گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: بعد از نامه اعتراض گونه 4 نماینده عضو کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس به دبیر شورای نگهبان، دیروز نوبت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بود که از تریبون رسمی صحن علنی اعلام کند که نتایج جلسات کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس مورد تایید نیست.

واکنش نمایندگان عضو کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس به گزارشی که سخنگوی شورای نگهبان درباره نتایج جلسات این کارگروه ارائه داده است و توضیحاتی که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس روز گذشته درباره این جلسات داد، 2 روایت متفاوت را از کارگروه مشترک به دست داده است؛

روایتی که شورای نگهبان آن را نقل می‌کند و معطوف به کاهش اختیارات مجلس است و مجلس را در برخی موارد مقصر اختلاف نظر فرسایشی قوه مجریه و قوه قانونگذاری می‌داند و بر اصلاح برخی مواد آیین‌نامه داخلی قوه قانونگذاری تاکید دارد و روایتی که مجلس نقل می‌کند و معطوف به تایید تخلفات دولت از قانون است.

در این ماجرا که از اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شد و با اجرا نکردن قانون برداشت 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای کمک به متروی کلانشهرها و تهران از سوی دولت به اوج رسید، هم طرف اول و هم طرف دوم هر یک نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان فرستادند.

اگر نیمه خرداد ماه سال‌جاری محمود احمدی‌نژاد به دبیر شورای نگهبان نامه‌ای نوشته و استدلال کرده بود که برخی مصوبات مجلس غیرقانونی است، شامگاه یکشنبه نیز نامه‌ای از سوی 4 نماینده عضو کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس به آدرس دفتر آیت‌الله احمد جنتی ارسال شد که در آن با برشمردن صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی، برخی تخلفات دولت از قانون یادآوری شده بود.

در مورد نامه محمود احمدی‌نژاد، آیت‌الله جنتی تقریبا یک هفته بعدتر پاسخی را آماده کرد و نوشت که رئیس‌جمهور حق دخالت در مصادیق و جزئیات اختیارات مسئولان مختلف نظام را ندارد؛ اما هنوز در مورد نامه 4 نماینده مجلس و تمام حرف و حدیث‌هایی که از ساختمان بهارستان درباره گزارش کدخدایی شنیده می‌شود، پاسخی شنیده نشده است.

دیروز بعد از آنکه محسن کوهکن، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی از هیات رئیسه مجلس خواست در خصوص نتایج کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان از حقوق مجلس دفاع کند، احمد توکلی یکی از اعضای مجلسی این کارگروه ادعا کرد آنچه عباسعلی کدخدایی به‌عنوان جمع بندی نظرات کارگروه بیان کرده است، تنها نظرات آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است.

احمد توکلی البته در میان سخنانش اشاره داشت که از بین4 نماینده‌ای که از سوی دولت برای حضور در جلسات کارگروه حل‌اختلافات دولت و مجلس تعیین شده بود، غلامحسین الهام اصلا حضور پیدا نکرده و ابراهیم عزیزی که سمت معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری را دارد به‌دلیل درگیری با برنامه پنجم کمتر در این جلسات شرکت کرده است. 2 نماینده دیگر دولت در این کارگروه محمدرضا میرتاج‌الدینی و فاطمه بداغی بوده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه به ندرت پیش می‌آمد در جلسات، این کارگروه انتقاداتی به طرز کار مجلس وارد شود، اظهار کرد: بیشتر دعاوی مجلسی‌ها در این جلسات تایید می‌شد. چند انتقاد هم بود که ما پذیرفتیم مثل اینکه اگر وزیری مورد سؤال واقع می‌شود نفر آخر باشد که دفاع می‌کند نه نماینده سؤال کننده. اما ما انتقاداتی نظیر حق رئیس‌جمهور برای تذکر دادن به مجلس را نپذیرفتیم و استدلال حقوقی در این مورد داشتیم.

این در حالی است که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی که روز شنبه در جریان یک نشست خبری ارائه کرد، گفته بود براساس جمع بندی نتایج جلسات این کارگروه رئیس‌جمهور حق دارد راجع به نقض اصول قانون اساسی از طرف سایر قوا سؤال کند، تذکر دهد و پیگیری کند.

توکلی که تیرماه امسال در قالب نطق میان دستورش گفته بود رئیس‌جمهور به‌خود اجازه می‌دهد که اگر قانونی را به مصلحت ندید از ابلاغ آن خودداری کند یا بدتر از آن، در جلوی چشمان متعجب مردم در سیما بگوید من آن را اجرا نمی‌کنم و با تغییر نام مصوبات دولت به مصممات، آنها را برای رئیس مجلس نمی‌فرستد و این یک زنگ خطر است،

دیروز بازهم اشاره کرد که در جلسات کارگروه مشترک درخصوص اینکه رئیس‌جمهور مصوبات هیات دولت را به مجلس نمی‌فرستد و اصل 138 را نقض می‌کند و اسم مصوبات را مصممات می‌گذارد و به مجلس ارائه نمی‌کند هم بحث شد و روی غلط بودن آن هم توافق شد و کدخدایی نیز این مسئله را تایید کرد.

وی افزود: آیت‌الله جنتی فرمودند که شما 4 نفر نظرات‌تان را مکتوب کنید و حاصل نظرات‌تان را رسما رئیس مجلس به من ارسال کند و از دولت هم می‌خواهم رسما نظراتش را مکتوب و به شورای نگهبان ارسال کند.

شورای نگهبان هم نظرات خود را تهیه می‌کند و مجموع آنها را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهد کرد تا ایشان طبق موقعیت شرعی و قانونی که به موجب اصل 57 دارند، هر دستوری دادند ما اجرا ‌کنیم.وی تاکید کرد: کارگروه نه جمع‌بندی داشت و نه در این کارگروه رای‌گیری شد. رئیس‌جمهور نقش تعیین‌کننده و محترمی دارد اما در برخی امور اجازه دخالت ندارد.

کد خبر 121396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز