مجید دلجو: یکی از اتفاقات حاشیه‌ای در مورد سفرهای استانی، اقدامی بود که نمایندگان استان کرمانشاه در جریان سفر دوم هیات دولت به این استان انجام دادند.

کرمانشاه

آنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری به مشکلات مردم استان، رئیس‌جمهوری را در سفر هیات دولت به این استان همراهی نخواهند کرد. نمایندگان استان کرمانشاه در آن بیانیه معروف با بیان این‌که سفر استانی دولت یک فرصت گرانبها برای توسعه عمران و جبران عقب ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی است نوشته بودندبا وجود ارائه برخی آمارهای توأم با اغراق هنوز آثار عملی این سفرها در توسعه، عمران و محرومیت‌زدایی استان مشهود نیست.
بعد از گذشت نزدیک به 2 سال از دور دوم سفر هیات دولت به کرمانشاه با توجه به این‌که دیر یا زود سومین سفر دولت به کرمانشاه نیز انجام خواهد شد سراغ نمایندگان استان کرمانشاه رفته‌ایم تا از آنان در‌باره میزان اجرایی شدن مصوبات سفرهای اول و دوم رئیس‌جمهوری به این استان بپرسیم.

راه‌آهن و پالایشگاه

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر این‌که نخستین خواسته مجمع نمایندگان استان اجرایی کردن مصوبات دولت است از طرح راه‌آهن غرب و پالایشگاه آناهیتا به‌عنوان 2 طرحی که جزو مصوبات دولت بود، اما به کندی پیش می‌رود، یاد می‌کند.سید جواد زمانی می‌گوید: «‌پالایشگاه آناهیتا و راه‌آهن غرب جزو مصوبات سفر اول است. قرار بود که در سال 90 قطار به کرمانشاه برسد. وزیر راه و ترابری هم اعلام کرده است که ما این‌کار را تا سال 90 انجام می‌دهیم، اما نوع کار و میزان پیشرفت چیز دیگری را نشان می‌دهد.»

نماینده مردم کنگاور، هرسین و صحنه ادامه می‌دهد: «‌اگر دولت به تعهدی که در این زمینه داده است عمل کند با توجه به
هم مرز بودن کرمانشاه، تاثیر شگرفی در اقتصاد استان و حتی کشور با عراق به‌وجود خواهد آمد.»زمانی درباره میزان پیشرفت پالایشگاه آناهیتا نیز می‌گوید: «باید پیشرفت کار را در حد صفر اعلام کنیم.»

وی خاطر نشان می‌کند: «در ایام جنگ زیرساخت‌های استان از بین رفت. بنابراین بعد از جنگ انتظار می‌رفت که به استان کرمانشاه در زمینه توسعه اولویت می‌دادند که اینگونه نشد و به‌همین دلیل، اکنون نرخ بیکاری در استان بالاست.»

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گازرسانی به روستاها را از دیگر اولویت‌های کاری این استان می‌داند و اضافه می‌کند که گاز‌رسانی در استان به کندی پیش می‌رود. مسئولان وزارت نفت هم از این موضوع اطلاع دارند که روند گاز رسانی به روستاهای کرمانشاه از میانگین کشوری عقب است. البته مسئولان وزارتخانه قول داده‌اند که استان را در این حوزه به حد معمول برسانند، گویا باید براساس آنچه در کشور تا‌کنون انجام شده است به 400 روستا در هر استان گازرسانی شود، اما در کرمانشاه 100 روستا از گاز برخوردار است؛ یعنی حدود 300 روستا از برنامه‌ای که دولت دارد، عقب‌تر هستیم.

مقصر کیست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان این‌که سفرهای استانی از کارهای خوب دولت است و یک فرصت به شمار می‌آید، می‌گوید که با انجام این سفرها دولت از نزدیک با مشکلات آشنا می‌شود و در جریان کم‌کاری‌ها قرار می‌گیرد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب می‌افزاید: «بعد از انجام 2 سفر استانی به استان کرمانشاه در حوزه بهداشت و درمان و در حوزه راه‌، کارهای خوبی صورت گرفته است، اما در بعضی حوزه‌ها ضعف‌هایی وجود دارد که باید پیش از انجام سفر سوم رفع شود.»

وی به برخی مصوبات اجرا نشده دولت می‌پردازد و می‌گوید: «برای نمونه ما چند مصوبه اصلی از سفر اول داریم که هنوز اجرایی نشده است. یکی از این مصوبات راه‌آهن غرب کشور است که اجرا نشدنش از دلایل کدورت نمایندگان در جریان سفر دوم نیز بود.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان می‌کند که قرار بود این راه‌آهن در سال 90 به کرمانشاه و در سال 92 به مرز خسروی برسد، اما روند پیشرفت کار نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.فلاحت‌پیشه تبدیل کردن کرمانشاه به قطب کشاورزی کشور را یکی دیگر از مصوبات سفر دوم ریاست‌جمهوری اعلام می‌کند و می‌گوید: «‌برای اجرای این مصوبه باید سالانه چند صد میلیون اعتبار اضافی به استان کرمانشاه اختصاص داده می‌شد اما در بودجه‌هایی که پس از این سفر به استان اختصاص داده شد، هیچ نشانی از همت مسئولان برای تبدیل کرمانشاه به قطب کشاورزی نبود. حتی در کارگروه کمک به امور زیربنایی و کشاورزی دولت، کار حذف مصوبه قطبیت کشاورزی استان کرمانشاه شنیده شده است که درصورت واقعیت داشتن ، نوعی بی اعتنایی به مردم کرمانشاه محسوب می‌شود.»عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ضمن اشاره به تأکید رئیس جمهور براجرای کامل مصوبات می‌افزاید: «وقتی اجرایی کردن مصوبات را پیگیری می‌کنیم به این نقطه می‌رسیم که همان وزارتخانه‌هایی که متولی امر هستند، به کارشکن‌های اصلی تبدیل می‌شوند و ضربه زنندگان به اجرایی کردن مصوبات هستند. اگر رئیس‌جمهوری دنبال مقصر می‌گردد باید در داخل دولت عاملان اجرا نشدن مصوبات را پیدا کند.»

قدرت مانور

صمد فدایی، نماینده سنقر و کلیایی، دیگر عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در این باره می‌گوید: «برخی از مصوبات دور دوم و بخش اندکی از مصوبات دور اول هنوز اجرایی نشده است. » وی می‌افزاید: «چندین بار با معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در این‌باره صحبت کردیم که در اجرای این مصوبات تسریع شود.» اما در این میان نماینده قصر شیرین دیدگاه متفاوتی دارد. فرهاد تجری، علت اجرا نشدن برخی مصوبات هیات دولت را قوانینی می‌داند که مجلس مصوب کرده و قدرت مانور را از دولت گرفته است.‌وی همچنین خاطر‌نشان می‌کند: «با تغییر مدیریت‌ها در استان انگیزه‌های کافی برای اجرایی شدن بسیاری از مصوبه‌ها نیز باقی نمانده و در حوزه انتخابیه من چند مصوبه مهم داریم که هیچ‌یک اجرایی نشده است.‌»

کد خبر 118449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز