سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه سلامت: بیماری آدم‌های معروف همیشه جذاب بوده است. اما بیماری این یکی برای ما ایرانی‌ها شاید قابل توجه تر از بقیه است. چون طرف همسر رئیس جمهور آمریکاست. ظاهرا لورا بوش دچار سرطان پوست شده است.

لورا بوش در ابتدا گمان می‌کرده، ضایعه‌ای که روی ساق پای راستش ایجاد شده، محل گزش یک حشره بوده است. اما پزشکان به او گفتند که این ضایعه نوعی سرطان پوست است. همسر بوش در این باره به خبرنگاران گفته است: «اولش خیلی کوچک بود. من هم اوایل فکر می‌کردم جای نیش یک حشره باشد. اما وقتی با مرور زمان خوب نشد، نگران شدم.»

بیوپسی ضایعه پوستی لورا بوش قبل از انتخابات نوامبر انجام شده بود و نتیجه آن نشان می‌دهد که او به نوعی سرطان پوست موسوم به سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست مبتلا شده است. بعد از تشخیص، ضایعه سرطانی پوست ساق پای راست لورا بوش بعد از ماه نوامبر برداشته شد.

بیماری کشاورزان

در مورد علت بروز این سرطان که با تابش نور آفتاب رابطه دارد، پزشکان معتقدند که احتمالا زندگی در مزرعه در تگزاس و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفتن لورا بوش باعث بروز این بیماری شده است.

خود لورا بوش در این باره گفته: «من برخلاف خیلی از دوستانم، هیچ وقت حمام آفتاب نمی‌گیرم، چون برنزه شدن را دوست ندارم. ولی در مزرعه و حیاط خانه با بچه‌هایم خیلی بازی می‌کنم و اکثر بعد از ظهرها را زیر نور آفتاب شنا می‌کنم. خوب اینها شرایطی است که ما در تگزاس با آنها بزرگ می‌شویم و زیر آفتاب بزرگ شدن یکی از ویژگی‌های هر تگزاسی است.»

سرطان پوست

سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست دومین سرطان شایع پوست دنیاست. البته این نوع سرطان از سرطان سلول‌های پایه پوست که شایعترین نوع سرطان پوست است، بدخیم‌تر است.

سرطان سلول سنگفرشی بیشتر در مناطقی از بدن که در معرض نور آفتاب هستند نظیر بینی، پیشانی، لب تحتانی و دست‌ها رخ می‌دهد. البته در سایر نواحی بدن که دچار سوختگی شده‌اند یا با مواد شیمیایی در تماس بوده‌اند یا تحت اشعه درمانی قرار داشته‌اند نیز ایجاد می‌شود.

این نوع سرطان معمولاً به صورت یک لکه سفت قرمز رنگ یا همراه با پوسته بروز می‌یابد. در موارد معدودی، این سرطان به سایر قسمت‌های بدن انتشار می‌یابد.

جراحی شایع‌ترین روش درمانی برای سرطان‌های پوستی  محسوب می‌شود. به طوری که  در 90 درصد موارد این سرطان‌ها، از جراحی برای درمان استفاده می‌شود. در این روش خود ضایعه سرطانی به همراه حاشیه‌ای از پوست سالم برداشته می‌شود.

کد خبر 11911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز