علی شاکری: با گذشت 2سال از ناکامی کاراته ایران در میدان جهانی ژاپن که تیم ایران با کسب یک مدال برنز به کار خود خاتمه داد و تغییر و تحولات مدیریتی را به همراه داشت، این بار نیز همان اتفاق به شکل دیگری در بلگراد صربستان آن هم در بحبوحه تعریف و تمجید از کاراته ایران برای این رشته موفق در آسیا تکرار شد.

ورزش - کاراته

تنها تفاوت حضور کاراته در فاصله زمانی دوساله، تغییر رنگ پیدا کردن مدال برنز به مدال نقره بود که در روز پایانی توسط حامد زیگساری در وزن منهای 67کیلوگرم به دست آمد.

برخلاف تصور مسئولان و کادر فنی کاراته، تیم کامل ایران در دو بخش کومیته تیمی و انفرادی به جز تک مدال نقره به دست آمده موفقیت چشمگیری در این دوره از رقابت‌ها نداشت.

این نتایج ضعیف در شرایطی در آستانه بازی‌های گوانجو به سراغ کاراته آمده است که 2هفته پیش پس از گزارش رئیس فدراسیون کاراته مبنی بر پتانسیل بالای کاراته در داشتن 3 تیم ملی نزدیک به هم، رئیس سازمان تربیت بدنی در دیدار با ملی پوشان این رشته از فدراسیون‌های دیگر خواسته بود تا کاراته را الگوی خود قرار دهند!

فاجعه برای کاراته

در این میان واکنش رضا رشیدنیا، مربی ایرانی تیم کاراته ماکائو در قبال این ناکامی تکان‌دهنده بود.
وی در این‌باره گفت:«تبدیل تک مدال برنز دوره گذشته مسابقات جهانی به مدال نقره را نمی‌توان پیشرفت دانست و بدون شک این نتیجه فاجعه‌ای دیگر برای کاراته ایران بوده است.» وی ناکامی ایران را در این رقابت‌ها باتوجه به استانداردهای کاراته دنیا یک فاجعه قلمداد کرد و گفت:« ورزش کاراته نتوانست به المپیک راه پیدا کند، چرا که هنوز بسیاری از کشورها کاراته را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند، اما در ایران چون فدراسیون برای این رشته هزینه می‌کند کاراته شرایطی کاملا حرفه‌ای دارد. نمونه‌اش تیم انگلستان که روزگاری قهرمان جهان بود و اکنون یک تیم 5نفره را نمی‌تواند برای کومیته تیمی مهیا کند. دلیل آن فقط نگاه آماتوری کشورها به کاراته است.»

تیم فنی، مقصر اصلی

رشیدنیا در ادامه آسیب‌شناسی نتایج کاروان کاراته ایران گناه این ناکامی را متوجه تیم فنی فدراسیون دانست؛ «من در کسب این نتایج ضعیف اعضای تیم ملی را مقصر نمی‌دانم و مقصر اصلی تیم فنی فدراسیون است. زمانی که تیم جهانی از تیم بازی‌های آسیایی جدا و کار تخصصی روی دو تیم آغاز شد، چرا باید در فاصله اندکی به مسابقات، ترکیب تیم ملی مشخص می‌شد؟»
وی افزود:«اگر 2سال قبل در مسابقات جهانی تنها یک مدال برنز کسب کردیم شرایط کاراته با امروز متفاوت بود و بهزاد کتیرایی به عنوان یک رئیس غیرمتخصص مسئولیت فدراسیون را برعهده داشت. در آن دوره داوران ایرانی به مسابقات جهانی اعزام نشدند و حواشی بسیاری موجبات آن ناکامی را فراهم آورد اما امروز از کاراته توقع نمی‌رفت که با یک مدیر کاراته‌ای چنین نتیجه‌ ضعیفی از خود بر جای بگذارد».

7کشور با مربی ایرانی در بلگراد

تیم کاراته ایران در شرایطی با یک مدال نقره و با ناکامی کامل «تاتامی» مسابقات جهانی بلگراد را ترک کرد که 7کشور شرکت‌کننده در این مسابقات با مربیان ایرانی گام به آوردگاه جهانی گذاشته بودند.

مهدی‌عموزاده سرمربی تیم ملی امارات در بخش کومیته بود و ابراهیم نادربیگی هم مسئولیت تیم کاتای این کشور را برعهده داشت، علیرضا احسانی با سابقه هدایت تیم عربستان این‌بار با تیم هند به مسابقات جهانی آمده بود، احمدصافی سرمربی تیم ملی کره‌جنوبی بود،محمدرضا رشیدنیا سرمربیگری تیم ملی ماکائو را برعهده داشت و علی گودرزی با بلژیک و محمود کرک‌آبادی با تیم هنگ‌کنگ به بلگراد آمده بودند و به نوعی مربیان ایرانی در این زمینه رکورددار بودند.

شکست سنگین‌ در شب نخست

در همان شب نخست 4 ملی‌پوش کشورمان از صحنه رقابت‌ها حذف شدند. محسن اشرفی در دور نخست مغلوب نماینده مصر شد و با شکست این حریف در مراحل بعد، راهی به دور بعد نیافت. اسماعیل ترکزاد هم شرایطی مشابه با اشرفی پیدا کرد و پس از باخت مقابل یونان و باخت پلاس یونانی برابر نماینده آذربایجان حذف شد. نادر جودت هم که با پیروزی مقابل کانادا آغاز کرده بود در دور دوم با شکست برابر حریفی از صربستان از گردونه بازی‌ها خارج شد. ابراهیم‌ حسن‌بیگی هم به رغم شروعی متفاوت با سایرین ابتدا حریفانی از هند و چین را برد، اما پس از شکست مقابل ایتالیا و شکست این حریف مقابل نماینده سوئیس، شانس کسب مدال برنز را از دست داد.

حذف ناباورانه روحانی

در گروه اعزامی همه نگاه‌ها به سوی حسین روحانی دارنده چندین مدال جهانی بود، اما کاپیتان تیم ملی در همان دور نخست، با شکست 3بر 2 مقابل صربستان به صف دیگر حذف‌شدگان پیوست.

در کاتای تیمی هم که تیم ایران با برادران باتوانی به مرحله نیمه پایانی رسیده بود، در خاتمه با 2شکست از دستیابی به مدال بازماند. در کومیته تیمی هم که تصور می‌رفت شانسی برای کسب مدال وجود دارد، تیم ایران با ناکامی تاتامی را در مقابل حریفان ترک کرد و در نهایت با بسنده کردن به تک مدال نقره حامد زیگساری یکی از حضورهای ناموفق دیگرش را در مسابقات جهانی تجربه کرد. بهترین نتیجه تیم کاراته ایران در سال‌های اخیر در مسابقات جهانی 2006 فنلاند بود که تیم ایران با درخشش حسین روحانی و جاسم ویشگاهی صاحب 2مدال طلای با ارزش‌ شد.

کد خبر 119636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز