چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

مرتضی طلایی: در تفکر شیعه تلاش برای اتحاد، اندیشه‌ای عمیق و خردمندانه است. تمامی متفکران شیعی در اعصار گوناگون اتحاد را سرلوحه تمامی رفتارهای مذهبی - سیاسی خود قرار داده‌اند و اینگونه است که هر رفتار وحدت‌افزا، نزد شیعیان از جایگاه خاصی برخوردار است.

talaee

این دیدگاه در روایات و احادیث مختلف نیز مورد تاکید قرار گرفته است. مولای متقیان امیرمومنان علی (علیه‌السلام) در خطبه 176 نهج‌البلاغه در سخنی ارزشمند تاکید می‌فرمایند: «از چند رنگی و اختلاف در دین خدا بپرهیزید، زیرا یکپارچگی در آنچه حق است - ولی شما آن را ناخوش می‌دارید - از پراکندگی در آنچه باطل است - اما خوشایند شماست - بهتر است.

خداوند سبحان به هیچ‌یک از گذشتگان و باقیماندگان، بر اثر تفرقه و جدایی خیر و خوبی عطا نکرده است». با این مقدمه کوتاه، حج را می‌توان وحدت‌زاترین رفتار عبادی - سیاسی مسلمانان دانست و آن را تجدید میثاقی محکم با یگانه طریق جاودانگی اسلام، یعنی وحدت قلمداد کرد.

از سوی دیگر نگاهی به رفتارهای اخیر دشمنان اسلام نیز نشان می‌دهد، نوک پیکان حمله‌های اعتقادی، سیاسی و حتی نظامی آنان به جوامع مسلمان، اتحاد این امت واحد را هدف قرار داده و در این میان برگزاری باشکوه همایش حج و تجلی هر ساله وحدت مسلمانان عالم، نقطه‌های امید دشمنان را به خاموشی می‌کشاند.

رهبر معظم انقلاب نیز در پیام امسال خود به حجاج بیت‌الله‌الحرام پیچیده‌تر شدن شیوه‌های دشمنی استکبار و تلاش پرهزینه‌ای که در مقابله با اسلام می‌کند را به‌دلیل پیشرفت‌های جهان اسلام و شکل‌گیری موج بیداری در مسلمانان برشمردند و تبلیغات وسیع دشمن در جهت اسلام‌هراسی را تلاشی شتابزده برای ایجاد اختلاف میان فرقه‌های اسلامی و برانگیختن تعصب‌های فرقه‌ای، دشمن‌تراشی‌های کاذب از شیعه برای سنی و از سنی برای شیعه، تفرقه‌افکنی میان دولت‌های مسلمان و کوشش برای تشدید اختلافات و تبدیل آن به دشمنی‌ها و معارضه‌های لاینحل دانستند.

اما به فرموده زعیم عالیقدر جهان اسلام گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز حقیقتی است که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌دهد؛ فردایی که در سایه اتحاد ملل مسلمان و توجه و مداقه در دلایل و شرایط عناد دشمنان و آمادگی در برابر رفتارهای استکباری آنان، خیلی دور نخواهد بود.

و در این روزهای عزیز اگرچه ما از سپیدپوشی و لبیک‌گویی محروم هستیم اما دست نیاز به سوی آسمان دراز می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که کویر دل‌هایمان را به میهمانی باران رحمتش بخواند و دستان التماس روحمان را با دست‏های اجابت خویش بفشارد و برف‏های نشسته بر بام احساسمان را به گرمای نگاه مهربانش آب کند.

کد خبر 120968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز