رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:در 9 استان و 34 شهر کشور با کمبود جدی آب مواجه هستیم.

محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس‌جمهوری در دومین سمینار ملی جایگاه آب‌های بازیافتی و پساب در مدیریت منابع آب در مشهد افزود: لازم است در زمینه مدیریت آب و بازگرداندن پساب به چرخه مصرف، چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: آلودگی‌های منابع آب در اثر فعالیت معدنی و صنعتی که مسائلی نوظهور هستند، افزایش یافته درحالی‌که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر آب در مضیقه است.
وی ادامه داد: یک سوم منابع تجدید ناپذیرآب را به‌صورت پساب از دست می‎دهیم که نشان می‌دهد چه سرمایه‌ای از دست می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سالانه 410 میلیارد متر مکعب آب حاصل از نزولات و باران در کشور گفت: 280 میلیارد متر مکعب از این آب به‌علت تبخیر و تعریق از دست می‌رود و 92 میلیارد متر مکعب به جریان‌های سطحی و حدود 38 میلیارد متر مکعب به تغذیه طبیعی آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در ایران 191 لیتر است، افزود: سرانه مصرف آب در دنیا 150 لیتر است و این یعنی هر ایرانی حدود 40 لیتر بیشتر از سرانه جهانی، آب مصرف می‌کند. وی همچنین با اشاره به حدود 29 میلیاردمتر مکعب پساب برگشتی گفت: حدود 60 تا 70 درصد از آب مصرفی در بخش صنعت به‌صورت پساب برگشت داده می‌شود و حجم آلایندگی بسیار بالایی دارد.

معاون رئیس‌جمهوری درخصوص حجم پساب و پیش‎بینی آن برای سال 1400 عنوان کرد: حجم پساب تولیدی در کشور در سال 1400 برابر با 40 میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: 7 شهر میلیونی فعلی، در سال 1400 به 19 شهر افزایش پیدا خواهند کرد و میزان فاضلاب تولیدی شهرها و روستاها بالغ بر 5 میلیارد متر مکعب می‌شود.

وی گفت: با توجه به این آمار ضروری است که بهره‎وری در حوزه پساب را افزایش دهیم و افزایش ارزش افزوده را برای هر واحد آب در دستور کار قرار دهیم؛ همچنین در اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی، همزمانی و هماهنگی داشته باشیم. وی اضافه کرد: باید سطوح کشاورزی، اصلاح، تجهیز و یکپارچه‌سازی‌ شود، همچنین مدیریت مصرف آب کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی‌زاده با تاکید بر لزوم اولویت بخشی به روش‌های اعمال مدیریت آب و تعیین الگوی صحیح مصرف اظهار داشت: لازم است در حوزه‌های مرزی و مشترک آب، مهار و کنترل لازم صورت گیرد.وی ادامه داد: در جهت حفاظت و پایداری کمی و کیفی آب نیز باید راهکارهایی مورد بررسی قرار گیرد که تعادل بخشی آبخوان‌ها یکی از این موارد است.

کد خبر 118921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز