گروه اقتصادی: با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های نیرو و نفت مکلف شدند به‌منظور مدیریت مصرف برق، گاز و آب در کشور ظرف مدت 5 سال کنتورهای همه مشترکین موجود را با تجهیزات مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار جایگزین کنند.

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه بررسی جزئیات طرح یک‌فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی وزارت نفت و نیرو را موظف کردند واحدهای صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و عمومی را که به تولید همزمان برق و حرارت و برودت در محل مصرف اقدام می‌کنند از اقدامات و تسهیلاتی که به‌صورت عمومی اعلام می‌شود بهره‌مند سازند.

واحدهای موجود نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز موظف شدند ظرف 3 سال از تاریخ تصویب این قانون نسبت به انجام مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی، افزودن سامانه بازیافت انرژی تولید همزمان به واحدهای خود اقدام کنند.

وزارتخانه‌های نیرو و نفت همچنین موظف هستند دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، تامین، نصب و بهره‌برداری زیر‌ساخت و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل هوشمند را تعیین، ابلاغ و اجرا کنند.براساس تبصره این ماده سامانه‌های قرائت، کنترل فناوری اطلاعات برق، گاز و آب به‌صورت هماهنگ و یکپارچه طراحی، اجرا و بهره‌برداری خواهد شد.

نمایندگان مجلس همچنین وزارتخانه‌های بازرگانی و ارتباطات را مکلف کردند به‌منظور کاهش تعداد مراجعات حضوری متقاضیان، زیرساخت‌ها، مجوزها و تسهیلات لازم برای فروش الکترونیکی و توزیع کالاها و خدمات از طریق اصناف را فراهم کنند.

براساس این مصوبه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موظفند فرایندهای کاری خود را اصلاح کنند و مراکز تماس با کانال‌های تلفنی، پیام کوتاه و پایگاه اینترنتی ایجاد کنند.همچنین تمامی خدمات خود شامل فرم‌ها، فرایندها، شرایط، آدرس‌ها، تعرفه‌های خدمات، نحوه دسترسی و نحوه آن را در پایگاه اینترنتی به‌طور کامل توصیف، اطلاع رسانی، به روز رسانی و تا حداکثر ممکن اجرایی و قابل ارائه کنند.

وزارت نیرو نیز موظف شد از طریق شرکت‌های تابعه، خرید برق از تولید‌کنندگان را در محل مصرف و به اندازه ظرفیت‌های تولید برق تضمین کند و به این منظور از طریق عقد قراردادهای 5 ساله یا بیشتر مطابق شرایطی اقدام نماید.همچنین مشترکینی که اقدام به احداث مولد در محل مصرف می‌نمایند از اولویت قطع برق در زمان‌های کمبود در شبکه سراسری خارج می‌شوند.

دستور بهمنی برای تأمین اعتبار کنتورهای هوشمند

مجری طرح کنتورهای هوشمند از دستور رئیس‌کل بانک مرکزی برای تامین اعتبار کنتورهای هوشمند خبرداد و گفت: درصورت تامین اعتبار، کنتورهای هوشمند جایگزین کنتورهای معمولی می‌شود. هادی مدقق در گفت‌وگو با مهر گفت: رئیس‌جمهور دستور تامین اعتبار تعویض کنتورهای فعلی با کنتورهای هوشمند را صادر کرده و بر این اساس، بانک مرکزی باید این طرح را تامین اعتبار کند.

مجری طرح جایگزینی کنتورهای هوشمند افزود: کنتورهای هوشمند هم‌اکنون در برخی از مناطق کشور و شهر تهران به‌صورت آزمایشی نصب شده‌ تا ایرادات کار مشخص شود؛ ضمن اینکه درصورت تامین اعتبارات مورد نیاز، کنتورهای 20‌میلیون مشترک شبکه برق کشور تعویض خواهد شد. وی تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند، امکان محاسبه و اعمال تعرفه‌های متفاوت در فصول مختلف سال وجود دارد.

کد خبر 118373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز