دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

دکتر سید محمد ابوترابی: باز هم یک اتفاق نادر در عالم پزشکی، البته این بار برای اولین بار در تاریخ. شنیده‌اید که مادری سه قلو به دنیا بیاورد، اما در این مورد خاص، یک مادر، با 2 رحم، سه قلو به دنیا آورده است!

هانا کرسی زن 23 ساله‌ای است که این روزها نامش بر سر زبان‌ها افتاده است و احتمالا نامش در کتاب‌های تاریخ علم، خصوصا تاریخ علم پزشکی ثبت خواهد شد.

این مادر انگلیسی سه نوزادی را به دنیا آورده که 2 تا از آنها با هم دو قلو بوده و دوران جنینی را در یک رحم گذرانده بودند و نوزاد سوم در رحم دیگر مادر، همزمان دوران جنینی خود را با سایر خواهرانش سپری کرده بود.

این سه خواهر به دلیل شرایط ویژه‌ای که در داخل رحم مادرشان داشتند، 7 هفته زودتر از موعد دنیا آمدند؛ خودشان البته دنیا نیامدند، بلکه پزشکان آنها را به روش سزارین، 7 هفته زودتر به دنیا آوردند.

رابی و تیلی دو دختری هستند که در یک رحم دوران جنینی خود را گذرانده‌اند و خواهر سومشان که در دوران جنینی یک رحم اختصاصی برای خود داشته است، گریسی نام دارد.

پزشکان از وضعیت عمومی این سه خواهر رضایت دارند ولی گفته‌اند که به دلیل زودتر از موعد به دنیا آمدنشان، باید حداقل 9 هفته در بیمارستان بمانند. 

 ماجرا از زمان تولد خانم هانا کرسی شروع شده است. یعنی وقتی که هانا کوچولو، 23 سال پیش با دو رحم به دنیا آمد.

اما همین موضوع برای رخ دادن یک اتفاق نادر کافی نیست. ماجرا وقتی جدی شده که 23 سال بعد، در هر یک از 2 رحم هانا، یک تخمک قرار گرفته و سپس این تخمک‌ها با 2 اسپرم  جداگانه بارور شده‌اند.

شکل‌گیری این اتفاق نادر وقتی کامل شده که سلول تخم تشکیل شده در یکی از رحم‌ها، خود به دو نیم شده و به دو جنین جدا از هم اما در یک رحم تبدیل شده است.

به این ترتیب در یکی از رحم‌ها، دو جنین دوقلو و در رحم دیگر، یک جنین جداگانه قرار گرفته است.

می‌شود با اطمینان گفت که این واقعه به این شکل تاکنون رخ نداده بوده است. دانشمندان می‌گویند، احتمال دوقلو بارور شدن همزمان هر دو رحم چنین مادری، حدود یک به 5 میلیون است و احتمال سه قلو بارور شدن چنین مادری یک به 25 میلیون است.

 پدیده دورحمی بودن یک خانم، خیلی شایع نیست ولی نادر هم نیست. در واقع از هر هزار زن یکی دارای دو رحم است.

علت وجود دو رحم در شکم یک خانم، اصلا موضوع پیچیده‌ای نیست. چون در دوران جنینی، رحم در ابتدا به صورت دو بخش کاملا جدا از هم در کنار یکدیگر شکل می‌گیرد و با افزایش سن جنین، دیواره بین این دو بخش از بین می‌رود و یک رحم واحد تشکیل می‌شود.

در مورد خانم‌هایی که دو رحم دارند، این از بین رفتن دیواره بین دو بخش اولیه به درستی اتفاق نمی‌افتد.

کد خبر 11826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز