دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

سرلشکر فیروزآبادی: پاسداشت یکایک حوادث و وقایع دفاع مقدس و صحنه‌ شکست دشمن و رخدادهایی که در آن 8سال توسط ‏فرزندان غیور و سلحشور شما آفریده شد، تنها یادآور یک دوره‌ حماسی نیست بلکه مانند جام جهان‌نمایی ‏است که گذشته، حال و آینده تاریخ ایران اسلامی در آن متجلی می‌شود.

سوسنگرد

این دوره‌ طلایی و درخشان یک منبع پایان‌ناپذیر و سرچشمه‌ جوشانی است که می‌تواند در مسیر تاریخ، بهترین ‏دستمایه برای هر نوع تلاش و مجاهدت در مسیر تعالی و سعادت ایران عزیز شود.

هر کسی با هر فکر و اندیشه‌ای که دارد با ورود به حوزه معرفتی این دفاع اعتقادی و غوطه‌ور‌شدن در امواج ‏شفاف و درخشان آن، پاسخ بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات خود را در ژرفای این نقطه از تاریخ، بازخوانی و ‏تفسیر خواهد کرد‎.

آری، گرامیداشت هر واقعه و یاد‌آوری هر خاطره از دوران دفاع مقدس ما را بر آن می‌دارد تا حقایق جدیدی از جنگ ‏تحمیلی قدرت‌های استکباری، کشف کنیم و بیش از پیش بر طراوت و تازگی آن دوران بیفزاییم و با برافروختن حسرت ‏آن روزها در دل‌ها و جان‌های خود، حال، حس و معرفت آن ایام پرشور و حماسی را بازآفرینی کنیم‎.

یکی از این وقایع حماسی که با ویژگی‌های خاص خود، در روند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آثار و برکات تعیین ‏کننده‌ای داشت و در عین حال با وجود اهمیت فراوان، مظلومانه در محاق غفلت، قرار گرفته است، «حماسه آزاد‏سازی سوسنگرد» پایتخت غیرت و مقاومت میهن، در 26 آبان ماه سال 1359 است‏‎؛ حماسه‌ای که بررسی همه‌جانبه و واقع‌بینانه زوایای مختلف به‌ویژه زمان وقوع آن، نکات مهم و عبرت‌آموزی ‏برای تمامی نسل‌ها به همراه دارد‎.

این حماسه سترگ در شرایطی خلق شد که دفاع مقدس و مقاومت سلحشورانه و بی‌امان رزمندگان اسلام، به‌دلیل ‏رویکرد رئیس‌جمهوری وقت، بنی‌صدر و تفکرات لیبرالی او حاکم بر نحوه‌ اداره جنگ، از وضعیت نگران‌کننده‌ای رنج می‌برد و با نفوذ دشمن به عمق خاک ایران و اشغال و تصرف بخش‌هایی از کشور، « اهواز» مرکز ‏استان خوزستان در معرض خطر سقوط قرار داشت؛ شهری که تصرف آن از اهداف حیاتی و اساسی صدام و ‏حامیان وی به‌شمار می‌رفت‎.

از جمله حقایقی که در عرصه‌ حماسه آزاد‌سازی‌ سوسنگرد می‌درخشد اما تاکنون مورد تبیین و شفاف‌سازی ‏واقع نشده است، نقش ارزنده و محوری مقام معظم رهبری «حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای عزیز» است که کم‌‌توجهی به آن طی سالیان پس از پایان جنگ تحمیلی، نشان‌دهنده مظلومیتی است که غالب رهبران راستین و ‏شخصیت‌های وارسته و تاریخ‌ساز این مرز و بوم با آن روبه‌رو بوده‌اند‎.

اسناد، شواهد و روایات دقیق و درست از جنگ تحمیلی، بیانگر آن است که حماسه سرنوشت‌ساز سوسنگرد از ‏هنگامه شکل‌گیری ایده و طرح عملیاتی، تا زمان اجرا و سپس شکست دشمن و دفع خطر سقوط شهر اهواز ‏مرهون اراده و باور عمیق مقام معظم رهبری و همراهی شهید دکتر مصطفی چمران با معظم‌له بوده است‎.

این قطعه افتخار‌آمیز تاریخی و رویدادهای پیرامونی آن حاوی نکاتی است که هیچ‌گاه نباید مورد غفلت قرار ‏گیرد. آنچه در چند روز اشغال و آزاد‌سازی‌ سوسنگرد قهرمان در جبهه خودی رخ داد، صحنه‌ای از خبایث و ‏خیانت بنی‌صدر و تفکر لیبرال‌ها به جنگ و نیز هوشیاری، درایت و سخت‌کوشی مقام معظم رهبری به‌عنوان ‏نماینده‌ حضرت امام(ره) در شورای‌عالی دفاع بود‎.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز از روز پنجم جنگ در جبهه، حضور مستمری داشته و آن روز در سوسنگرد در ‏کنار فرماندهان عملیاتی بودند و از نزدیک در سنگرها اوضاع را زیر نظر داشتند و اطلاعات را در محل دریافت ‏و مورد ارزیابی قرار می‌دانند. با برآورد دقیق از جبهه دشمن و نقش ارتش بعثی برای تصرف اهواز و مناسب ‏دانستن فرصت تهاجم به متجاوزین و عقب‌راندن آنان از شهر سوسنگرد، با مشاهده کوتاهی و عدم‌حمایت بنی ‌صدر از عملیات طراحی شده، با تلاش شهید چمران و پاسخ سریع و بی‌درنگ رزمندگان فردای آن روز- یعنی 26 آبان‌ماه- ‏سوسنگرد آزاد شد‎.

اسناد ابلاغی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز به فرمانده تیپ 2 لشکر 92 زرهی و حمایت شهید چمران در آن ‏شب در ستاد کل موجود است‎.

اینک در 30سال پس از آن واقعه جا دارد دستگاه‌ها و نهادهای متولی تاریخ جنگ و ترویج فرهنگ و ارزش‌های ‏دفاع مقدس، به‌ویژه اصحاب رسانه، با رویکردی در خور به برجسته‌سازی‌ جایگاه این پیروزی در آینده جنگ و ‏حماسه‌ای که دلاورمردان تیپ 2 لشکر 92 زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و رزمندگان سلحشور ‏سپاه و نیروهای جنگ‌های نامنظم تحت فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران آفریدند پرداخته و در این رهگذر نقش ‏محوری و تعیین‌کننده مقام معظم رهبری در این عملیات حساس و غرورانگیز را ترسیم کنند تا یادگاران دوران ‏دفاع مقدس و نیز نسل جوان امروز، فراتر از گذشته در روند حقایق و واقعیات صحنه جنگ قرار گیرند و بدانند ‏پیروزی‌های عظیم فتح‌المبین و طریق‌القدس و بیت‌المقدس را مرهون این حماسه عظیم سوسنگرد است که اهواز ‏را حفظ کرد و گلوی دشمن را فشرد‎.

اینجانب در ایامی شورانگیز که بر پیشانی آن پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در آزاد‌سازی‌ سوسنگرد و اخراج ‏اشغالگران جنایتکار بعثی از این شهر مقاوم نقش بسته است، این رخداد خجسته و الهام‌بخش که با الطاف خفیه ‏الهی و هوشمندی، هوشیاری و درایت و ولایتمداری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای عزیز(مد‌ظله‌العالی) ‏در هماهنگی با امام راحل عظیم‌الشان رقم خورد را به شما ملت برگزیده و با بصیرت تبریک عرض می‌کنم.

اینک در این فرصت مغتنم، با تعظیم به مقام شامخ شهیدان گرانقدر و حماسه‌سازان این حماسه عظیم، سر بر ‏آستان پروردگار حکیم و قادر متعال می‌ساییم که وجود شریف مقام معظم رهبری را از صحنه‌های پرخطر دفاع ‏مقدس، حفظ کرد و ذخیره اسلام قرار داد تا پس از رحلت معمار کبیر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ‏سکان‌دار انقلاب و میراث‌دار میراث ارجمند امام راحل(ره) و شهیدان عزیزمان شود و آن را از توفان حوادث ‏سهمگین و فتنه‌های پیچیده و پردامنه به سلامت عبور دهد تا ملت عظیم‌الشأن و مقتدر ایران در جایگاهی ممتاز و ‏پرفروغ، الگوی رهایی ملت‌ها و نقطه امید و افتخار محرومان و دشمنان جهان قرار گیرد‎.

کد خبر 120803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز