پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نورولوژیست‌های کانادایی در بررسی‌های خود کشف کردند که چرا قدرت بینایی ناشنوایان بسیار بیشتر از قدرت بینایی افراد عادی است

قدرت بینایی

تیم تحقیقاتی استفان لامبر از دانشگاه اونتاریوی غربی با آزمایش بر روی گربه‌هایی که از بدو تولد ناشنوا بودند روشی را یافتند که با کمک آن مغز می‌تواند برای هدر نرفتن نورونها خود را دوباره قالب ریزی کند.

به نظر می‌رسد افرادی که از ناشنوایی مادرزادی رنج می‌برند توانایی بینایی بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند. همچنین افراد با نابینایی مادرزادی از توانایی شنوایی بالاتری نسبت به مردم بینا برخوردارند.

دانشمندان کانادایی در این بررسی‌ها نشان دادند که در مدل‌های حیوانی با ناشنوایی مادرزادی، این پدیده منجر به قالب ریزی دوباره کورتکس شنوایی مغز می‌شود. به طوری که در این قالب ریزی دوباره، کورتکس شنوایی قادر می‌شود به جای عملکردهای شنوایی، عملکردهای بینایی را کنترل کند. به این ترتیب مغز با این اقدام از هدر رفتن فضاهایی که کارایی ندارند جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان در آزمایشی بر روی گربه‌های ناشنوا به طور موقت کورتکس شنوایی پسین مغز آنها را غیرفعال کرده و مشاهده کردند که مزیت درک بینایی جانبی که در این منطقه مغزی وجود داشت حذف شد درحالی که با غیرفعال کردن موقت کورتکس شنوایی پشتی، مزیت ارزیابی حرکت از بین رفت.

استفان لامبر در این خصوص توضیح داد: "اگر شما فردی باشید که قادر نیست سرعت نزدیکی یک خودرو را به صورت شنیداری درک کند بی شک استفاده از این میدان دید جانبی وسیع‌تر می‌تواند برای دیدن آن خودرو که از دور وارد می‌شود برای شما بسیار مفید باشد."

کد خبر 118287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز