مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه شهری: شرکت قطارهای شهری تهران و حومه (مترو) در پاسخ به اظهارات مسئول ستاد اجرایی تبصره 13 مستندات مربوط به پیگیری‌های مستمر این شرکت برای دریافت اعتبارات مصوب مترو تهران را در اختیار رسانه‌های جمعی قرار داد.

 این مستندات شامل رونوشت شماری از مکاتبات مترو است که در طول ماه‌‌های گذشته بین شرکت مترو و ستاد اجرایی تبصره 13رد و بدل شده و دال بر اصرار مجدانه شرکت مترو برای دریافت اعتبارات فوق‌الذکر دارد و در نهایت در این باره افکار عمومی به قضاوت فراخوانده شده است.
توضیح شرکت مترو درباره مستندات و مکاتبات ارائه شده به شرح زیر است:
در خصوص اظهارات جناب آقای محرابیان مشاور محترم رئیس جمهور و مسئول اجرایی تبصره 13 قانون بودجه
در مورد تعلل شهرداری تهران و شرکت مترو در جذب بودجه خود،‌ در پاسخ به آنچه در مطبـوعات آمـده است اعلام مـی شـود:
1 - تبصره 13 قانون بودجه سال 85، مقرر می‌دارد 4 میلیارد دلار ارز و حدود 1000 میلیارد تومان بودجه ریالی توسط دولت در حمل و نقل عمومی هزینه شود.
2 - علیرغم تأکید دولت محترم بر تعیین سهمیه دستگاه‌های اجرایی و مبادله موافقتنامه بودجه ایشان با سازمان مدیریت تا پایان فروردین امسال، هیأت محترم وزیران در تاریخ 26/07/85 یعنی پس از گذشت هفت ماه از سال، مبلغ 250میلیارد ریال به عنوان بودجه عمرانی به متروی تهران اختصاص داد.  البته این سئوال که چرا باید فقط 5/2 درصد از اعتبارات ریالی تبصره 13 به متروی تهران اختصاص یابد تاکنون بدون پاسخ مانده است.
3 - دولت محترم در هنگام تخصیص اعتبار به قطار شهری شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز بودجه مذکور را به شهرداری‌های این شهرها تخصیص داده است ولی در مورد متروی تهران این مبلغ به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اختصاص یافت.
4 - دولت محترم در تاریخ 13/08/85 مبلغ یکصد میلیارد ریال نیز به عنوان یارانه بلیت متروی تهران مجددا به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تخصیص داد. خوب است ذکر شود که وزارت کشور تقاضای پرداخت 231 میلیارد ریال بابت یارانه بلیت متروی تهران نموده بود.
5 - متروی تهران به محض اطلاع از مصوبات دولت با پیگیری‌ها، مکاتبات و مراجعات مکرر به سازمان شهرداری‌ها و سازمان مدیریت، دفتر جناب آقای محرابیان و... درخواست نمود همین اعتبارات اندک مصوب هر چه سریع‌تر به مترو پرداخت شود، ولی در نهایت مشخص گردید که مصوبات دولت با ماده 3 قانون حمایت از سامانه‌های ریلی شهری که صراحتا اعلام می‌کند دستگاه اجرایی احداث و بهره‌برداری سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری، شهرداری‌ها می‌باشند، مغایرت دارد و این موضوع در تاریخ 24/08/85 با پیگیری‌های خسته‌کننده مسئولان مترو از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور به جناب آقای محرابیان مشاور محترم رئیس جمهور و مجری مصوبات هیأت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در تبصره 13 اعلام گردید و درخواست شد مصوبه هیأت دولت اصلاح شود.
6 - پس از ارسال نامه سازمان مدیریت،‌ مسئولان مترو به طور روزانه از دفتر جناب آقای محرابیان پاسخ مذکور را پیگیری می‌نمودند و همواره با این پاسخ مواجه می‌شدند که نامه نزد ایشان است و هنوز پاسخ نداده‌اند.
7 - در نهایت جناب آقای محرابیان در تاریخ 29/09/85 پس از گذشت بیش از یک ماه از نامه سازمان مدیریت، طی نامه شماره 123641 به دبیر محترم هیأت دولت، صریحا به اشتباه در مصوبه مورخ 26/07/85 هیأت دولت اذعان کرده و از ایشان خواسته‌اند مصوبه مذکور اصلاح شود و بودجه مربوطه به شهرداری تهران اختصاص یابد.
8 - از طرح‌نامه جناب آقای محرابیان در هیأت دولت و اصلاح مصوبه قبلی، اطلاعی در دست نیست و این در حالی است که وارد دهمین ماه سال شده‌ایم و جناب آقای محرابیان، مسئولان شهرداری تهران و مترو را متهم نموده‌اند که تاکنون هیچ اقدامی عملی برای دریافت بودجه تخصیصی صورت نداده‌اند.
شرکت متروی تهران ضمن ارسال مدارک اشاره شده در بندهای فوق، افکار عمومی را به قضاوت فرا می‌خواند
کد خبر 12028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز