کسب 20 مدال طلا در بازی‌های آسیایی گوانجو که رتبه چهارم را برای کاروان ایران به ارمغان آورد، فراتر از انتظارات مسئولان ورزش بود و حالا هر کدام از آنها سعی می‌کنند این کارنامه را به برنامه‌ریزی و عملکرد سازمان متبوع‌خود نسبت دهند.

تورنمنت گوانجو

از مصاحبه‌هایی که در روزهای اخیر منتشر شده، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد مدال‌ها در گوانجو به معنی ملاک محکمی برای پیشرفت ورزش ایران است و از این به بعد باید منتظر مدال‌های بیشتری در دوره‌های بعدی بازی‌های آسیایی باشیم.

در حالی که هیجان بازی‌ها کمی فروکش کرده، می‌توان این ادعا را دقیق‌تر بررسی کرد. ملاک واقعی پیشرفت ورزش کشورها، کارنامه المپیکی است. در این شرایط آیا جهش مدالی ایران در گوانجو می‌تواند به معنی تکرار چنین جهشی در المپیک لندن هم باشد؟

تکیه بر ورزش‌های رزمی

بیشترین مدال طلای کاروان ایران در گوانجو متعلق به کاروان کشتی بود که 7 طلا( 4 طلا در فرنگی و 3 طلا در آزاد) به دست آورد ولی همه کارشناسان کشتی معتقدند که کسب مدال در المپیک تفاوت زیادی با بازی‌های آسیایی دارد، به‌ویژه در اوزان بالاتر و جالب اینکه طلاهای کشتی آزاد در اوزان 74 به بالا به دست آمد.

از کشتی که بگذریم، 3 ورزش رزمی تکواندو، کاراته و ووشو بیشترین سهم را در طلاهای کاروان ایران داشت. حالا باید دید چه درصدی از این مدال‌ها در لندن قابل تکرار خواهد بود؟ تکواندو در گوانجو به 3 مدال طلا رسید ولی در المپیک لندن این رشته رزمی تنها می‌تواند ورزشکاران مرد و زن محدودی به میدان بفرستد و این، کسب مدال را سخت‌تر می‌کند. کاراته هم که به 2 مدال طلا رسید در المپیک غایب است. ووشو هم که در گوانجو به 3 مدال طلا رسید شرایط مشابهی با کاراته دارد و ورزشکارانش در لندن حاضر نخواهند بود.

از سوی دیگر این آمار همچنین تکیه بیش از اندازه ورزش ایران به رشته‌های رزمی را نشان می‌دهد و باید پرسید اگر این چند رشته را کنار بگذاریم، در ورزش‌های پایه که مهم‌تر از سایر رشته‌هاست چه پیشرفتی داشته‌ایم؟

2طلا از 100 طلا

دو و میدانی ایران توانست بازی‌های آسیایی گوانجو را با 2 طلا، 2 نقره و یک برنز به پایان برساند. ایران اما در جدول مدال‌های دوومیدانی که47 طلا تقسیم شده در رتبه دهم است و پایین‌تر از کشورهایی مثل هند، بحرین، قزاقستان، قطر، عربستان و ازبکستان قرار دارد.

این در حالی است که ایران در شنا و ژیمناستیک هیچ مدالی نداشت. این سه ورزش پایه بیش از 100 مدال طلا دارد و سهم کاروان ایران از این عدد تنها همان 2 طلای دو و میدانی است. البته در وضعیتی که کسب مدال در تورنمنت‌های مختلف ملاک نهایی قضاوت درباره ورزش و راهی برای تثبیت مدیریت است، طبیعی است که توجه به ورزش‌های زودبازده و استفاده از روش‌های گلخانه‌ای بیشتر از‌ ورزش‌های پایه مورد نظر قرار گیرد.

 

جدول

کد خبر 121751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز