همشهری آنلاین: اسانس زیره سبز می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل ضد میکروبی برای درمان عفونت‌های باکتریایی موثر باشد.

زیره سبز

به گزارش ایسنا، «ندا سلیمانی»، دانشجوی کارشناسی ارشد باکتری شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، پژوهشی را با هدف «ارزیابی اثرات متقابل دارویی و فعالیت ضد باکتریایی اسانس زیره سبز علیه برخی از باکتری‌های پاتوژن» انجام داده است.

در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی، اسانس زیره سبز از دانه آن تخلیص شد. برای بررسی عملکرد ضد باکتریایی اسانس، از روش انتشار از دیسک با استفاده از اندازه‌گیری قطر هاله مهاری و تعیین حداقل غلظت مهاری توسط روش میکروبراث دایلوشن بر روی چندین رده استاندارد باکتریایی استفاده شد.

در بررسی اثرات سینرژیستی و آنتاگونیستی، سویه‌های استاندارد باکتریایی بر روی محیط حاوی اسانس، کشت داده شد و سپس دیسک‌های آنتی بیوتیکی بر روی آن قرار گرفت.

بر اساس تست انتشار دیسک در آگار، بیشترین میزان هاله عدم رشد مربوط به باسیلوس سرئوس با قطر 44 میلی متر مشاهده شد. اسانس، فعالیت هم افزایی با جنتامیسین(10 میکروگرم) را بر اشریشیاکلی نشان داد.

این نتایج نشان می‌دهند اسانس زیره سبز می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل ضد میکروبی، برای درمان عفونت‌های باکتریایی موثر باشد. همچنین این جزء می‌تواند عملکرد برخی از آنتی بیوتیک‌ها را تقویت کند که امکان استفاده از آن را به ویژه در موارد مقاومت دارویی مطرح می‌کند.

خلاصه این پژوهش در مجله «ره آورد دانش» دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسیده است.

کد خبر 118209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز