گام‌های نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برداشته شده و برخی شهروندان یارانه‌های خود‌را دریافت کرده‌اند اما هنوز وضع سهمیه بندی و قیمت بنزین مشخص نیست. در این زمینه با عماد حسینی،سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آخرین تصمیم در مورد قیمت و چگونگی عرضه بنزین پس از هدفمندی یارانه‌ها چیست؟

هنوز دقیقا مشخص نیست. اما به‌نظر مجلس اجرای قانون هدفمند‌شدن یارانه‌ها به معنای حذف سهمیه بندی بنزین نیست. سهمیه بندی هدفش این بوده که حداقل مصارف عمومی و خاص مردم را تامین کند. امروز به ظاهر تصمیم دولت هم همین است. پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده نظام‌سهمیه‌بندی ادامه یابد.

  • اما برخی از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر‌داده‌اند؟

من هم شنیدم. در این زمینه نظرات مختلفی هست. حتی برخی از توافق بین دولت و مجلس خبرداده‌اند اما اینها رسمی نیست و حتی من به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می‌کنم که هیچ توافقی با دولت در مورد بنزین نبوده‌است. ممکن است برخی نمایندگان مذاکراتی داشته‌اند اما کمیسیون انرژی در جریان نیست. این مسئله هنوز برای ما هم مشخص نیست.

  • سیاست اخیر دولت در تغییر کاربری مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید بنزین را چگونه می‌بینید؟

با وارد شدن پتروشیمی‌ها به تولید بنزین تا حدی کمبود داخلی بنزین حل شده و این اقدام خوبی است اما این یک سیاست کوتاه مدت است که از نظر مجلس باید با احداث پالایشگاه‌های تولید بنزین از جمله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حل شود. بنابراین این یک سیاست درازمدت برای تامین بنزین نمی‌تواند باشد چون تبعاتی دارد که قابل‌قبول نیست.

  • در هر صورت آیا بنزین باید تک نرخی شود یا دونرخی؟

این مسئله در قانون دیده شده است. قانون یارانه‌ها به دولت یک فرصت 5 ساله داده که قیمت‌ها را اصلاح کند. در قانون پیش‌بینی شده است که هر سال تا پایان برنامه پنجم 20 درصد قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد اما متأسفانه براساس قانون اقدام نشده و شواهد نیز گویای این مسئله است. باید یک شیب ملایم در افزایش قیمت انجام شود.

در مورد پرداخت‌های یارانه‌ها نیز که در برخی استان‌ها انجام شده مشخص نیست که براساس چه افزایش نرخی در مورد حامل‌های انرژی این یارانه‌ها محاسبه و پرداخت شده است. برای ما در کمیسیون انرژی این هم مشخص نیست.

کد خبر 119101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز