همشهری آنلاین: رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح شنبه با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

آیت‌آلله خامنه‌ای مقام معظم رهبری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین را نهادی ریشه دار، امتحان داده در دوران نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، مستحکم در خط امام و انقلاب، و بی‌نظیر در حوزه خواندند و تأکید کردند: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باید با حفظ همان هویت مستحکم خود، به عنوان یک خط شاخص برای حوزه و همچنین برای فضای عمومی کشور باقی بماند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سابقه مجاهدت و مبارزه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوران اختناق ستمشاهی افزودند: در آن دوران سخت، جامعه مدرسین با صدور بیانیه‌هایی در حمایت از امام خمینی (ره) و پرداخت هزینه امضای این بیانیه‌ها، امتحان خود را داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این نهاد در دوران مخلوط شدن خطوط، قاطعانه بر خط امام (ره) پافشاری کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای علت تلاش برخی افراد و جریانها در سالهای اول انقلاب اسلامی برای انحلال جامعه مدرسین را ایستادگی جامعه بر خط مستقیم امام بزرگوار (ره) و تأثیرگذاری آن دانستند و خاطرنشان کردند: مجاهدتها و روشنگریهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روند تاریخ و حرکت انقلاب اسلامی تأثیر مهمی داشته است.

ایشان با تأکید بر لزوم حفظ هویت مستحکم و تأثیرگذار جامعه مدرسین، آن را نیازمند برخی مقدمات دانستند و افزودند: یکی از وظایف مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ و تقویت ارتباط با مراجع بزرگوار است زیرا جامعه مدرسین خاستگاه مراجع محترم است و برخی از آنان، از اعضای جامعه مدرسین بوده اند.

رهبر انقلاب اسلامی، تقویت ارتباط با مردم بویژه بررسی شیوه های جدید ارتباط، و ایجاد اتاق فکر و نواندیشی را از دیگر مسائل ضروری برای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برشمردند و تأکید کردند: جامعه مدرسین باید از طریق جذب مستمر طلاب نخبه و فضلای خوب حوزه، بدنه‌ای قوی، گسترده و کارآمد تشکیل دهد تا از دیدگاهها و نظرات آنان در موضوعات مختلف استفاده شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به مطالبی که برخی از اعضای محترم جامعه مدرسین درخصوص مسائل فرهنگی و صدا و سیما بیان کردند، افزودند: من بخشی از نقایص موجود در مسائل فرهنگی بویژه صدا و سیما و آموزش و پرورش را متوجه روحانیت و حوزه علمیه می‌دانم زیرا وظیفه جهت دهی صحیح فرهنگی و منطبق با ارزشها واعتقادات دینی برعهده روحانیت و حوزه علمیه است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور روحانیون در صدا و سیما فقط به معنای سخنرانی و وعظ و خطابه نیست بلکه باید حضوری عمیق‌تر و تأثیرگذارتر باشد.

آْیت‌ الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: انجام این وظیفه مهم نیازمند مجموعه‌ای روحانی و مطلع از مسائل هنری بویژه چگونگی بروز انحراف در این مسائل و آشنا با راههای جلوگیری از انحراف در جهت گیریهای فرهنگی و هنری است.

ایشان افزودند: لازمه تشکیل چنین مجموعه‌ای از مشاوران روحانیِ صاحبنظر و آگاه و توانا در صدا و سیما، امکان اعمال نظر و جهت‌دهی صحیح در برنامه‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیز مرکزی بسیار مهم و فرهنگی و برخلاف صدا و سیما، مسائل آن غیرآشکار است، خاطرنشان کردند: روحانیت و حوزه علمیه در این شبکه عظیم فرهنگی و تربیتی وظیفه‌ای مهم و حساس دارند وباید نیروهایی را تربیت کنند که توانایی تأثیرگذاری و جهت‌دهی صحیح فرهنگی در آموزش و پرورش را داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: حوزه علمیه به عنوان قلب روحانیت شیعه، می‌تواند ظرفیت گسترده‌ای برای نظام اسلامی درخصوص مسائل رسانه‌ای، آموزش و پرورش و تربیتی فراهم کند.

در ابتدای این دیدار آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گزارشی از فعالیتها واقدامات جامعه مدرسین از جمله ارتباط مستمر با مراجع بزرگوار، نحوه ارتباط با حوزه علمیه و طلاب، نظارت بر شورای عالی حوزه علمیه قم، برگزاری جلسات سراسری و استانی با علمای بلاد، و ارتباط با قشرهای مختلف مردم بیان کرد.

آیت الله یزدی، تشکیل دفتر مطالعات جامعه مدرسین و تدوین آیین نامه آن را از دیگر اقدامات برشمرد و تأکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همواره در خط امام و رهبری، در صحنه حضور داشته و در مقاطع مختلف و حساس انقلاب اسلامی، مواضع خود را اعلام، و روشنگری کرده است.

در این دیدار 9 نفر از حضرات آقایان اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دیدگاههای خود را درخصوص مسائل مختلف بیان کردند.

مسائل فرهنگی و لزوم رعایت بیش از پیش شئونات و ارزشهای اسلامی در جامعه، توجه بیشتر به فرهنگ انقلاب اسلامی و کلام امام در اظهارنظرهای برخی افراد، لزوم تدوین مبانی علمی ولایت فقیه بویژه مباحث امام (ره) برای تدریس در حوزه‌ها، ضرورت مقابله با عرفانهای کاذب و فرقه‌های انحرافی و پاسخگویی مستدل و علمی به شبهات مطرح شده، اهمیت برنامه‌های صدا و سیما در فرهنگ سازی جامعه و تأثیر آن بر جهت گیری فکری جوانان و خانواده‌ها، تدوین پاسخ‌های عمیق علمی و فکری و برخاسته از کتاب و سنت به مباحث علوم انسانی، تربیت و پرورش نیروهای مستعد در حوزه‌ها، ضرورت تهیه افق چشم انداز حوزه‌ها با جهت گیری تحول، حضور جدی‌تر حوزه در صحنه بین‌المللی و احیای نظام تدریس و تدرّس همگانی در حوزه، محورهای مطالبی بود که برخی اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار مطرح کردند.

در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد.

کد خبر 118986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز