یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کشف محموله‌های مشکوک انفجاری به مقصد آمریکا از یمن بهانه کافی را به واشنگتن داد تا طرح خود را برای آغاز عملیات نظامی در این کشور به‌صورت رسمی و علنی وارد مرحله اجرایی کند.

هواپیما

هر چند پیش از این، خبرهای غیررسمی درباره عملیات نظامی آمریکا در یمن وجود داشت اما روز گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که برای نخستین بار در طول سال‌های گذشته هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به‌طور رسمی برای انجام عملیات مشابه مناطق مرزی پاکستان و افغانستان در یمن مستقر شده‌اند.

منابع نزدیک به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که به خاطر کمبود اطلاعات قابل اطمینان درباره محل استقرار شبه نظامیان، هنوز این هواپیماها اقدام به شلیک موشک‌های خود نکرده‌اند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌زودی حملات نظامی در یمن شروع خواهد شد.

استقرار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک یمن پس از آن علنی شد که هفته گذشته مقام‌های امنیتی این کشور از کشف بسته‌های مشکوک انفجاری ارسال شده از یمن به مقصد 2 کنیسه در شیکاگو خبر دادند. چند روز بعد گروه موسوم به «القاعده در شبه جزیره عرب» که پایگاه اصلی آنها یمن به حساب می‌آید مسئولیت این عملیات را پذیرفت. مقام‌های آمریکایی می‌گویند چندین ماه است که هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در حال گشتزنی در مناطق مشکوک برای یافتن مخفیگاه‌های رهبران اعضای این شاخه القاعده در یمن هستند.

به گفته این مقام‌ها پس از یک رشته حملات در اوایل سال‌جاری که با همکاری نیروهای نظامی یمن و آمریکا و با استفاده از موشک‌های کروز صورت گرفت اکنون رهبران و اعضای القاعده در شبه جزیره عرب در مخفیگاه‌های خود پناه گرفته‌اند و به همین خاطر سازمان‌های امنیتی آمریکا اطلاعاتی از آنها در اختیار ندارند. دولت آمریکا در طول ماه‌های گذشته استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود را در منطقه مرزی پاکستان و افغانستان به‌صورت چشمگیری افزایش داده است.

گفته می‌شود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تنها در ماه گذشته بیش از 38 حمله به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین در این منطقه انجام داده و این مسئله افزایش کشتار غیرنظامیان و خشم مردم منطقه از حضور نظامی آمریکا را به‌دنبال داشته است. اعلام استقرار هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد که دولت اوباما قصد شدت بخشیدن به عملیات نظامی خود در یمن را پس از 6 ماه عملیات نظامی مخفیانه در این کشور دارد.

مقام‌های نظامی آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرده‌اند که دولت یمن همکاری اطلاعاتی مناسبی با این کشور دارد و تنها مسئله‌ای که واشنگتن نتوانسته‌ هنوز جواب مثبت آن را از مقام‌های این کشور دریافت کند حضور نیروی پیاده نظام‌ آمریکا در این کشور است.

گفته می‌شود این هواپیماها به احتمال زیاد از پایگاه‌های خارج از یمن پرواز خواهند کرد. 2 نقطه احتمالی این پایگاه‌ها جیبوتی و قطر است. این در حالی است که برخی از مقام‌های دولتی یمن به‌شدت نگران عملیات نظامی آمریکا در این کشور هستند. یک مقام‌ دولتی یمن با ابراز نگرانی از حملات بی‌هدف نیروهای آمریکایی اعلام کرد: چرا آمریکا با این کار دشمن‌تراشی می‌کند؟ مردم یمن هنوز غربی‌ها را پس نمی‌زنند اما چرا آمریکا می‌خواهد با یکی دو حمله کورکورانه به اهداف نامشخص، این اعتماد را از بین ببرد؟

دولت آمریکا به دولت یمن وعده اعطای تجهیزات نظامی مانند بالگردهای پیشرفته را داده و یک مقام وزارت دفاع این کشور(پنتاگون) اعلام کرده است که کمک‌های نظامی آمریکا به یمن در سال 2011 دو برابر شده و به بیش از 250 میلیون دلار خواهد رسید.

مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند که دولت اوباما پس از اعلام کشف بسته‌های انفجاری، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن را به‌شدت تحت فشار قرار داده و وی اکنون همکاری خود را با مقام‌های این کشور برای عملیات نظامی افزایش داده است.
یک مقام ارشد دولت اوباما در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست اعلام کرد: اکنون ما با توانایی‌ها، طرح‌ها و مجوزهای لازم از سوی خودمان عمل می‌کنیم و عملیات نظامی آمریکا در یمن در یکسال آینده تفاوت بسیار چشمیگری خواهد داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تدارکات نظامی آمریکا در یمن به‌تدریج در حال افزایش است. گفته می‌شود تیم‌های جدیدی از سازمان سیا به یمن اعزام شده‌اند و قرار است تجهیزات پیشرفته جاسوسی در این کشور مستقر شود. هرچند مقام‌های آمریکایی می‌گویند هواپیماهای بدون سرنشین این کشور برای عملیات در یمن هنوز مسلح نشده‌اند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که عملیات آنها به‌زودی با تامین اطلاعات آغاز خواهد شد.

این در حالی است که علی مجور، نخست‌وزیر یمن به تازگی با اشاره به برخی تلاش‌ها در جهت خدشه وارد کردن به وجهه کشورش درباره فعالیت‌های القاعده، این گروه تروریستی را ساخته غربی‌ها دانست. وی گفت: بعضی‌ها در تلاش هستند نشان دهند که القاعده ساخته یمنی‌هاست و دیدگاهی منفی نسبت به یمن در سطح بین‌المللی ایجاد کنند؛ درحالی‌که القاعده در درجه اول ساخته غرب است. وی با تاکید بر مشارکت کشورش در مبارزه با تروریسم القاعده در سطح جهان از همه مجامع بین‌المللی خواست که از این کشور و تلاش‌هایش در مقابله با تروریسم حمایت کنند.

کد خبر 120196

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز