چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1- این هفته در تقویم، روز ازدواج را همزمان با سالروز ازدواج امیرالمومنین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در سال دوم هجری داشتیم.

مسئله ازدواج این روزها به یک امر پیچیده از جهات عدیده تبدیل شده است. مسائل اقتصادی، توقعات بجا و بی‌جای جوانان، بیکاری، ادامه تحصیل و... به بهانه‌هایی برای گریز جوانان از ازدواج تبدیل شده است. البته بخشی از آنها شاید بهانه نباشد ولی به‌هرحال دستاویزی است برای گریز از یک امر مهم.

مدیریت کلان جامعه باید در تسهیل امر ازدواج تدابیری اندیشه کند و ما در مدیریت فرهنگی شهر به سهم خود تلاش می‌کنیم تا در باز تولید فرهنگ ازدواج آسان در حد توان از بعد تبلیغی و ترویجی و فرهنگ‌سازی‌ و تسهیلات در شکل استفاده از فضاهای فرهنگی موجود کمک کنیم. یکی از مشکلات ازدواج در تهران هزینه‌های فوق العاده مراسم عروسی در تالارهاست.

این مشکل با مساعدت خانواده‌های طرفین و کمک شهرداری تا حدی رفع خواهد شد. طراحی تالارهای پذیرایی گل یاس برای ارائه خدمات و سرویس ارزان به زوج‌های جوان از طرح‌های مدیریت فرهنگی شهر است. تلاش می‌کنیم که تا پایان سال‌90 حداقل هر منطقه تهران دارای تعدادی تالار پذیرایی گل یاس باشد تا جوانان ما با الگو قرار دادن ازدواج 2زوج آسمانی اسلام، زندگی به دور از دغدغه‌های کاذب را آغاز کنند.

2ـ یکی از رفتارهای پسندیده در فرهنگ عمومی و دینی ما پادرمیانی کردن در اختلافات و دعواهاست. متأسفانه وقوع حادثه سعادت آباد، درگیری و ناهنجاری در باشگاه صنعت نفت آبادان، درگیری هنرمندان در یاسوج در حضور معاون هنری وزارت ارشاد نشان داد که این رفتار و منش که به‌صورت فرهنگ عمومی در جامعه ما ظهور و بروز داشت دچار خدشه شده است. معمولا در گذشته و یا حتی در حال حاضر در شهرهای سنتی‌تر اگر اختلافی میان 2 نفر در کوچه و بازار بروز کند و کار بگو مگو بالا بگیرد، رهگذران و کاسبان محل به سرعت دخالت می‌کنند و با ذکر صلوات کار را فیصله می‌دهند.

متأسفانه امروزه شاهدیم که در اطراف و اکناف شهرهای بزرگ و خصوصا در تهران به اندک موجبی بگو مگوهای خیابانی بالا می‌گیرد و به زد و خوردهای خشن تبدیل می‌شود. کم افراد زندانی در زندان‌ها وجود ندارند که به‌دلیل همین درگیری‌های خیابانی در انتظار قصاص و یا پرداخت دیه هستند.

آیا امروز نیاز جدی به باز تولید فرهنگ عمومی، «پادرمیانی و ریش‌سفیدی» نداریم؟ فرهنگ تماشاگری در اینگونه وقایع از کجا نشأت گرفته است؟ آیا بی‌تفاوتی به هنجارشکنی ناشی از بی‌فروغ شدن وجدان عمومی نیست؟ چرا فکر نمی‌کنیم که اگر امروز تماشاگر باشیم و به داد دو طرف درگیر نرسیم، فردا در اتفاقات احتمالی مشابه کسی به داد ما نخواهد رسید.

در جهت ترویج و بازتولید فرهنگ پادرمیانی کردن و احترام به ریش سفیدی باید اقدامی کرد.3- یکی از صفاتی که امیرالمومنین حضرت علی ابن ابیطالب(ع) برای پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در نهج‌البلاغه برشمرده است، صفت «طبیب دوار» است. مولا در تشریح این سنت پیامبر می‌فرمایند که کار پیامبر در ابلاغ پیام و اطلاع رسانی این بود که خود به طرف مخاطب می‌رفت و مانند طبیبی بود که به سراغ بیمار می‌رفت و معالجه می‌کرد. او نمی‌نشست تا به سراغش بیایند. در قبایل و خانه‌ها را می‌زد و پیام خود را ابلاغ می‌کرد. این رفتار حضرت می‌تواند و باید برای ما سرمشق باشد چرا که او اسوه کامل دین است.

این هفته با الهام از این حرکت زیبا و توصیف بلیغ آن از سوی صاحب نهج البلاغه، جهت ارائه بخشی از کارنامه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری، میهمان مجلس شورای اسلامی بودیم. در مراسم افتتاحیه، روز یکشنبه، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس با جمع کثیری از نمایندگان محترم در این نمایشگاه در محل مجلس حضور یافتند و از آن دیدن کردند. جناب آقای ابوترابی در بیانات خود فرمودند: توجه شهرداری به مسائل فرهنگی و مساجد، تهران را یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های جهان می‌کند و با دقت کامل عنایت خاصی به این نمایشگاه نشان دادند.

اطلاع و آگاهی نمایندگان مردم از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جهت انتقال تجربیات به شهرهای دیگر قطعاً مؤثر خواهد بود. اینگونه نمایشگاه‌های اختصاصی در محل حضور جامعه مخاطب نظیر نمایندگان محترم مجلس که فرصت اندکی برای پیگیری همه فعالیت‌های نهادها و سازمان‌ها دارند تجربه مفیدی است که درصدد تکرار آن در فضاهای دیگر نیز هستیم. مراسم اختتامیه با حضور روسای کمیسیون فرهنگی (آقای حداد عادل) و کمیسیون اجتماعی (آقای جعفرزاده) برگزار شد.

4ـ رادیو هنوز هم رسانه جذاب برای قشری از جامعه است. در فرصت رانندگی به‌خصوص با وجود بار ترافیک کلانشهری مانند تهران، رسانه رادیو اگر درست ایفای نقش کند می‌تواند به بخشی از نیاز مخاطب پاسخ دهد. در این هفته رادیو صدای شهر 5ساله شد. نقش تاثیرگذار این رادیو که به همت شهرداری و معاونت صدای، سازمان صدا و سیما تاسیس شد، در جهت اطلاع‌رسانی به‌ویژه در مسائل حمل‌ونقل شهری و ترافیک نقش اثرگذاری بوده است. برای دست اندرکاران این رادیو آرزوی توفیق بیشتر داریم.

5 ـ در هفته دیابت، تست قند خون توسط اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در بیش از 400 نقطه تهران انجام شد که یک اقدام اساسی در جهت تأمین سلامت شهروندان است. بیش از 80 هزار نفر از کسانی که در این طرح، آزمایش خون به عمل آمد درصدی قابل‌توجه دارای قند خون بیشتر از حد متعارف بودند که خود از آن مطلع نبودند. مرگ در شیرینی امروز یکی از آمارهای قابل توجه در حوزه سلامت است که با غربالگری و پیشگیری می‌توان بر صدمات جبران ناپذیر این بیماری فایق آمد. مدیریت شهری، سلامت شهروندان را برای داشتن شهر سالم در اولویت قرار داده است.

ماتریس و باز تولید فرهنگی -1

کد خبر 120446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز