همشهری آنلاین: مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران شاخص کیفیت هوای پایتخت را در شرایط«هشدار» اعلام و تاکید کرد که ایستگاه آزادی به لحاظ آلاینده مونوکسید کربن در شرایط «اضطرار» قرار دارد.

air pollution

یک روز تعطیل به تعطیلی‌های آخر هفته اضافه شد تا تهرانی‌‌ها با خیال راحت به هوا‌خوری بروند بلکه آلودگی هوای شهر هم اندکی فرصت تنفس به شهروندان باقی‌مانده در پایتخت بدهد، اما ظاهرا این تعطیلی هم آنچنان‌که باید فایده‌ای نداشته است: «بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته در همین ساعات افزوده شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» قرار دارد.»


البته در برخی ایستگاه‌ها مانند پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم و دانشگاه علم و صنعت آلودگی در «آستانه ورود به شرایط اضطرار» قرار گرفته است.


آمارها نشان می‌دهد به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن هم‌اکنون ایستگاه آزادی در شرایط «اضطرار» آلودگی هوا قرار دارد و ایستگاه استانداری در «آستانه ورود به شرایط اضطرار» و میدان فتح نیز در شرایط «هشدار» قرار گرفته است. همچنین به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون ایستگاه آزادی از نیمه شرایط «هشدار» فراتر رفته و ایستگاه‌های اتوبان محلاتی، پارک رز و قلهک در شرایط «هشدار» قرار دارند.

احتمال تعطیلی تهران در روز یکشنبه وجود دارد

وضعیت آلودگی هوای تهران در حال حاضر از یک‌طرف و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایدار بودن وضع جوی از سوی دیگر باعث شده تا کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بعدازظهر امروز مجددا تشکیل جلسه بدهد.


مهندس محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران در این زمینه به ایسنا گفت: «طبق اعلام سازمان هواشناسی، هوای تهران در شرایط پایداری قرار دارد و حتی کمترین میزان وزش باد در شهر تهران مشاهده نمی‌شود. با توجه به افزایش ترافیک و متعاقب آن افزایش آلودگی هوا، احتمال دارد در جلسه امروز تصمیمات دیگری از جمله تعطیلی تهران در روز یکشنبه اتخاذ شود.»


وی با تاکید بر اینکه میزان آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد، افزود: بر این اساس احتمال تعطیلی به دلیل آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال وجود دارد.

گفته‌های معاون عمرانی استاندار تهران در حالی است که در چند روز گذشته تصمیمات دیگری نیز از سوی مقامات مسوول در استانداری و شهرداری تهران برای مقابله با این آلودگی اتخاذ شده است: «در جهت کاهش و یا کنترل آلایندگی داخل پایانه‌ها بخشنامه‌های ویژه‌ای صادر گردیده و اوضاع را تحت کنترل داریم.» این را مهندس ولی آذروش، مدیرعامل پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران می‌گوید.


بخشنامه به تمام تعاونی ها، شرکتهای مسافربری و کلیه خودروهایی که از پایانه تردد می‌کنند مبنی بر اینکه اتوبوس و خودروها را باید در لحظات حرکت روشن نمایند و از روشن کردن خودرو در زمانهای طولانی قبل از سفر پرهیز کنند، از جمله اقدامات شهرداری برای کنترل آلودگی هوا در محدوده پایانه‌هاست.


همچنین استاندار تهران از برخورد با هرگونه واحد آلاینده در پایتخت خبر می‌دهد: بر اساس مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران با مراکزی که اقدام مؤثر و عاجل برای کاهش آلودگی نکنند برخورد می شود.
مرتضی تمدن در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در حال حاضر در وضعیت اضطرار قرار دارد گفت: بر اساس مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران باید تشدید برخورد با خودروهای دودزا اعم از دولتی و شخصی و فاقد معاینه فنی در روزهای آتی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با دقت و سرعت انجام شود.
تشدید برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و دودزا و آلوده‌کننده و کنترل جدی در اجرای طرح ترافیک و محدوده زوج فرد از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی از مهمترین مصوبات کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران است.


توقف فروش مجوز روزانه و هفتگی طرح ترافیک تا اطلاع ثانونی برای کاهش میزان تردد خودروها در هسته مرکزی شهر تهران ، نظارت بر توقف و جلوگیری فعالیتهای عمرانی شهر تهران که مؤثر بر تولید آلودگی هستند و افزایش ظرفیت و ساعات کار معاینه فنی شهر تهران از مهمترین مصوبات این کمیته است.

توقف فعالیت تمام معادن منطقه فرحزاد و عبدل‌آباد تهران تا عادی شدن شرایط، تعطیلی تمام معادن شن و ماسه آبرفتی در غرب استان تهران از صبح شنبه و همچنین ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت برای نیروگاه‌های بعثت، شهید منتظر قائم و ری تا اطلاع ثانونی از دیگر مواردی است که استاندار تهران به آن اشاره می‌کند.
تمدن همچنین از لغو تمرینات و مسابقات تیمهای ورزشی استان تهران و لغو ورزشهای همگانی در پارکها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران تا اطلاع ثانوی خبر می‌دهد و به تهرانی‌ها توصیه می‌کند از روشن کردن آتش در معابر، سوزندان لاستیک، عملیات غیرکاری و عمرانی خودداری کرده و از خروج غیر ضروری از منزل خودداری کنند.

کافی نیست

با وجود تمام این تمهیدات به نظر می‌رسد از نظر کارشناسان هرچند انجام چنین کارهایی برای مقابله با آلودگی هوا لازم است، اما کافی نیست: «اشکال اصلی کار اینجاست که وضعیت آلودگی هوا دغدغه اصلی مسئولین نیست و آلودگی هوا جدی گرفته نمی شود در حالی که شرایط به اندازه ای خطرناک است که باید دغدغه اصلی مسئولان قرار بگیرد.»


یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، با بیان این مطلب می‌گوید: هیچ چیز مجهولی برای کاهش آلودگی وجود ندارد ولی آلودگی در دستور کار نیست و علیرغم اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران موفقیت‌هایی در استاندار سازی سوخت و خارج کردن خودروهای فرسوده داشته اما نتوانسته انتظارات را برآورده کند.


به اعتقاد این کارشناس تا زمانی که وسایل حمل و نقل عمومی و کیفیت و استاندارد سوخت در کشور ارتقا نیابد و همین طور دغدغه اصلی مسئولان رفع بحران آلودگی هوا نباشد نمی توان منتظر حل شدن مشکل آلودگی هوای تهران بود: کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تنها در مواقعی که شرایط پایدار در آسمان تهران استقرار می‌یابد و یا آلودگی در شرایط خاصی باشد تشکیل جلسه می‌دهد. مسئولان برای رفع آلودگی، جدی نیستند و عزم جدی برای مهار آلودگی ندارند. آلودگی هوا در اولویت کار مسئولان نیست. مسئولان دغدغه‌های دیگری مانند مشکلات اقتصادی دارند اما برای حل بحران آلودگی هوا، با وجود برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هیچ عزمی برای اجرای آن وجود ندارد.


معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با انتقاد از تاخیر در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران می‌گوید: زمان اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 79 تصویب شده بود سال گذشته به پایان رسید و لازم بود که برنامه اصلاح شده آن مجددا ابلاغ شود اما هنوز خبری از ابلاغ این برنامه نیست.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اظهار تاسف از اینکه هنوز استانداردهای روز دنیا در مورد اتوبوسهای سطح شهر اعمال نمی‌شود، به مصوبه اخیر دولت در مورد اجازه تردد مجدد خودروهای دیزلی اشاره می‌کند: متاسفانه میزان آلایندگی «آزبست» در تهران بالاتر از حد معمول است و چنانچه دستگاه‌های مسئول وظیفه خود را انجام ندهند تهران به وضعیت بحرانی می‌رسد.


در چنین شرایطی شاید باید توصیه قائم مقام ستاد مدیریت بحران کشور را عملی کنیم و برای رفع آلودگی تهران «دعا» کنیم.
رحمت الله شیشه گر با اشاره به سیاستهای دولت در کاهش جمعیت و افزایش حمل و نقل شهری در پایتخت می‌گوید: سرعت اجرای برنامه ها کمتر از سرعت تراکم جمعیت و ترافیک است و باید برای آلودگی هوای تهران دعا کرد.

کد خبر 121707

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز