همشهری آنلاین: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسانه خود را دربارة «طرح اصلاح قانون شوراها و انتخاب شهرداران» اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس در اظهار نظر خود درخصوص این طرح با اشاره به اختلال و چالش‌ جدی موجود در زمینه برنامه ‌ریزی، اداره امور شهرها و ادای وظایف قانونی و خدمت‌رسانی مناسب و لازم به شهروندان در شهرداریها و سازمانهای وابسته به آنها به واسطه استیضاح و برکناری مکرر شهروندان اضافه کرد: انتخاب مستقیم شهرداران با رأی مردم می‌تواند این مشکلات را برطرف کند و با آثار مثبتی مانند ایجاد ثبات مدیریتی، تقویت نقش نظارتی شورای شهر، ظهور شهرداریهای قدرتمند و مسئولیت‌پذیر، افزایش تعامل و همکاری مردم با شهرداران و افزایش مشارکت مردم همراه باشد.

 البته با همه محاسنی که در انتخاب مستقیم شهرداران در این طرح وجود دارد، برخی از مواد پیشنهادی آن ضعفهای عمده‌ای دارد که می‌تواند این محاسن را بی‌اثر و شهرداریها و شورای شهر را با مشکلات و معضلات جدی روبه‌رو کند که در صورت رفع ایرادات می‌توان به محاسن و آثار مثبت انتخاب مستقیم شهرداران با رأی مردم امیدوار بود.

 این طرح به سبب تحمیل بار مالی بر بودجه عمومی کشور و مغایر بودن با اصل 57 قانون اساسی ضروری است منابع درآمدی را برای جبران هزینه‌های ناشی از انتخابات نیز مشخص کند.

کد خبر 120358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز