ ساز و کارهای لازم برای مشارکت هرچه گسترده‌تر دستگاه‌های دولتی و بخش غیردولتی در برنامه‌های دفاعی در شرایط بحران و جنگ اقدام کند. این مصوبه، وزارت دفاع را ملزم می‌سازد که توسعه و تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح (اعم از خرید، بازسازی، نوسازی و نگهداری) تا سطح آمادگی مصوب و عملیاتی کردن تمامی هواپیماها و بالگردها و تسلیحات مرتبط و ایمن‌سازی پروازها را در اولویت قرار دهد.

تقویت نیروهای بسیج

نمایندگان در مصوبه دیگری دولت را موظف کردند تا پشتیبانی لازم را برای افزایش حداقل1.5 میلیون نفر بسیجی فعال و ویژه تا پایان برنامه پنجم با تاکید بر تربیت نیروی انسانی متعهد و انقلابی انجام دهد. نمایندگان در مصوبه‌ای دولت را موظف کردند تا پشتیبانی‌های لازم برای جذب و به‌کارگیری 30میلیون نفر از بسیج ده‌ها میلیونی را با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و علمی فراهم کند و یک درصد از سرجمع اعتبارات تملک دارایی استانی در بودجه سنواتی پیش‌بینی شود تا به‌منظور حمایت از امر احداث و توسعه پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج هزینه شود. نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند که از فعالیت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با امور دفاعی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حمایت مالی و پشتیبانی کند.

استانداردهای پدافند غیرعامل

این گزارش می‌افزاید که با تصمیم مجلس به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها، ارتقای پایداری ملی، حفاظت از مردم و منابع ملی کشور و تضمین تداوم خدمات به آنان در راستای تکمیل چرخه دفاع غیرنظامی، استانداردهای فنی و مورد نیاز پدافند غیرعامل طی سال اول برنامه تدوین می‌شود. براساس این مصوبه، پدافند غیرعامل تنها در حوزه تهدیدات دفاعی و امنیتی است و دستورالعمل هماهنگی حوزه‌های پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران کشور در چارچوب تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح با پیشنهاد مشترک دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نمایندگان همچنین مصوب کردند که در زمان صلح با تایید ستاد کل نیروهای مسلح قسمتی از نیازهای دولت، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به نیروی انسانی با استفاده از خدمت مشمولان وظیفه تامین شود. بر این اساس حداقل 50 درصد از نیروهای انسانی فوق که فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، باید در مناطق توسعه‌نیافته یا کمتر توسعه‌یافته کشور خدمت کنند.

امنیت مرزها پایدار شود

این گزارش می‌افزاید: در راستای تامین امنیت پایدار مناطق مرزی و کنترل مؤثر مرزها، وزارت کشور موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، دادگستری، اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط طرح جامع امنیت پایدار مناطق مرزی را تا پایان سال اول برنامه تهیه کند و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی برساند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان برنامه طرح‌های مصوب کنترل و انسداد مرزها به‌صورت کامل اجرا شود.

ارتقای زیرساخت‌های اطلاعاتی

با تصمیم مجلس، وزارت اطلاعات وظیفه دارد با هدف دفاع از حاکمیت و منافع ملی و تقویت تعامل با جامعه اطلاعاتی و پیشگیری و مقابله با تهدیدات و تهاجم اطلاعاتی و امنیتی داخلی و خارجی به‌ویژه استکبار جهانی، اقداماتی را انجام دهد و نسبت به ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های اطلاعاتی با هدف تحکیم و تقویت امنیت پایدار و فراگیر اقدام کند.

همچنین مجلس، وزارت اطلاعات را موظف کرد به پیشگیری و مقابله با مفاسد و اختلال در امنیت اقتصادی، جرایم سازمان‌یافته ضدامنیتی، اقدامات تروریستی و تهدیدات نرم امنیتی در مقام ضابط دادگستری بپردازد. این مصوبه همچنین وزارت اطلاعات را موظف کرد تا نسبت به ایجاد و گسترش زیرساخت‌ها و سازو کارهای لازم برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در راستای تقویت و تحکیم امنیت پایدار کشور اقدام کند.

کد خبر 121840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز