همشهری‌آنلاین: روزنامه ایندیپندنت نوشت بجای منزوی کردن ایران، باید از نفوذ این کشور برای ایجاد ثبات در منطقه استفاده کرد

independent

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به کمک مالی ایران به افغانستان نوشت آنچه که گیج کننده است این است که چرا آمریکا نسبت به این مسئله با تعجب برخورد کرده است.

بر اساس گفته کرزای، آمریکا نیز دقیقا به همین صورت کمک مالی در اختیار وی قرار می‌دهد، بنابر این وزارت امور خارجه آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد اقدام ایران را محکوم کند. به‌عبارت دیگر، واشنگتن شدیدا در تلاش است ایران را حامی تروریسم در منطقه جلوه داده و از اعمال نفوذ ایران در افغانستان جلوگیری کند.

ایندیپندنت می‌افزاید: در مورد آنچه فعالیت علیه منافع آمریکا نیز خوانده می شود باید گفت از کشوری که توسط یک قدرت تهدید به بمباران شده و این قدرت کشورهای چپ و راست آن کشور را اشغال کرده، چه انتظار دیگری می‌توان داشت؟

با سرنگونی دو دشمن بزرگ ایران در منطقه، یعنی صدام حسین و طالبان، ایران بسیار خرسند بود و سریعا پیشنهاد همکاری در بازسازی عراق و افغانستان را به واشنگتن ارائه کرد. هدف از این پیشنهاد هم تلاش برای محدود کردن حضور آمریکا در منطقه و هم کمک به واشنگتن برای حل و فصل مسائل پس از سقوط آن دو بود. می شد از این پیشنهاد ایران استفاده و این کشور را در بازسازی دو کشور همسایه‌اش شرکت داد. اما به جای این کار، پیشنهاد تهران صریحا رد شد.

از آن زمان تا به حال نیز آمریکا با حمایت انگلیس دائما ایران را به تلاش برای ایجاد تخریب و تروریسم در هر جایی که دستش برسد متهم کرده است.

این رویکرد مناسبی برای ارتش آمریکاست، زیرا واشنگتن می تواند دخالت خارجی را بهانه ای برای ناکامی هایش در عراق و افغانستان قرار دهد  چنین رویکردی به نفع وزارت امور خارجه آمریکا نیز هست، زیرا بدین ترتیب کاخ سفید می‌تواند با دشمن ساختن از ایران ، رژیمهای عرب فاسد منطقه خلیج فارس ، مصر و اسرائیل را همچنان در مقابل ایران قرار دهد.

چنین رویکردی همچنین نشان دهنده عدم درک صحیح از ایران، نقش این کشور، تاریخ و نیات آن است که تقریبا همه علیه آن موضع گرفته اند. این کاملا مشخص است که وضع همسایگان ایران و آینده آنها برای تهران اهمیت دارد و اسکان میلیونها آواره افغانی و عراق در ایران شاید بهترین دلیل برای اثبات نیت ایران برای برقراری ثبات در منطقه است.

ایندیپندنت تصریح کرده است همکاری ایران با گروههای شیعی در عراق هم بدان معنا نیست که ایران می تواند به شیعیان در خارج از کشور دستور دهد، چه رسد به اینکه یک "هلال شیعی" تشکیل دهد، امری که ذهن تحلیلگران واشنگتن را مشغول کرده است.

سرانجام باید گفت، از تمام تلاشهای دیپلماتیک باید برای استفاده از نفوذ و منافع ایران برای ایجاد ثبات استفاده کرد . همانطور که حاکم قطر اظهار داشته، منزوی کردن بدترین سیاست است

کد خبر 119383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز