گروه اقتصادی: 2 مقام وزارت نیرو آخرین تغییرات و تصمیمات درباره قیمت برق را اعلام کردند.

قبض برق

وزیر نیرو از تعیین نهایی قیمت برق، صدور ماهانه قبض برق و افزایش 4هزار تومانی قیمت ماهانه برق برای 70 درصد مشترکان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز با تشریح جزئیات افزایش قیمت برق در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: براساس آخرین محاسبات وزارت نیرو، مبلغ قبض برق 70 درصد از مشترکان، 4 هزار تومان افزایش می‌یابد. این دو اظهارنظر نشان می‌دهد که مردم باید دست‌کم افزایش 4هزار تومانی قبض برق خانگی را قطعی بدانند.

به گزارش فارس، مجید نامجو در پاسخ به این سؤال که اگر هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود قیمت برق برای مشترکان چقدر اضافه خواهد شد؟ گفت: با آغاز هدفمندی یارانه 70 درصد مشترکان برق ماهانه کمتر از 4 هزار تومان به قبض برق آنها اضافه خواهد شد. او در پاسخ به این سؤال که پس با این قیمت جای نگرانی برای مردم نیست، ادامه داد: ما مدت‌هاست که فریاد می‌زنیم مردم نگران نباشند.

نامجو از صدور ماهانه قیمت برق خبر داد و گفت: قبض برق معمولا هر دو ماه یکبار صادر می‌شود اما تلاش می‌کنیم قبض برق را ماهانه صادر کنیم تا با قانون هدفمندی یارانه‌ها هماهنگ باشد. وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت برق نهایی شده است یا اینکه باز هم از اعلام آن خودداری می‌کنید؟ تاکید کرد: قیمت برق مشخص شده است ولی اعلام آن برعهده کارگروه تحول اقتصادی است. نامجو ادامه داد: ما اجازه نداریم که فعلا قیمت برق را اعلام کنیم.

جزئیات افزایش قیمت برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم توضیح داد: براساس آخرین محاسبات وزارت نیرو، مبلغ قبض برق 70 درصد از مشترکان، 4 هزار تومان افزایش می‌یابد. به گزارش مهر، محمد بهزاد افزود: بر این اساس، اگر همین مشترکان، راهکارهای وزارت نیرو مبنی بر صرفه‌جویی در انرژی که راهکارهای بسیار ساده‌ای هستند را به کار بندند و در نهایت، 10 تا 15درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، می‌توانند 3 هزار تومان افزایش در هر ماه را برای قبض‌های برق خود در سبد هزینه‌ای خانوار، لحاظ کنند.

11 تغییر در قبض‌های برق

مهر هم گزارش داد:11 تغییر قبض‌های برق مشترکان در نقاط مختلف کشور در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور اعلام شد. بر این اساس شکل صورت‌حساب‌ها در کلیه نقاط کشور یکسان خواهد شد و صورت‌حساب‌ها تا حد امکان ساده شده و پیچیدگی قبلی را به هیچ وجه نخواهد داشت؛ به‌نحوی که از درج موارد غیرضروری خودداری به عمل خواهد آمد.

این گزارش می‌افزاید: صورت‌حساب‌های جدید ضمن اینکه به‌صورت تبعیضی - پلکانی محاسبه می‌شود، اما در هر پله مازاد بر پله قبلی محاسبات انجام می‌شود و پیش‌بینی وزارت نیرو این است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، صورت‌حساب بیش از 70 درصد مشترکان برق، کمتر از 4هزار تومان و بیش از 90 درصد مشترکان برق کمتر از 7هزار تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین در ماه‌های گرم در مناطق مختلف کشور، همچنان صورت‌حساب‌ها براساس تعرفه‌های گرم 1 و 2 و 3 و 4 و 5 صادر و مناطق کشور به 5 منطقه تقسیم بندی شده است.براساس محاسبه وزارت نیرو، در صورت‌حساب‌های صنعتی و کشاورزی، میانگین قیمت پیش‌بینی شده با هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی تغییر خواهد کرد و قیمت‌های تبعیضی - حمایتی منظور می‌شود،

به‌نحوی که کارخانجات و تولیدکنندگانی که نیاز به کمک و مساعدت دارند، مورد حمایت جدی قرار گرفته و میانگین نرخ آنها محفوظ می‌ماند.همچنین برای ادارات و ساختمان‌های دولتی، حداکثر قیمت منظور شده تا حداکثر صرفه جویی لازم انجام شود و دولتی‌ها بتوانند مصرف برق خود را تا حداکثر لازم مدیریت کنند.

کد خبر 119102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز