کریم اعظمی: کریم باقری، کاپیتان پرسپولیس چند هفته‌ای است که از روی نیمکت بازی‌های تیمش را دنبال می‌کند.

کریم باقری - فوتبالیست

البته او اهل اعتراض نیست و نسبت به خیلی از بازیکنان فوتبال ایران خصوصیات متفاوتی دارد. باقری با اینکه نیمکت‌نشین شده است اما علیه سرمربی و باشگاه حرفی نمی‌زند. او همچنان به‌عنوان یکی از بازیکنان بی‌حاشیه فوتبال ایران شناخته می‌شود و خیلی‌ها رمز موفقیت باقری و تداوم او در میادین فوتبال را بی‌حاشیه بودن این بازیکن قلمداد می‌کنند. باقری گفت‌وگویی را با روزنامه همشهری انجام داده که می‌خوانید.

  • بحث خداحافظی شما از فوتبال این روزها حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورده بالاخره تصمیم به خداحافظی داشتید یا اینکه ماجرا چیز دیگری بود؟

من تصمیمی برای خداحافظی نگرفته‌ام. در 3، 2 سال اخیر خبرنگاران زیادی از من سؤال کرده‌اند که چه زمانی قصد داری فوتبال را کنار بگذاری ولی هیچ وقت جوابی برای این سؤال نداشته‌ام. من تا زمانی که بتوانم فوتبال بازی می‌کنم و هر وقت احساس کردم دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم خداحافظی خواهم کرد.

  • ولی برخی معتقدند که دیگر مثل گذشته بازی نمی‌کنید؟

این نظر دیگران است و آنها فقط براساس حدس و گمان خودشان حرف می‌زنند. من خودم بهتر از هر شخص دیگری می‌دانم که وضعیتم چگونه است و آیا می‌توانم فوتبال بازی کنم یا خیر.

  • پس چرا نیمکت‌نشین شده‌اید؟

این را باید از کادر فنی پرسید. من با آمادگی کامل در تمرینات شرکت می‌کنم و در بازی با نفت تهران هم دیدید که به زمین آمدم و خیلی راحت بازی کردم.

  • می‌گویند یک روز بعد از کنفرانس مطبوعاتی پرسپولیس و زمانی که بحث خداحافظی شما مطرح شد به‌شدت ناراحت شدید و حتی شایعه شد که با لحن خاصی با سرپرست موقت باشگاه حرف زدید؟

من فقط با سرپرست باشگاه چند دقیقه صحبت کردم و هیچ مشکلی هم به‌وجود نیامد. یک احترام دو طرفه بین ما وجود دارد و سرپرست باشگاه هم حرف‌های من را گوش کرد. من گفتم که فعلا قصد خداحافظی ندارم و همه چیز تمام شد.

  • ظاهرا قرار است قرارداد شما برای فصل آینده تمدید شود؟

در مورد فصل آینده از حالا نمی‌شود حرف زد. اجازه بدهید این فصل تمام شود و هر وقت بحث فصل بعد پیش آمد آن وقت تصمیم می‌گیرم.

  • امکان دارد در پایان این فصل از فوتبال خداحافظی کنید؟

من هیچ تصمیمی نگرفته‌ام و دوست هم ندارم در این مورد حرف بزنم. هر وقت تصمیم به خداحافظی گرفتم مطمئن باشید چند ماه قبل آن را اعلام خواهم کرد.

  • ولی خیلی‌ها معتقدند بهتر است فوتبالیست پرافتخاری مثل شما در دوران اوج از فوتبال خداحافظی کند نه زمانی که افت کرد.

من هنوز افت نکرده‌ام و شاید چون ذخیره هستم این حرف را می‌زنید. من آماده بازی هستم و مطمئن باشید قبل از اینکه در ورزشگاه از بازی من ایراد بگیرند و روی اعصاب تماشاگران راه بروم از فوتبال خداحافظی خواهم کرد.

  • درست است که می‌گویند با پیراهن تراکتورسازی از فوتبال خداحافظی خواهید کرد؟

من تیم شهرم را دوست دارم ولی تصمیمم این است که فوتبالم را در پرسپولیس به پایان برسانم.

  • برای دوران بازنشستگی و زمانی که فوتبال را کنار گذاشتید چه برنامه‌ای دارید؟

هیچ برنامه‌ای ندارم. هر وقت فوتبال را کنار گذاشتم استراحت می‌کنم و در کنار خانواده‌ام خواهم بود.

  • قصد مربیگری ندارید؟

به هیچ وجه. من از این کار بدم می‌آید.

  • چرا؟

من به هیچ عنوان حوصله مربیگری ندارم و این کار با خصوصیات اخلاقی من متناقض است. اصلا نمی‌توانم روزی را تصور کنم که در حال سروکله زدن با بازیکن تیمم هستم یا اینکه روی نیمکت بنشینم. من هیچ وقت مربیگری نخواهم کرد چون حرص خوردن را دوست ندارم.

  • حتی دوست ندارید کارهای مدیریتی انجام دهید؟

اصلا، من از این کارها بلد نیستم.

  • ولی سرپرست موقت باشگاه در مصاحبه‌های خود بارها گفته که باقری می‌تواند به‌عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره به پرسپولیس کمک کند.

من برای اینگونه کارها جوان و بی‌تجربه‌ هستم. افراد دیگری حضور دارند که می‌توانند در کارهای مدیریتی به پرسپولیس کمک کنند.

  • در مورد اخراج شیث رضایی از پرسپولیس چه صحبتی دارید؟

این تصمیم سرمربی بوده و من نمی‌توانم حرف خاصی بزنم. شیث یکی از بازیکنان خوب پرسپولیس است و جزو چند مدافع برتر فوتبال شناخته می‌شود. من امیدوارم در نهایت تصمیمی گرفته شود که او دوباره به پرسپولیس بازگردد.

  • ولی علی دایی مخالف بازگشت او است.

به هر حال او سرمربی است و در مورد مسائل فنی و انتخاب بازیکن حرف اول و آخر را می‌زند.

  • در 15، 10سال اخیر خیلی کم پیش آمده که شما در چند بازی پشت سر هم نیمکت‌نشین باشید. اینطور نیست؟

بله، من خیلی کم نیمکت‌نشین شده‌ام ولی باید به تصمیم سرمربی احترام گذاشت.

  • شما ناراحت نیستید؟

هیچ بازیکنی دوست ندارد روی نیمکت بنشیند ولی من با این قضیه حرفه‌ای برخورد می‌کنم. علی دایی سرمربی تیم است و او تصمیم می‌گیرد که چه کسی بازی کند و چه کسی روی نیمکت بنشیند.

  • می‌گویند شما با دایی اختلاف دارید؟

من با دایی هیچ اختلافی ندارم و این خبرها دروغ است.

آینده مبهم باقری در پرسپولیس

زمان زیادی از آن سال‌ها نمی‌گذرد که علی دایی و کریم باقری با حضور در
آرمینیا بیله‌فلد آلمان، اتفاق تازه‌ای را در ترانسفر بازیکنان ایرانی به فوتبال آلمان رقم زدند. آنها که آن زمان رابطه‌ای صمیمی با یکدیگر داشتند، جزو بازیکنان تأثیرگذار تیمشان بودند ولی پس از مدتی راه این دو نفر جدا شد. حالا پس از گذشت چند سال باقری همچنان فوتبال بازی می‌کند ولی دایی 3سال است که مربیگری را آغاز کرده و سرمربی تیمی است که باقری هم در آن بازی می‌کند. می‌گویند آنها مدتی است که رابطه صمیمی گذشته را ندارند و نیمکت نشینی‌های اخیر باقری هم رابطه این دو نفر را سردتر کرده است. در این میان مطرح شدن بحث بازی خداحافظی باقری هم شایعات و حاشیه‌ها را بیشتر کرد و حالا این موضوع برای خیلی‌ها مبهم است که آینده باقری در پرسپولیس چگونه رقم خواهد خورد.

دایی در کنفرانس مطبوعاتی باشگاه پرسپولیس با صراحت از برگزاری بازی دوستانه برای خداحافظی باقری حرف زد ولی سرمربی پرسپولیس به فاصله 48ساعت یکباره تغییر موضع داد چراکه سرپرست موقت باشگاه بعد از جلسه با باقری، به سرمربی تیمش گفته بود که باقری از موضوع بازی خداحافظی ناراحت است و در نهایت این مسائل تغییر موضع سرمربی پرسپولیس را در مورد کاپیتان تیمش به همراه داشت. البته آینده باقری در پرسپولیس مبهم است و مشخص نیست که در فصل آینده جدا خواهد شد یا اینکه قراردادش را تمدید خواهد کرد. در سیستم فعلی پرسپولیس، باقری تنها در جایی می‌تواند به میدان برود که در 13 هفته گذشته متعلق به محمد نوری- بازیکن مورد علاقه دایی- بوده و این مربی حاضر نشده در بدترین شرایط بدنی و روحی - روانی نوری او را از ترکیب بیرون بگذارد.

روز شمار حضور باقری در تیم ملی

کریم باقری، کاپیتان سابق تیم ملی در بازی دوستانه تیم ملی مقابل برزیل رسما از عرصه ملی خداحافظی کرد و به ۱۸ سال حضور در تیم‌ ملی فوتبال پایان بخشید. او یکی از باتداوم‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است که فاصله نخستین بازی ملی او تا آخرین بازی ملی‌‌اش حدود ۱۸سال طول کشیده است. در این مطلب قسمتی از سابقه و اتفاقاتی که برای باقری در تیم ملی افتاده را مرور می‌کنیم.

خرداد ۱۳۷۲: نخستین بازی ملی خود را مقابل پاکستان در جام اکو در تهران تجربه کرد و در همین بازی نخستین گل ملی خود را به ثمر رساند. کریم در این روز ۱۹سال و ۱۰۷ روز سن داشت و در تیم باشگاهی کشاورز توپ می‌زد.

آذر ۱۳۷۵: با تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ آسیا به مقام سومی دست یافت. باقری در این مسابقات ۶ بازی انجام داد و ۲ گل زد و یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بود.

خرداد ۱۳۷۶: در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸، در بازی مقابل مالدیو ۷ گل از ۱۷ گل ایران را زد و رکورددار شد. کریم تنها بازیکن تاریخ تیم ملی است که در یک بازی ۷گل به ثمر رسانده است.

تیر ۱۳۷۶: در بازی دوستانه تیم منتخب آسیا مقابل تیم فیفا در هنگ‌کنگ به میدان رفت و یک گل نیز به ثمر رساند. او در مرداد ۱۳۷۶به‌علت درخشش در تیم منتخب آسیا به‌عنوان بازیکن برتر ماه جولای ۱۹۹۷ آسیا انتخاب شد.

آبان ۱۳۷۶: در آخرین بازی مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ مقابل قطر، در حالی که ایران ۲ گل خورده بود با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شد و نخستین بار در بازی‌های ملی کارت قرمز به نام او ثبت شد.

آذر ۱۳۷۶: در دیدار تاریخی مقابل استرالیا در ملبورن، در حالی که تیم ملی ۲ بر صفر عقب بود زننده گل اول تیم ملی بود که باعث بازگشت روحیه ملی‌پوشان شد و در نهایت با تیم ملی به جام‌جهانی صعود کرد.

دی ۱۳۷۶: به‌عنوان دومین گلزن برتر ملی جهان در سال۱۹۹۷ انتخاب شد. کریم پس از رونالدوی برزیلی با ۲۰ گل ملی در رده دوم قرار گرفت.

خرداد ۱۳۷۷: در جام‌جهانی ۱۹۹۸ در ترکیب تیم ملی به میدان رفت و در هر ۳ بازی برای ایران بازی کرد. تیم ملی در این مسابقات با برد آمریکا نخستین پیروزی خود در تاریخ جام جهانی را جشن گرفت.

مهر ۱۳۷۷: در انتخاب برترین‌های قرن آسیا از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به‌عنوان دومین بازیکن برتر ایران و دهمین بازیکن برتر قاره آسیا انتخاب شد.

آذر ۱۳۷۷: با تیم ملی ایران قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک شد و مدال طلا را به گردن آویخت. کریم در بازی فینال مقابل کویت زننده یکی از دو گل ایران بود.

آبان ۱۳۷۹: زیباترین گل مسابقات جام ملت‌های ۲۰۰۰ آسیا در لبنان را به ثمر رساند. باقری در شکست 2 بر یک مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی، زننده تک گل ایران بود که سال‌ها در یادها خواهد ماند. این گل به‌عنوان بهترین گل ماه اکتبر ۲۰۰۰ آسیا انتخاب شد.

آبان ۱۳۸۰: کریم در بازی مقابل ایرلند آخرین بازی ملی‌‌اش را انجام داد و پس از آن به طرز عجیبی از تیم ملی خداحافظی کرد، در حالی که فقط ۲۷ سال داشت. البته در مهر ۱۳۸۷ درخشش کریم باقری در لیگ برتر علی دایی را مجاب کرد که بار دیگر او را به تیم ملی دعوت کند. در بازی دوستانه مقابل قطر در دوحه، کریم باقری پس از ۸سال دوباره پیراهن شماره۶ تیم ملی را پوشید و با بازوبند کاپیتانی پای به میدان گذاشت. افشین قطبی سرمربی جدید تیم‌ملی هم کریم باقری را به تیم‌ملی دعوت کرد اما کریم از حضور در اردوی تیم‌ملی عذرخواهی کرد. کریم بعدها در برنامه90 اعلام کرد که بازگشتش به تیم ملی فقط به خاطر علی دایی بوده است.

مهر ۱۳۸۹: در بازی دوستانه مقابل برزیل در ابوظبی رسما از حضور در تیم‌ملی خداحافظی کرد و با ۸۷ بازی و ۵۰ گل ملی به تاریخ پیوست.

کد خبر 120224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز