سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

مرتضی طلایی: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که دمیدن روح آزادی، آزادگی، استقامت، امید و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و بیداری ملت‌ها را به‌دنبال داشت، در یک‌یک‌روزها و ایام خود ورق زدن برگ‌هایی از افتخار‌آفرینی و شکوه و عظمت اسلامی و ایران را شاهد بوده‌است؛ روزهایی که «ایام‌الله» نامیده شده‌است.

سیزدهم آبان‌ماه نیز که در آستانه آن قرار داریم یکی از این ایام است؛ روزی که سفارت آمریکا به تسخیر دانشجویان مسلمان و متعهد خط امام درآمد؛ روز پاسداشت عظمت و ایثار دانش‌آموزان و روزی که روز مبارزه با استکبار جهانی نامیده شد.

ضمن تبریک و تهنیت این روز به ملت شریف ایران، شهروندان معزز تهرانی، دانش‌آموزان عزیز و ضمن یادی از معمار کبیر انقلاب اسلامی خمینی کبیر و تبریک به مقام معظم رهبری و آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان، مناسب می‌دانم به مناسبت نامگذاری این روز به‌نام روز ملی استکبار جهانی به بیان بخشی از ماهیت واقعی و عملکرد مستکبرانه آمریکا، فریبکاری و فرافکنی آن اشاره کنم.

همه عزیزان، ملت شریف ایران و مسئولان امر استحضار دارند که یکی از توطئه‌ها و ترفندهای مستمر و دامنه‌دار آمریکا در طول سال‌های پس از انقلاب علیه نظام جمهوری اسلامی، تبلیغات وسیع و گسترده، لابی‌های فراوان و سیاه‌نمایی‌ها و بزرگنمایی در خصوص تضییع حقوق بشر در ایران با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و سلطه‌ رسانه‌ای و تلاش برای محکومیت ایران اسلامی در زمینه حقوق بشر در مجامع و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بوده و هست و با استفاده از بوق‌های تبلیغاتی جنگ روانی در جهت مخدوش کردن چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی و وارد کردن اتهاماتی نظیر فقدان یا محدودیت آزادی در ایران،

عدم‌رعایت استانداردها و هنجارهای بین‌المللی، وخیم جلوه‌دادن وضعیت حقوق بشر، اعمال محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی بر علیه اقلیت‌ها و... تلاش‌های وسیعی از سوی غرب و به‌ویژه آمریکا به‌عمل آمده‌است. این همه در حالی است که به‌رغم نقض مکرر حقوق بشر در غرب و آمریکا به ‌دلایل مختلف از جمله سلطه‌ رسانه‌ای، عدم پاسخگویی به جامعه جهانی و اعمال سیاست فشار و ارعاب امکان طرح موضوع نقض آشکار، وسیع و همه جانبه حقوق بشر در آمریکا و پیگیری و محکومیت آن در مجامع مربوطه جهانی فراهم نشده‌است.

همه ما می‌دانیم که در گزارش‌های سالانه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، اکثر کشورهای دنیا به نقض حقوق بشر متهم می‌شوند اما به موارد گسترده نقض حقوق بشر در داخل آمریکا در ابعاد مختلف حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وضعیت بومی و اقلیت‌های قومی، نژادی، مذهبی، رنگین‌پوستان و گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان، کودکان، مهاجران و پناهجویان، اسلام‌ستیزی و نقض حقوق بشر در خارج از آمریکا در جریان اشغال عراق و افغانستان و حمایت از بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر اسرائیل جنایتکار و گروه‌های تروریستی اشاره‌ای نمی‌شود. از آنجا که چهارم نوامبر 2010 مقارن با 13 آبان ماه سال جاری گزارش دوره جهانی (UPR) آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر آن کشور در نهمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو مطرح خواهد شد،

به بخشی از گزارشی که اخیرا در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا، در کشور تهیه شده‌است، اشاره می‌شود. طرح این موضوع در نطق پیش از دستور شورای اسلامی شهر تهران علاوه بر در پیش بودن مناسبت 13 آبان و روز ملی استکبار جهانی از 2 جهت دیگر نیز حائز اهمیت است؛

اول اینکه در تهیه و تنظیم و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این گزارش تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال مشارکت داشته و این مهم نشان‌دهنده نقش ارزشمند و تأثیرگذار اینگونه نهادها در عرصه‌های مختلف حتی عرصه سیاست خارجی و امور بین‌المللی برخلاف برخی از ذهنیت‌ها و سوء‌تفاهم‌هایی است که با نگاه بدبینانه به سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد و دوم آنکه ضرورت دارد با استفاده از تمامی ابزارهای رسانه‌ای و تریبون‌های در‌اختیار، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مناسبی در زمینه کشف و انتشار حقایق حقوق بشر در آستانه برگزاری اجلاس جهانی و حضور موفق و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مذکور و همصدایی علیه استکبار جهانی باشد.

برخی مصادیق و موارد نقض حقوق بشر در آمریکا:

1-زندگی، مالکیت و امنیت فردی

میزان آمار جرم، جنایت و خشونت در آمریکا سالانه رشد چشمگیری دارد. بنا بر گزارش دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در سال 2007 حدود یک میلیون و 41 هزار گزارش جرم و خشونت ثبت شده‌است. بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا در سال 2008 از هر هزار آمریکایی بالای 12 سال 19 نفر قربانی جرایم خشن شده‌اند. در همین سال 14 میلیون نفر به‌دلیل ارتکاب جرایم مختلف (به غیر از رانندگی) دستگیر شده‌اند و بنا بر آمار رسمی از هر 100 هزار نفر ساکن آمریکا 198 نفر دستگیر و زندانی شده‌اند.

به‌عنوان مثال، در سال 2009 در شهر نیویورک 461 قتل گزارش شده و نرخ جرم در این شهر به 1151 مورد به ازای هر 100 هزار نفر رسیده‌است یا در شهر سن‌آنتونیو در ایالت تگزاس که به‌عنوان خطرناک‌ترین شهر در میان 25 شهر بزرگ آمریکا شناخته شده‌است نرخ جرم 2538 جنایت به ازای هر 100 هزار نفر است. اکثر 15 هزار قتلی که سالانه در شهرهای آمریکا اتفاق می‌افتد در محله‌های فقیر شهرها بوده است.

بیشترین توزیع سلاح‌های شخصی در کل دنیا متعلق به آمریکاست و در میان 309 میلیون نفر جمعیت آمریکا 250‌میلیون اسلحه پخش شده‌است و میزان قابل توجهی از صاحبان اسلحه بیش از یک اسلحه نگهداری می‌کنند. در سال 2008 در 67 درصد قتل‌ها، 43 درصد دزدی‌ها و 21 درصد دعواهای خشن از اسلحه‌های گرم استفاده شده‌‌است. 21 درصد قربانیان اسلحه گرم در سال 2007 جوانان بوده‌اند. دبیرستان‌ها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های آمریکا در شهرهای مختلف آن شاهد وقوع جرایم خشن و تهدید و قتل با اسلحه گرم بوده‌اند که آمار دقیق و جزء آن به تفکیک شهرها در گزارش موجود است.

2- حقوق سیاسی و مدنی

- اعمال نظارت، کنترل و ایجاد محدودیت‌ و مراقبت در مکالمات، تماس‌ها، شماره حساب و اطلاعات شخصی که معروف‌ترین و رسمی‌ترین آن امضای لایحه استراق سمع دولتی در سال 2008 توسط جورج‌بوش بوده‌است. - سوء استفاده پلیس از قدرت: به‌عنوان مثال 8 مورد تیراندازی از سوی افسران پلیس در طول 2 هفته در ماه ژوئن 2008 در شهر شیکاگو.

- رشد آمار زندانیان ایالات متحده آمریکا: در حال حاضر 2 میلیون و 300هزار نفر در آمریکا در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. این میزان علاوه بر 7 میلیون و 300 هزار نفری است که به اصطلاح در مراکز دارالتأدیب نگهداری می‌‌شوند. از هر 198 نفر آمریکایی یک نفر در زندان به سر می‌برد و از هر 9 نفر سیاهپوست دارای 20 تا 34 سال سن، یک نفر در زندان است. میزان زندانیان آمریکا شش برابر بیشتر از میانگین جهانی (125‌نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت) است.

- عدم حمایت از حقوق زندانیان: گزارش عفو بین‌الملل در سال 2008 نشان می‌دهد که در مراکز حبس و زندان‌های آمریکا به‌طور گسترده برای کنترل زندانیان از دستگاه شوک‌دهنده استفاده می‌شود. از سال 2001 به بعد بیش از 300 مورد فوت براساس وارد شدن شوک گزارش شده‌‌است. براساس آمارهای وزارت دادگستری در ژوئن 2008، 154 زندانی در بین سال‌های 2001 تا 2006 در اثر ایدز مرده‌اند.

3- حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی:

- شکاف عمیق به لحاظ توزیع ثروت

- براساس گزارش 15 اکتبر 2008 درآمد یک پنجم مردم آمریکا به طور میانگین 170‌دلار یعنی در حدود 5 برابر یک پنجم طبقه پایین است. گزارش 22 اکتبر 2008 سازمان ملل نشان می‌دهد که شکاف درآمدی در شهرهای بزرگ آمریکا از جمله نیویورک، واشنگتن، آتلانتا و نیواورلئان تقریبا به گستردگی برخی شهرهای آفریقایی است.

- وجود فقر، بی‌خانمانی و گرسنگی: به‌عنوان مثال آمارهای وزارت مسکن و توسعه شهری گویای این مطلب است که تعداد بی‌خانمان‌های دائمی که در نوانخانه‌ها و مراکز دولتی زندگی می‌کنند به 123 هزار نفر در سال 2008 رسیده‌است و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از اکتبر 2006 تا سپتامبر 2007 بی‌خانمانی را تجربه کرده‌‌اند و میزان تقاضا برای سرپناه اضطراری در سال 2007 تا 2008 دو برابر شده‌است.

- بیکاری فزاینده و دستمزدهای کم به‌خصوص برای کارگران: تحقیقی که در خصوص محل‌های کار روزمزد در 25 ایالت انجام شده نشان می‌دهد که حداقل یکبار به نصف کل کارگران دستمزد پایین‌تر از حد معمول داده شده یا اصلا دستمزدی داده نشده‌است.

- کاهش برنامه‌های حقوق بازنشستگی

- عدم تحقق حقوق آموزشی: به‌عنوان مثال گزارش 2009-2008 توسعه انسانی آمریکا نشان می‌دهد 14 درصد آمریکایی‌ها بدون داشتن توانایی مناسب برای خواندن و نوشتن، قادر به فهم مقالات، روزنامه‌ها و کتابچه‌های راهنما نیستند.
- افزایش مخارج و شهریه‌های دانشگاه‌ها: گزارش دسامبر 2008 مرکز ملی آموزش عالی و سیاست عمومی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که شهریه‌ها و مخارج دانشگاه‌ها از سال 1982 تا 2007، 439 درصد افزایش یافته حال آنکه میانگین درآمد خانوارها 147 درصد افزایش داشته‌است.

- درصد زیاد فقیران فاقد مدرک دانشگاهی

- افراد فاقد بیمه‌های درمان

- اعتیاد، خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی: به‌عنوان مثال یک تحقیق میدانی روی 54‌هزار نفر از 17 کشور جهان نشان می‌دهد که 16 درصد جواب‌دهندگان به سوال‌های تحقیق مصرف یکبار کوکائین و 42 درصد مصرف ماری‌جوانا را تجربه کرده‌اند.

4- نقض حقوق مهاجرین:

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در سال 2008 اعلام کرد که وزارت امنیت داخلی آمریکا بیش از 30 هزار نفر را بازداشت کرده‌است.

5- نقض حقوق بومیان

6- نژادپرستی و تبعیض نژادی‌ در زمینه شغل، تحصیلات، درآمد، حقوق سیاسی و اجتماعی، درمان و بهداشت و ...
در سیستم قضایی و مجازات

7- نقض گسترده حقوق مسلمانان: طبق گزارش سال 2004 شورای روابط اسلام و آمریکا که مقر آن در واشنگتن است، بیشترین تعداد مربوط به نقض حقوق مدنی مسلمانان در آمریکا ثبت شده‌است.

8- وضعیت زنان و کودکان: زنان 51‌درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند در حالی که 16 زن در مجلس سنای آمریکا حضور داشته (16 درصد صندلی‌ها) و 72‌زن در مجلس نمایندگان (6/16 درصد صندلی‌ها) در بین 100 شهر بزرگ آمریکا در سال 2008 تنها 11 شهردار زن وجود داشت.

- مشاغل سخت توسط زنان، دارایی‌های پایین، خشونت‌های فراوان خانگی و خشونت جنسی.

- میزان تجاوز به عنف در آمریکا 13 برابر انگلیس و 20 برابر ژاپن است.

- کودکان فقیر: یک سوم افراد فقیر آمریکا را کودکان و افراد زیر 18 سال تشکیل می‌دهند.

‌9- نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سایر کشورها

کد خبر 119817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز