شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

به‌طور حتم شما هم پیست ماشین‌های‌برقی را در شهربازی‌ها دیده‌اید؛ همان ماشین‌هایی که ارتباطشان با سقف به وسیله یک سیم برق‌دار برقرار می‌شود و سقف به‌طور دائم جرقه می‌زند.

خطر برق گرفتگی

‌شاید همه ما به‌نوعی دوست داشته باشیم که لذت سوارشدن بر این ماشین‌ها را تجربه کنیم اما اگر در حال رانندگی در بزرگراهی بودید و با کابلی آویزان از سقف یک پل روبه‌رو شدید فکر نکنید که یکباره وارد پیست ماشین‌برقی شده‌اید.

کابلی که از زیر پل اشرفی‌اصفهانی در بزرگراه نیایش آویزان شده است باعث می‌شود تا بسیاری از راننده‌ها برای برخورد نکردن با آن همان حرکتی را انجام دهند که کودکان و نوجوانان با ماشین‌های‌برقی‌ شهربازی انجام می‌دهند. فرمان دادن سریع راننده‌ها برای عدم برخورد با چنین مانعی آنها را با خطر تصادف روبه‌رو می‌کند. به هر حال این کابل مربوط به هر سازمانی باشد آویزان بودنش بسیار خطرناک است.

کمربند‌‌‌مشکی سفید‌پوش‌ها

تمام افراد محتاطی که به‌محض سوارشدن به خودروی‌ مسافربر‌‌های شخصی کمربند ایمنی را می‌بندند با این موافقند که چنانچه لباس سفیدی به‌تن داشته باشی کمربند مشکی خودرو‌های یاد‌شده رد سیاهی روی آن باقی می‌گذارد. بسیاری از این کمربند‌ها از آنجا که به‌جای محافظت از سرنشینان، چندین و چند ماه فقط خاک‌خورده‌اند به‌محض بسته‌شدن، بخشی از این خاک و آلودگی را روی لباس مسافر‌ها باقی می‌گذارند.

گاهی میزان آلودگی این کمربند‌ها به حدی است که تعدادی از مسافران احتمال از دست‌دادن سلامتی خود را در یک تصادف به‌بستن این کمربند مشکی ترجیح می‌دهند. به‌هرحال چنانچه از جمله این افراد محافظه‌کار و محتاط هستید بهتر است از تجربه دیگران استفاده کرده و به هر ترفندی شده کمربند ایمنی را در جای خود ببندید. برای نمونه می‌توان خودرو‌های دارای کمربند کثیف را از فهرست انتخاب‌های خود برای سفر‌های درون‌شهری و برون‌شهری حذف کرد.

چهاردیواری، اختیاری

کمبود جای‌پارک در شهر باعث شده تا برخی به انواع ترفند‌ها برای به‌دست آوردن آن دست بزنند. برای نمونه تعدادی از شهروندان خودروی خود را جلوی در‌های پارکینگ‌شان پارک کرده و در جواب رهگذران معترض می‌گویند «چهار‌دیواری، اختیاری» حال‌آنکه در وهله‌نخست جلوی در‌های پارکینگ، چهار‌دیواری نبوده و تصور اختیاری بودن آن نیز از روی ناآگاهی صورت می‌گیرد.

دیگر اینکه چنین توقف‌های غیرقانونی مسیر رهگذران را سد کرده و حقوق آنها را از بین می‌برد. البته نباید فراموش کرد که خودروهایی که به این شکل پارک شده‌اند بخشی از مسیر رفت و آمد خودرو‌های دیگر را نیز می‌گیرند و احتمال تصادف را هم افزایش می‌دهند. اما به‌قول معروف کاش ماجرا به همین‌جا ختم می‌شد.

برخی راننده‌ها خودرو را به همین شکل جلوی در‌های پارکینگ شهروندان دیگر نیز پارک می‌کنند. تنها بهانه آنها هم این است که کار ما فوری بود و می‌خواستیم زود برگردیم. نباید از یاد برد که هیچ‌‌کدام از این بهانه‌ها برای ماموران راهنمایی و رانندگی توجیه منطقی تلقی نمی‌شود.

حلقه ضدسرقت

با ورود قفل‌های الکترونیکی ضدسرقت به بازار خیال بسیاری از ساکنان مجتمع‌ها از دست سارقانی که با سنجاق‌قفلی، سیم‌مفتول و ... قفل‌ها را باز می‌کنند راحت‌ شد. با وجود این، هنوز برخی از قفل‌های ساختمان‌ها چه از نوع قدیمی و چه جدید از دست سارقان در امان نیستند. به‌همین دلیل و به توصیه پلیس برخی از شهروندان به‌درستی حلقه‌ای باریک از یک‌لوله آهنی را روی قسمت بیرونی قفل جوش می‌دهند تا دیگر هیچ آچاری به‌راحتی قادر به شکستن آن نباشد.

کد خبر 120097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز