بزرگ‌ترین کاروان ورزشی ایران از لحاظ تعداد ورزشکار و همراه با کسب 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز با تصاحب رتبه چهارم در میان 45 کشور شرکت‌کننده در بازی‌های آسیایی گوانجو به کار خود خاتمه داد.

ورزش - گوانجو

 تغییرات مدیریتی به وقوع پیوسته در یک سال مانده به بازی‌های آسیایی در دستگاه ورزش، تفاوت دیدگاه در زمینه اعزام ورزشکاران و تیم‌های ورزشی تا هفته‌ها قبل از اعزام کاروان و به نتیجه نرسیدن دیدگاه‌ها پیرامون اتخاذ استراتژی واحد و جبهه‌گیری در مورد اینکه کدامیک از 2نهاد ‌سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک باید پاسخگوی نتایج کاروان ورزشی ایران در این دوره از بازی‌ها باشد، از جمله موارد مبهمی بود که باعث می‌شد کارشناسان در حوزه ورزش نتوانند پیش‌بینی دقیقی از نتایج احتمالی کاروان اعزامی داشته باشند.

البته در این بین این واقعیت را نیز نباید کتمان کرد که رئیس سازمان تربیت بدنی با پذیرش تبعات ناکامی احتمالی، در موافقت با افزایش تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده از کشورمان موجب شد تا بزرگ‌ترین کاروان ورزشی ایران برای حضور در بازی‌ها شکل بگیرد و در نهایت نیز آن روی سکه خوشبختی به ورزش ایران لبخند زد و کاروان ایران با تصاحب چند مدال طلای غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی، بالاتر از کشورهای متوسط آسیایی قرار گرفت؛ آن هم در شرایطی که تعداد مدال‌های نقره و برنز این کشورها بیشتر از ایران بود. ارزیابی کلی رشته‌های شرکت‌کننده در بازی‌های آسیایی را با هم مرور می‌کنیم.

ورزش ایران همانند همه ادوار پیشین حضورش در این بازی‌ها باز هم متکی به رشته‌های انفرادی بود تا ورزش‌های گروهی.
این در حالی بود که در این دوره با وجود عدم صدور مجوز برای رشته واترپلو، رشته‌های جدیدی چون کبدی و دراگون بت در کنار رشته‌های پرسابقه‌ای چون فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال قرار گرفته بودند.

در این میان اگرچه ناکامی تیم فوتبال امید ایران با سابقه 4 مدال طلا در دوره‌های گذشته و عدم تکرار مدال برنز دوره پیش در دوحه کلیت کاروان ورزشی ایران و به خصوص رشته‌های تیمی را زیر سؤال برد و تحت تأثیر قرار داد اما رسیدن 2رشته هندبال و و تا حدودی هم کبدی به مدال نقره ازجمله نتایج شگفتی‌انگیز این دوره از بازی‌ها بود.

عدم موفقیت تیم‌های دراگون‌بت مردان و زنان که هر کدام با داشتن 24 ورزشکار و با کلی ادعا مسئولان ورزش را به گرفتن حداقل یک مدال برنز در 3 ماده 250، 500 و 1000 متر مجاب به اعزام کرده بودند نیز از جمله موضوعاتی بود که انتقادات زیادی را به همراه داشت. در این میان بسکتبال اگر در ماه‌های قبل از اعزام به بازی‌ها، روی نبود ستارگان اصلی‌اش کمتر مانور می‌داد و جوانان جایگزین بازیکنان غایب را به خودباوری می‌رساند و باور می‌‌داشت، باز هم یکی از بخت‌‌های مسلم طلا بود اما صدحیف و افسوس که بسکتبال چوب عدم خودباوری بازیکنانش را در برخی از بازی‌های حساس مراحل مقدماتی مثل بازی با ژاپن و نیمه‌نهایی برابر چین خورد و در عین شایستگی از کنار یک موفقیت بزرگ به آسانی عبور کرد.

چنین بود شرایط والیبال که به نوعی دیگر مسئولانش با گذاشتن بار روانی سنگین روی دوش تیم از چند سال پیش وعده کسب مدال طلا را به مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی دادند و در نهایت هم همین عامل کار دست سرمربی جوان تیم و بازیکنانش در بازی‌ نهایی مقابل ژاپن داد!

تیم ملی والیبال ایران به دلیل استرس بالا ناشی از شکست در فینال حتی قادر نشد 50 درصد از بازی اصلی خود را برابر تیمی به نمایش بگذارد که 2ماه پیش در میدان ایتالیا به راحتی با نتیجه 3 بر یک مغلوب شده بود. این در حالی بود که تیم ایران برای رسیدن به فینال تنها یک حریف نسبتاً جدی مقابل خود داشت که آن هم چین میزبان بود.

کشتی سرآمد ورزش‌های انفرادی

در 20 مدال طلای به دست‌آمده برای کاروان ورزشی ایران، کشتی مثل همیشه تاریخ، موفق به ایفای نقش همیشگی خود شد و قهرمانانش از 14 طلای ممکنه نیمی از مدال‌های طلای این رشته را با درخشش کشتی‌گیران فرنگی و همراهی کشتی‌گیران آزادکار به اردوی کاروان ایران آوردند.

کشتی به جز 4 طلای کشتی فرنگی و 3 طلای کشتی آزاد یک نقره و 2 مدال برنز هم به دست آورد و با مجموع 10 مدال عنوان موفق‌ترین رشته کاروان اعزامی به گوانجو را نیز به خود اختصاص داد.


بعد از کشتی، تکواندو قرار گرفت که با سنت‌شکنی و کسب 3 مدال طلا به دوران تک مدال طلایش در دوره‌های قبلی خاتمه داد. تکواندو به جز 3 طلا، 2 مدال نقره و 4 مدال برنز گرفت تا در مجموع با 9 مدال پشت‌سر کشتی قرار گیرد.

«ووشو» نیز در این دوره با 3 طلا و 3 برنزی که گرفت به عنوان رقیبی تازه برای تکواندو و کاراته در ورزش‌های رزمی درآمد و خود را تثبیت کرد. کاراته نیز اگرچه با کاهش سهمیه روبه‌رو شد ولی در مجموع برخلاف دو دوره قبلی در بازی‌های آسیایی2002 بوسان و 2006 دوحه در این دوره از رقابت‌ با تکواندو و ووشو بازماند و در نهایت به 2 مدال طلا و یک برنز نائل شد.

چنین بود موقعیت رشته قدیمی وزنه‌برداری که همانند دوره قبل در دوحه صاحب یک مدال طلای از قبل پیش‌بینی شده از سوی بهداد سلیمی شد و تنها پیشرفتش افزودن 2 مدال نقره و یک مدال برنز به جمع مدال‌هایش در این دوره بود.

سجاد مرادی شگفتی‌ساز در مادر ورزش‌ها

دوومیدانی این‌بار در کنار تکرار طلای احسان حدادی، یک طلای دیگر نیز به نام سجاد مرادی داشت که پس از مدال نقره 1500 متر در 800متر با کمک و همراهی برادرش امیر، یک طلای تاریخی برای خود و دوومیدانی به ارمغان آورد.

مدال نقره کاوه موسوی در پرتاب چکش هم در زمره مدال‌های غیرمنتظره کاروان بود که همه را به وجد آورد. با این وجود دوومیدانی به رغم 4 مدال با ارزشش به وعده مسئولانش در دستیابی به کسب 6مدال نتوانست عمل کند.

شگفتی‌ساز بزرگ در ورزش‌های انفرادی به جز «ووشو» رشته پرمدال قایقرانی بود که با وجود حضور کمرنگ تیم‌های دراگون‌بت در ماده‌های انفرادی با محسن شادی و احمدرضا طالبیان همه را به آینده این رشته متنوع امیدوار کرد.

با مدال نقره شاهو ناصری در کانوی انفرادی و مدال‌های برنز تیم 4نفره کایاک و روئینگ، قایقرانی توانست به وعده کسب 4 مدال عمل کند و 5 مدال گرفت.

رشته تیراندازی نیز اگرچه دستش از مدال طلا کوتاه ماند اما ورزشکاران این رشته به خصوص بانوانش با دستیابی به مدال‌های نقره و برنز و خلق رکوردهای جدید نشان دادند که باید از این پس رویشان در بازی‌های آسیایی و المپیک حساب ویژه‌ای باز کرد.

ناکامان رشته‌های انفرادی

در میان ناکامان بزرگ رشته‌های انفرادی باید از جودو، اسکیت، بوکس، تیر و کمان، بیلیارد و شطرنج یاد کرد که بسیاری از آنها مثل بوکس و جودو با وجود برخورداری از امکانات و تدارکاتی گسترده‌تر از گذشته نتایجی ضعیف از خود به جا گذاشتند. جودو شانس آورد که رودکی را داشت که با نقره و برنزش مانع از ناکامی کامل این تیم شد.

بوکس نیز نه‌تنها موفق به ارتقای یک مدال طلای دوره گذشته‌اش نشد بلکه با بسنده کردن به 3 برنز، مدال طلای مظاهری را هم از طلا به برنز مبدل کرد.

در شطرنج این بار هیچ موفقیتی نصیب شطرنج‌بازان خبرساز سال‌های اخیرمان در دو بخش تیمی و انفرادی نشد و حتی تک برنز دوحه هم حاصل نشد.

در تیر و کمان با وجود تبلیغات گسترده در زمینه موفقیت‌های آسیایی و جهانی حداقل در گوانجو چیزی به جز ناکامی برای شرکت‌کنندگانش دیده نشد تا باور کنیم بسیاری از موفقیت‌های سالیان اخیرش بیشتر ابعاد تبلیغاتی داشت تا واقعیت.

طلایی‌های میدان شانزدهم

سجاد مرادی( دوی 800متر)
احسان حدادی(پرتاب‌دیسک)
احمدرضا طالبیان(‌قایقرانی)
جاسم ویشگاهی(کاراته)
ذبیح‌الله پورشیب(کاراته)
محسن شادی( قایقرانی)
محمد باقری‌معتمد(تکواندو)
علیرضا نصرآزادانی(تکواندو)
یوسف کرمی(تکواندو)
بهداد سلیمی( وزنه برداری)
امید نوروزی(کشتی‌فرنگی)
سعید عبدولی(کشتی‌فرنگی)
طالب نعمت‌پور(کشتی‌فرنگی)
بابک قربانی(کشتی‌فرنگی)
جمال میرزایی( کشتی‌آزاد)
صادق گودرزی(کشتی‌آزاد)
رضا یزدانی(کشتی آزاد)
محمد سیفی(ووشو)
حمیدرضا قلی‌پور( ووشو)
خدیجه آزادپور(ووشو)

کد خبر 121771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز