همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان از مقام‌ها و مردم این کشور خواسته است که هر گونه همکاری با دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده ترور «رفیق حریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان را قطع و از دادن هر گونه اطلاعات به این دادگاه خودداری کنند.

حسن نصر‌الله دبیر کل حزب‌الله

به گزارش ایلنا به قنل از آسوشیتدپرس، سید حسن نصرالله در سخنرانی زنده تلویزیونی‌اش گفت که هر اطلاعاتی که در اختیار این دادگاه قرار داده شود در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد و از آن علیه حزب‌الله استفاده خواهد شد.

دبیرکل حزب الله گفت که برای نخستین بار می‌خواهد سکوت گروهش را درباره عملکرد دادگاه بین‌المللی بشکند و از اطلاعاتی پرده بردارد که نشان می‌دهد بازرسان این دادگاه بیش از آنکه به دنبال یافتن عاملان قتل رفیق حریری باشند به دنبال کسب حداکثر اطلاعات در مورد حزب‌الله هستند، اطلاعاتی که به گفته وی، در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل گذاشته خواهد شد.

وی هشدار داد که دادن اطلاعات به بازرسان دادگاه به معنی دشمنی و رویارویی با حزب‌الله خواهد بود.

سید حسن نصرالله گفت اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد بازرسان بین‌المللی طی فعالیت پنج ساله‌شان در لبنان خواهان دسترسی به پرونده تمام دانشجویانی که در هفت سال اخیر در لبنان تحصیل می‌کرده‌اند، شده‌اند.

به گفته وی، این بازرسان همچنین دسترسی به تمامی ارتباطات تلفنی در کشور را خواهان شده و نقشه‌های جزئی و دقیق از تمام خاک لبنان را طلب کرده‌اند.

نصرالله این پرسش را مطرح کرد که درخواست چنین اطلاعاتی چه ارتباطی با جستجو برای یافتن قاتلان رفیق حریری دارد و آیا چنین اطلاعاتی جز آنکه به کسب اطلاعات در مورد حزب‌الله کمک کند هدف دیگری دارد.

حزب‌الله و متحدانش بخشی از وزارتخانه‌های لبنان را در اختیار دارند و همچنین دارای نفوذ در پلیس، ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی لبنان هستند که دسترسی آنان به اطلاعات دولتی و پرونده‌های محرمانه را امکان‌پذیر می‌کند.

سید حسن نصرالله گفت از همان آغاز اطلاعاتی در زمینه عملکرد بازرسان بین‌المللی در لبنان داشته، اما برای اینکه حزب‌الله به مانع‌تراشی برای این بازرسان متهم نشود سکوت اختیار کرده و اعتراضی نکرده است اما اتفاقی که روز چهارشنبه افتاد وی را بر آن داشته که سکوت خود را بشکند.

روز چهارشنبه دو تن از بازرسان دادگاه بین‌المللی همراه با مترجم خود و یک مأمور پلیس مخفی به مطب دکتر «ایمان شراره»، پزشک متخصص زنان در محله «اوزاعی» واقع در حومه شیعه‌نشین جنوبی بیروت مراجعه کردند و از او خواستند آدرس و شماره تلفن همه بیمارانی را که از هفت سال پیش تاکنون به او مراجعه کرده‌اند در اختیارشان قرار دهد.

به گفته سید حسن نصرالله، دکتر شراره پزشک معالج همسران و دختران مسئولان رده بالا و فرماندهان حزب‌الله است.

وقتی دکتر شراره به بازرسان که یکی از آنها استرالیایی و دیگری فرانسوی بودند توضیح داد که این اطلاعات حجم زیادی دارد و شامل پرونده هفت هزار مراجعه کننده می‌شود، آنها خواسته خود را به آدرس و شماره تلفن تنها 17 تن از این مراجعه‌کنندگان کاهش دادند.

اما در این بین ده‌ها زن که عده ای از آنان روبنده به چهره داشتند به مطب وارد شدند و به بازرسان حمله کردند، کیف یکی از بازرسان و تلفن همراه مأمور پلیسی که همراهشان بود ربوده شد و بی‌آنکه موفق به کسب اطلاعات مورد نظر خود شوند، ناچار به ترک مطب شدند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود این پرسش را مطرح کرد که پرونده‌های پزشکی یک مطب بیماری‌های زنان چه ربطی به جستجو برای یافتن قاتلان نخست وزیر سابق داشته و با توجه به اخلاق و سنت‌ها و فرهنگ مردم لبنان، بازرسان خواهان دسترسی به پرونده پزشکی زنان این کشور، آن هم پرونده‌های مربوط به بیماری‌های زنانه شده‌اند.

 آن گونه که سید حسن نصرالله و دیگر مقام‌های لبنانی، از جمله نخست وزیر این کشور گفته‌اند، قرار است دادگاه بین‌المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور رفیق حریری به زودی افرادی از حزب‌الله را به عنوان متهم و مظنون احضار کند.

انتظار می‌رود که صدور چنین قراری از این دادگاه، باعث رویارویی جناح‌های سیاسی لبنان و بروز تنش در این کشور شود.

حزب‌الله اعلام کرده که این دادگاه با اهداف سیاسی و در راستای منافع آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند و هیچ گونه اتهامی را علیه افراد خود نخواهد پذیرفت و حاضر نیست با دادگاه بین‌المللی همراهی کند.

اما جناح رقیب حزب الله و آمریکا و همچنین شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که دادگاه به کار خود ادامه خواهد داد و از مسیر خود منحرف نخواهد شد.

کد خبر 119391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز