گروه ادب و هنر- کامران محمدی: آغاز هفته کتاب، آغاز فعالیت‌های گوناگون در این حوزه است؛ هفته‌ای که درست وسط سال کتابی ایران قرار می‌گیرد و باعث می‌شود هر 6ماه یک بار، کتاب از کتابخانه‌های خلوت و بی‌رهگذر، به تالارها و نمایشگاه‌های شلوغ بیاید.

درست 6 ماه پیش، مثل هر سال، نمایشگاه کتاب تهران - آغازگر همیشگی سال کتابی کشور- برگزار شد و حالا هفته کتاب در میانه این سال یک هفته شلوغ دیگر را مثل 10 روز نمایشگاه برای فعالان کتاب فراهم می‌آورد و بعد... بعد بار سنگین کتاب از دوش همه‌مان پایین می‌آید تا... تا اردیبهشت 90، نمایشگاه کتاب.

جشنواره نقد کتاب:

از جمله نخستین برنامه‌های هفته کتاب برگزاری هفتمین جشنواره نقد کتاب بود که در سومین روز از این هفته، سه‌شنبه، با اهدای جوایز به برگزیدگان، به کار خود پایان داد. جشنواره نقد کتاب هم مثل سایر جشنواره‌ها و برنامه‌های هفته کتاب، دست‌پخت وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی و خانه کتاب است و به گفته علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب، در این دوره 952 مقاله در آن ارزیابی شده‌اند که نسبت به دوره گذشته (با 835 اثر رشد) داشته است.

زنگ کتاب:

اما زنگ کتاب مثل زنگ‌های دیگری که در چند سال اخیر در مناسبت‌های مختلف به صدا درمی‌آیند، از جمله برنامه‌های هفته کتاب هجدهم است. معمولا این زنگ در مدارس و تنها در یک روز، معمولا روز اول هفته زده می‌شود تا به دانش‌آموزان -که از کودکی باید با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند- یادآوری کند که هفته‌ای به اسم کتاب هم داریم تا وقتی به خانه برگشتند به والدین‌شان اصرار کنند که برای‌شان کتاب غیردرسی هم بگیرند و والدین هم بگویند تو همین درس‌های معمولت را بخوان، باقی‌اش پیشکش و... اما شاید به همین دلایل و برای محروم کردن دانش‌آموزان از نیم‌ساعت دیرتر به کلاس رفتن باشد که امسال زنگ کتاب در دانشگاه‌ها به صدا درمی‌آید، آن هم هر روز. منتها چون دانشجویان کمی دیرتر از خواب بیدار می‌شوند، ساعت 10 تا 10:30.

کتاب سال دانش‌آموزی:

یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب که به دانش‌آموز و دانشجو مرتبط است، جشنواره کتاب سال دانش‌آموزی است که روز دوم هفته کتاب برگزار شد. در این مراسم که از نظر حضور مسئولان، پربار و 2وزیره بود، یک تفاهمنامه جالب توجه هم امضا شد؛ تفاهمنامه‌ای که به اعتقاد معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکتی بی‌سابقه در 30 سال اخیر در حوزه کتابخوانی به شمار می‌آید و 5 میلیارد تومان ارزش دارد. به گفته بهمن دری، هر چه در حوزه کتاب و کتابخوانی است، در تفاهمنامه وزیران ارشاد و آموزش‌وپرورش وجود دارد.

حمایت از نسخه‌های خطی:

هرچند مشکل کتاب و کتابخوانی ربط زیادی به نسخه‌های خطی ندارد و نسخ خطی بیشتر در مقوله میراث فرهنگی قرار می‌گیرند اما مجلس شورای اسلامی نیز از هفته کتاب به بهترین شکل استفاده کرد و در دومین روز این هفته، از مجموعه 12‌جلدی «فهرست‌واره دست‌نوشته‌های ایران(دنا)» رونمایی کرد که رئیس مجلس هم در آن حضور داشت. علی لاریجانی در این مراسم گفت: اگر لازم باشد، برای حمایت از نسخ‌خطی و میراث کهن لایحه‌هایی در مجلس تصویب خواهد شد.

برنامه‌های ویژه در مترو:

اما از جمله برنامه‌های مردمی و مفید هفته کتاب که در هفته کتاب برگزار می‌شود، برنامه‌هایی است که مدیریت فرهنگی هنری مترو با همکاری شرکت بهره‌برداری از راه‌آهن شهری تهران و حومه، در ایستگاه‌های مترو برگزار می‌کنند؛ مثل راه‌اندازی ایستگاه کتابخانه بلوتوثی که کتاب‌های مرجع مذهبی و مجموعه شعرهای شاعران کشور را برای کاربران تلفن همراه بلوتوث می‌کند.

تجلیل از کتابداران نمونه

یکی از مراسم روز سوم هفته کتاب، سومین دوره تجلیل از کتابداران و اعضای کتابخانه‌های شهر تهران بود که با حضور امیر خوراکیان، ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کتابخانه ملی برگزار شد. در پایان این مراسم، خوراکیان طرح «شبکه‌سازی کتابخانه‌ها» را با هدف تسهیل در ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان تهرانی افتتاح کرد. جایزه کتابداران نمونه، تندیس و یک عدد سکه بهار آزادی بود که رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران تقدیم‌شان کرد.

کد خبر 120960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز