به گفته یک مقام مسئول در وزارت نیرو، قیمت‌های جدید برق از آذرماه در قبض‌های برق اعمال می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از این مقام مسئول، هنوز قیمت نهایی برق ابلاغ نشده اما آنچه نهایی شده این است که قیمت جدید برق در قبض آذرماه اعمال می‌شود و به نوعی قبض‌های جدید صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صدور قبض برق از آذر ماه ماهانه خواهد بود، گفت: فعلا تا پایان سال‌جاری قبض برق هر دو ماه یک بار صادر خواهد شد اما به احتمال زیاد صدور ماهانه قبض برق از سال آینده اجرا می‌شود. این مقام وزارت نیرو گفت: تلاش می‌شود از سال آینده قبض برق ماهانه صادر شود؛ چرا که برای صدور ماهانه قبض برق نیازمند تلاش بیشتر همکاران و دوبرابر شدن امکانات هستیم.

افزایش قیمت‌ها خیلی کمتر از تصور است

در همین‌حال مجید نامجو، وزیر‌نیرو در گفت‌وگو با ایسنا جزئیات نحوه محاسبه قیمت‌های جدید برق را تشریح کرد. وی گفت: قیمت‌های جدید برای عموم مردم کشور خیلی کمتر از تصور ذهنی آنها خواهد بود.وزیر نیرو در تشریح جزئیات نحوه جدید محاسبه قیمت برق گفت: تا به حال طبق قوانین و مقررات ابلاغ شده در 30 سال گذشته در بخش برق، تعرفه برق مشترکان به این صورت محاسبه می‌شد که پس از محاسبه پلکانی مصرف، وقتی میزان مصرف مشترکان به سقف خاصی می‌رسید، کل مصرف ‌در قیمت 773 ریال ضرب و از کف مصرف تا سقف با همین قیمت نهایی محاسبه می‌شد و یارانه‌ای به برق مصرفی پایین‌تر از الگوی مصرف هم تعلق نمی‌گرفت.

فلسفه هم این بود که پس از اعمال جریمه‌ها، قیمت برق مصرف‌کننده از قیمت آزاد بیشتر می‌شود و بهتر است که به جای اعمال این جریمه، کل مصرف را با تعرفه نهایی محاسبه کنیم.وی افزود: ولی در نحوه جدید محاسبه تعرفه برق کار خوب و بزرگی که انجام شده این است که پله‌های مصرفی را تعریف می‌کنیم و در هرکدام از این پله‌های مصرف، قیمت برق مشخص است و هر مشترکی در این پله‌ها هر میزان برق مصرف کرد، قیمت آن پله را می‌پردازد و به پله بعدی می‌رود و در انتها هزینه تمام این پله‌های مصرف با یکدیگر جمع می‌شود.

وی در توضیح این نحوه محاسباتی افزود: پس از اعمال این فرمول مصرف‌کننده به‌طور مثال می‌بیند که از صفر تا 150 کیلووات مصرف برق را با قیمت A تومان می‌پردازد و از 150 تا 300 کیلووات را B تومان و از 300 تا 450 کیلووات را با قیمت C تومان می‌پردازد. افزایش قیمت برق تنها به‌ازای مازاد مصرف بر الگو اعمال خواهد شد. اگر کسی مصرف برقش معادل الگو بوده و تنها 40 کیلووات بیشتر از الگو مصرف کرده، تنها همان 40 کیلووات با قیمتی بیشتر محاسبه می‌شود، نه کل مصرف برق این مشترک.

کد خبر 120090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز