سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نشست خبری‌، سرپرست کارگاه نمایش به منظور تشریح دستاوردهای اولین برنامه فصلی کارگاه نمایش روز گذشته در تئاتر شهر برگزار شد.

در آغاز این نشست محمودرضا رحیمی با گلایه از حذف تئاتر تجربی از جشنواره فجر گفت: بعد از گذشت دو سال که این تئاتر در پیکره تئاتر فجر جای گرفت، امسال دیدیم که جایی برای مقوله در تئاتر فجر در نظر گرفته  نشده است.

این در حالی است که ما قصد داشتیم کارگاه‌های آموزشی را نیز در جشنواره برگزار کنیم و نتیجه این کارگاه‌های آموزشی را در همان جشنواره اجرا کنیم؛ اما اکنون برای خود ما نیز جای سوال است که سرنوشت تئاتر تجربی در تئاتر فجر چه می‌شود و چرا باید این بخش از جشنواره حذف شود؟

رحیمی افزود: به نظر من بخش تئاتر تجربی می‌تواند در جشنواره امسال از مهمترین و متنوع‌ترین و حتی پر مخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره به حساب آید ضمن اینکه حق طبیعی ما هنرمندان فعال عرصه تئاتر تجربی است که قسمتی از جشنواره را به اینگونه تئاترها اختصاص دهند. سرپرست کارگاه نمایش همچنین گفت:برای من جای پرسش است که چرا زمانی فقط مقوله تولید آثار نمایشی مد نظر مدیران جشنواره بوده اما در حال حاضر همه کارها باید به اجرای عمومی رفته باشند تا  به جشنواره راه پیدا کنند و باز هم نمی‌دانم چرا ما هیچ وقت حد وسط را انتخاب نمی‌کنیم و در تصمیم‌گیری‌ها دچار افراط و تفریط می‌شویم.

رحیمی تاکید کرد: با روندی که در برنامه‌ریزی جشنواره امسال صورت گرفته است ما نباید انتظار این را داشته باشیم که می‌توانیم نوع جدیدی از تئاتر را تجربه و کشف کنیم.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در مدت 5ماهی که از فعالیت کارگاه نمایش در دوره جدید می‌گذرد بیش از 200نفر به تالار خورشید(آتلیه شماره دو کارگاه نمایش) مراجعه کردند که این آمار نشانگر ذات حرفه‌ای گروه‌هاست؛ این در حالی است که توافقاتی نیز برای شش ماه دوم فعالیت کارگاه نمایش با هنرمندان صاحب نامی چون آتیلا پسیانی، ناصر حسینی، محسن حسینی برای برگزاری چند رپورتوار دیگر نیز انجام گرفته است تا از طرح‌های علمی آنها بهره‌مند شویم، البته  انتشار گزارش‌های مکتوب کارگاه‌های برگزار شده  به صورت یک کتاب از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه است.

رحیمی در پایان گفت: ما راهی را شروع کرده‌ایم که باید به نتیجه برسیم و هدف ما از این راه پیش‌روی نسل سوم است؛ نسل سومی که رپورتوار مدیون آن است و همواره باید مورد حمایت قرار گیرد تا در مسیر مثبت به اهداف مطلوبی دست یابد. «آروند دشت‌آرای»

کارگردان و سرپرست گروه تئاتر ویرگول هم که در این نشست خبری حضور داشت گفت: تئاتر کارگاهی  تئاتری بود که مدتها به آن توجهی نمی‌شد ولی به تازگی در تئاتر شهر پرچم این شکل از تئاتر دوباره برافراشته شد که امیدوارم با حمایت‌های لازم بتوانیم این نوع تئاتر را به سمت و سوی مثبت  گرایش دهیم.

دشت‌آرای در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این نوع تئاتر مالکیتی ندارد و اتفاقی است که باید مورد حمایت قرارگیرد زیرا شکل مهجوری از تئاتر است که باید در حد توان به تدوین  و تداوم آن کمک کنیم.

وی گفت: کشف ناشناخته‌ها، ‌ مهمترین مساله‌ای است که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و باید برای ایجاد فضایی امن تلاش کنیم، امنیتی که در فعالیت‌های تئاتر وجود ندارد .

تینوش نظم‌جو کارگردان گروه تئاتر اتوپیا نیز که در این نشست  حضور داشت گفت:کارگاه می‌تواند حکم یک قلب تپنده برای تئاتر محسوب شود و خون تازه‌ای را به پیکره تئاتر ارایه دهد، ضمن این که ما نیز تلاش می‌کنیم که تئاتری را کار کنیم  که به سمت شناخت  ناشناخته‌ها حرکت کند. این کارگردان تئاتر همچنین گفت: ما همچنین موفق شدیم برای اولین بار افرادی را که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند دور هم جمع کنیم تا از تجربیات آنها برای گروه‌های جوانتر استفاده کنیم.

در ادامه این نشست رضا گوران سرپرست گروه کاکتوس که با نمایش «می‌خوام بخوابم» در اولین برنامه فصلی کارگاه نمایش حضور داشت با تأکید بر حمایت هر چه بیشتر از تئاتر تجربی در کشورمان گفت: خوشبختانه ما شاهد حضور تماشاگران در این نوع تئاتر هستیم که خود نمایانگر این است که تئاتر تجربی می‌تواند موفق عمل کند البته فضا، فضای متفاوتی است و احتیاج به حمایت دارد.

گوران همچنین با انتقاد از عملکرد مسئولین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: امسال نیز مانند سال‌های دیگر شش سهم برای جشنواره فجر به ما دادند و قرار بود ما مشغول کار و تمرین شویم ولی یک دفعه یک ماه قبل از شروع جشنواره اعلام کردند که سوءتفاهم پیش آمده و به نوعی ما را لب دیوار گذاشتند.

کد خبر 11916

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز