شهردار تهران در کنگره دوبیتی‌های غدیر، این واقعه را انتخابی رحمانی خواند و گفت: باید از این واقعه به این معرفت برسیم که حکومت و سیاست برای همه عصرها و نسل‌هاست.

 

به گزارش مهر، کنگره دوبیتی‌های غدیر، اول آذرماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.در این مراسم، قالیباف، غدیر خم را واقعه‌ای عظیم و یک انتخاب رحمانی خواند و گفت: غدیر رمز میان خالق و مخلوق بود و ریشه در حرا و بعثت داشت و میوه ارزشمند آن در واقعه کربلا و عاشورا بروز کرد.

شهردار تهران افزود: غدیر روز اِکمال دین و اتمام نعمت بود؛ نعمتی که خدا به هر کدام از بندگانش داد، هیچ منتی نگذاشت الا نعمت ولایت. روز غدیر روز بازگشایی و گره‌گشایی است و باید از این واقعه به این معرفت برسیم که حکومت و سیاست برای همه است؛ همه عصرها و نسل‌ها.

وی ادامه داد: غدیر آمد که به ما بفهماند که سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است. غدیر آمد که در عرصه سیاست، اخلاق را به ما بیاموزد و آنچه امروز در این کشور به نام مقدس نظام جمهوری اسلامی روییده، الهام‌گرفته از سنت نبوی، حکومت علوی و حماسه حسینی است و ریشه در فقه جعفری و باور و انتظار مهدوی دارد.

قالیباف گفت: این میسر نشده است مگر به برکت آن امام راحل‌(ره) که در راه و روش و منش به مولایش علی‌(ع) اقتدا کرد؛ مردی که جز به مکتب اهل‌بیت به چیز دیگری نیندیشید و مطمئن باشید هر فرد و سازمانی که در سایه‌سار ولایت و غدیر گام بردارد، نصرت الهی در دنیا و آخرت شامل حالش می‌شود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش هم با اشاره به هفته بسیج، این نهاد را رویش یافته در فضای نبوت و ولایت، توصیف کرد و ادامه داد: وقتی چنین سازمانی در مکتب اسلام بروید و با دم‌مسیحایی امام راحل (ره) آبیاری شود، مسلم است که امروز برای ما یادآور ایثار، شهامت، شجاعت، محبت، صفا، عشق و ولایت‌مداری خواهد بود.

در این مراسم همچنین بختیاری، دبیر کنگره دوبیتی‌های غدیر با اشاره به روند طی شده تا برگزاری آن، گفت: ایده برگزاری کنگره 2ماه قبل مطرح شد. ما از مسئولان کنگره شعر عاشورایی کمک گرفتیم و فهرست شعرای کشور را دریافت کردیم و از طریق پیامک از آنها دعوت کردیم آثارشان را به دبیرخانه بفرستند و از این طریق فراخوان دادیم.

وی افزود: در مدت کوتاهی بیش از 7300 اثر از حدود 3000 شاعر از سراسر کشور به دست ما رسید که البته بعضی از آنها دوبیتی نبود بلکه رباعی بود. آثار هم در 3مرحله و توسط شاعرانی مانند احد ده‌بزرگی، مرتضی امیری اسفندقه، محمدعلی مجاهدی و لطف‌اللهی داوری شد و در نهایت 110 نفر برنده شدند که از میان آنها 14 نفر برگزیده هستند.

دبیر کنگره دوبیتی‌های غدیر در پایان ابراز امیدواری کرد این کنگره در گام‌های بعد موفقیت بیشتری حاصل کند.سیدامیرحسین میرحسینی رئیس این کنگره نیز در سخنانی کوتاه از محمدباقر قالیباف به جهت کمک‌هایش به دبیرخانه این کنگره قدردانی کرد. همچنین محمدتقی مهرورز رئیس مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی نوای نی هم که مسئولیت اجرایی کنگره دوبیتی‌های غدیر را بر عهده داشت، انگیزه نیروهای جوان فعال در این مؤسسه را برای چنین اقداماتی، عشق به ولایت و جهاد در جبهه‌های فرهنگی عنوان کرد.

در ادامه این برنامه شاعران و ترانه‌سرایانی مانند ابوالقاسم حسین‌جانی، مریم حقیقت، جمشید عباسی، قاسم صرافان، فرشته محمدی ناوچی، اصغر عظیمی‌مهر، سیدرضا معید، قاسم رفیعا و ناصر فیض به شعرخوانی پرداختند. همچنین در این مراسم مرشد میرزا علی در مدح حضرت‌علی‌(ع) نقالی کرد.

در پایان این مراسم 14 برگزیده اصلی به شرح زیر جوایزشان را از دستان قالیباف، سردار منصور احمدلو، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران و حجت‌الاسلام جعفر شجونی دریافت کردند: ابوالقاسم حسین‌جانی، اصغر عظیمی‌مهر، امین شیرزادی، جمشید عباسی شنبه‌بازاری، رضا علی‌اکبری، سمیه یاوری کرمانی، شیرین میناسرشت، عباس احمدی، فرشته محمدی ناوچی، قاسم صرافان، محمدحسن کریمیان، محمد کامرانی اقدامی، مریم حقیقت و نعیمه آقانوری. جوایز مابقی نفرات برتر کنگره دوبیتی‌های غدیر که تعدادشان 96‌نفر بود، پس از پایان مراسم اهدا شد.

 

کد خبر 121508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز