یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرکشور ایران با اشاره به توافقاتی که در دیدار با همتای عراقی اش صورت گرفته است گفت: همکاری های دو کشور در زمینه تردد زائران و مسائل مرزی و امنیتی و مبارزه با مواد مخدر بیش از گذشته توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی محمد نجار وزیر کشور در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر کشور عراق که امروز شنبه در وزارت کشور برگزار شد ضمن یادآوری اینکه در اجلاس منامه از وزیر کشور عراق برای سفر به تهران دعوت کرده است گفت: ایران و عراق دو کشوری هستند که مرزهای طولانی با یکدیگر دارند و دو ملتی که در واقع در کنار هم بوده و هستند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده بر پایه همکاریهای مشترک میان دو کشور افزود: درباره توسعه‌ مناسبات ایران و عراق در زمینه مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و تجاری نیز مذاکراتی انجام شد و همکاری مشترک در مرز و تامین امنیت آن و موضوع تردد زائران و گردشگران از دیگر موضوعات مورد مذاکره در با وزیر کشور عراق بود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایران همواره از ثبات و امنیت عراق حمایت می کند گفت: ما خواهان استقلال و ثبات و امنیت در عراق هستیم از مردمسالاری در عراق حمایت می‌کنیم و از انتخابات بسیار باشکوه مردم عراق بسیار خوشحالیم و آرزومندیم هر چه زودتر دولت عراق و دولت وحدت ملی این کشور تشکیل شود و از هر کمکی که لازم باشد کوتاهی نمی‌کنیم.

جواد البولانی وزیر کشور عراق نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این سفر در پاسخ به دعوت وزیر کشور ایران و در چارچوب اهتمام ویژه‌ عراق برای همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف امنیتی به طوری که به نفع دو ملت و دو کشور و ملت‌های منطقه باشد انجام شده است افزود: ایران و عراق نقش بسیار مهمی در امور مختلف منطقه‌ای ایفا می‌کنند، این دو کشور دارای منافع مشترکی هستند از جمله اینکه مشترکات ایران و عراق نیز بسیار زیاد است و ما می‌توانیم از طریق گسترش و تقویت این روابط به اهداف خود که ایجاد رفاه و امنیت برای کشورمان است برسیم.

وی با اشاره به مذاکراتشان برای تسهیل رفت و آمد زوار میان دو کشور گفت: ایجاد تسهیلات لازم برای زایرین ایرانی و عراقی برای بازدید از اماکن مقدس دو کشور و افزایش این روند از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

وی گفت: به این منظور توافق کردیم اگر زائری قصد بازدید و سفر به اماکن مقدس سوریه از طریق خاک عراق را نیز داشته باشند از آن استقبال می‌کنیم و برای این عزیزان نیز اقدامات و تسهیلات لازم را مهیا خواهیم کرد.

وزیر کشور عراق در بیان این موضوع که از زائران ایرانی در مرزهای عراق انگشت نگاری می شود اظهار داشت: تمامی سفارش‌ها و دستورات ما به نهادها و مسئولان ذیربط این بوده که برای تردد زائرین از طریق معابر و فرودگاهها به کشور عراق تسهیلات لازم فراهم شود.

البولانی درباره سفر این هفته نوری المالکی به تهران نیز گفت: نخست وزیر عراق در چارچوب تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی و سیاسی دو کشور به تهران سفر می‌کند.

 

 

کد خبر 118582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز