چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1 - نخستین روز هفته مصادف بود با شهادت آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی خمینی در سال 1356.

شهادت حاج‌سیدمصطفی با اینکه در عراق اتفاق افتاد ولی به سرعت خبر آن در ایران پخش شد و برگزاری مجالس ترحیم برای آن مرحوم تبدیل به گردهمایی انقلابیون در مساجد شد و این آغاز جرقه خیزش عمومی بود که ثمره آن در 22 بهمن سال 1357 به ثمر نشست و انقلاب اسلامی پیروز شد. یاد و خاطره آن حکیم و فقیه بزرگوار برای ملت ما که می‌توانست خوشه‌چین خرمن علم او باشد همیشه با نام و یاد پدر بزرگوارش گرامی است.

مساجد به مناسبت برگزاری مجالس بزرگداشت شهید سید مصطفی تبدیل به پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب شد و نقش این مکان مقدس به‌عنوان خاستگاه انقلاب برجسته گردید. مدیریت شهری با توجه به آموزه‌های دینی، احداث، تعمیر و تجهیز مساجد را یک تکلیف می‌داند و با توجه به هفته آمار به این اعداد و ارقام عنایت فرمایید. از سال 1384تاکنون به 2581 مسجد در زمینه احداث، تجهیز یا تعمیر در تهران توسط شهرداری کمک شده است. از سال 1385تاکنون 12 باب مسجد نظیر مسجد پیامبر اعظم در تهران توسط مدیریت شهری ساخته شده و 34 باب دیگر ساخته خواهد شد.

در زمینه ایمنی، تجهیز مساجد به وسایل گرمایشی و سرمایشی و مفروش کردن مساجد از سوی مدیریت شهری اقدامات اساسی شده است، از جمله 11800 کپسول خاموش‌کننده آتش به مساجد تحویل و بیش از 2 هزار مسجد غبارروبی و مفروش شده و یا مورد نظافت اساسی قرار گرفته است. همه این آمار که در هفته آن هستیم بیان این واقعیت است که مدیریت شهری خدمت به شهروندان را در همه عرصه‌ها برای خود افتخار می‌داند و تکلیف و نه بیشتر.

2 - این هفته روز آمار و برنامه‌ریزی را در تقویم داشتیم که جا دارد در این باره تأمل داشته باشیم. در ضرورت و اهمیت علم آمار می‌توان قلم فرسایی کرد و همچنین از آن مهم‌تر درباره برنامه‌ریزی ولی واقعیت این است که ما در این زمینه‌ها همچنان ضعف داریم. برنامه‌ریزی، چشم‌انداز و افق حرکت‌ها را تبیین و آمار هدایت ما را به راه درست تضمین می‌کند.

مدیریت شهری در تهران در 2 حوزه برنامه‌ریزی و آمار نیازمند استفاده از نظر اندیشمندان است ولی در همین 2 مورد ارقام و آمار گویای حرکت پرشتاب ما به سوی دستیابی به شاخصه‌های نسبی زندگی مطلوب است. در مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهری، برنامه‌ریزی مبتنی بر اجماع اساتید و کارشناسان برجسته و صاحب‌نظر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه جدی قرار گرفته که این نیاز و توجه به‌صورت شوراهای راهبردی شکل گرفته است.

این شوراها با حضور اساتید و کارشناسان برجسته در امر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی مدیریت فرهنگی شهر را یاری می‌دهند. آمار فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری در 2 حوزه کالبدی و محتوایی در دست تهیه است که به‌صورت سندی منتشر خواهد شد و در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.

3 - استاد بهاءالدین خرمشاهی، قرآن پژوه و حافظ پژوه شهیر معاصر در باب اهمیت حافظ‌پژوهی تعبیری دارند که در کتاب ذهن و زبان حافظ می‌فرمایند، قریب به این مضمون «اگر بخواهم در باب نسخه‌های حافظ و اهمیت حافظ پژوهی بنویسم می‌دانم عده‌ای از بسیاری تکرار، پیراهن خود را بر تن خواهند درید» حکایت اطلاع‌رسانی و اهمیت آن از فرط تکرار چیزی شبیه به بیان استاد خرمشاهی را به‌دنبال خواهد داشت و ما از آن می‌گذریم.

نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و رسانه‌ها در مصلای تهران در این هفته افتتاح شد و فرصتی است که اهل مطبوعات و رسانه زیر یک سقف به ارائه کارنامه و معرفی فعالیت‌های خود بپردازند.بنده به مقتضای سخنگویی در شهرداری تهران به شهادت خبرنگاران عزیز همیشه پاسخگوی آنان بوده‌ام و در بازدید از نمایشگاه باز هم به چند خبرگزاری سر زدیم و خداقوتی گفتیم.

گرچه اینجانب به‌عنوان سخنگوی نهاد اجتماعی شهرداری خود را موظف به پاسخگویی به اصحاب مطبوعات به‌عنوان نمایندگان شهروندان می‌دانم، متقابلا متوقع هستیم که رسانه‌ها هم به رسالت خود متعهد باشند که خوشبختانه با حرفه‌ای شدن اطلاع‌رسانی و افزایش خبرگزاری‌ها تا حدی به این استاندارد رسیده‌ایم.

یکی از آسیب‌های اطلاع‌رسانی در جامعه ما توجه بیش از حد به حاشیه‌هاست و نه متن. آنچه را که بعضی سیاه نمایی می‌نامند را نمی‌خواهم در این مورد به کار برم ولی پرداختن بیش از حد به اخبار جزئی که هر آن در یک کلانشهر ممکن است اتفاق بیفتد و پرداختن گزینشی به اخبار، رسانه‌های ما را از مسیر خود دور و اعتماد عمومی به رسانه‌ها را سلب می‌کند. بیایید در عرصه کار و تلاش در یک جامعه دینی انصاف و وجدان را راهنمای عمل خود قرار دهیم.

4 - معلولان در جامعه ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. خواه معلولان انقلاب و 8 سال دفاع مقدس و یا خواه معلولانی که بنا به تقدیر الهی و یا حادثه آسیب دیده‌اند. مدیریت شهری باید برای این عزیزان در عرصه مناسب‌سازی‌ مکان‌ها و فضاهای شهری اقدام کند. علاوه بر این پیش‌بینی مکان‌های ورزشی و فرهنگی مناسب معلولیت‌های مختلف یک وظیفه و تکلیف بر مدیران جامعه است.

شهردار تهران اهتمام جدی به این طبقه و قشر عزیز جامعه دارند. برای این شهروندان عزیز در منطقه 20 شهرداری تهران مجتمع فرهنگی و ورزشی در حال ساخت است که در آینده نزدیک به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری از آن تحولی در جامعه معلولان خواهد بود.

دوازدهم آذرماه روز معلولان است و مدیریت فرهنگی شهری درصدد برنامه‌ریزی برای بزرگداشت این روز است به طوری که تشکیل ستادی جهت برنامه‌ریزی کار خود را شروع کرده است و امید است که با برنامه‌ریزی‌های این ستاد، خدمتی مناسب به این شهروندان شریف و عزیز ارائه کنیم.همچنین معاونت‌های خدمات شهری و حمل‌ونقل درصدد هستند که در جهت مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن به‌طور جد اقدام کنند که معلولان عزیز به سهولت در شهر تردد داشته باشند.

کد خبر 119341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز