یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال مخالفت بانک مرکزی و بانک کارگشایی با عرضه نقدی سکه در بورس کالا، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از ضرب پلاک‌های اختصاصی طلا توسط این شرکت در آینده نزدیک خبر داد.

بورس کالا ضرب طلا

به گزارش همشهری، علی‌اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالا روز گذشته در جریان نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا بورس کالا کماکان ضرب سکه طلا را در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت: البته ضرب سکه‌های رایج انحصارا در اختیار بانک مرکزی است و کاری که ما انجام خواهیم داد پیگیری ضرب پلاک‌های طلاست.

هاشمیان همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی معاملات آتی شمش طلای 10 اونسی از آبان ماه افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال نیز شاهد راه‌اندازی معاملات آپشن روی طلا باشیم. البته این معاملات از پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به معاملات آتی برخوردار است و به تبع آن فعالیت‌های آموزشی گسترده‌ای را طلب می‌کند.

براساس این گزارش، پیش از این مخالفت بانک کارگشایی و بانک مرکزی مانع از عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا شده بود، بر همین اساس مسئولان بورس کالا تصمیم گرفتند نسبت به ضرب سکه یا پلاک‌های طلا با طرح جدید اقدام کنند.

ممنوعیت خرید حقیقی‌ها

هاشمیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت خرید توسط افراد حقیقی در بورس کالا که اخیرا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است، گفت: حسب توافق صورت گرفته، محصولات سیمانی و کشاورزی تا پایان امسال از این دستورالعمل مستثنی شده‌اند اما این تصمیم با توجه به شرایط کنونی کشور که در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم، اتخاذ شده است.

وی افزود: به هر حال شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کرد که چنین سیاستی در پیش گرفته شود ولی بعد از عبور از این شرایط، بورس کالای ایران هم مانند سایر بورس‌های جهان به سمت توسعه فعالیت شخصیت‌های حقیقی خواهد رفت و ما هم مایل به ایجاد چنین محدودیت‌هایی نیستیم.

جلوگیری از افزایش قیمت فولاد

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره کنترل قیمت فولاد گفت:‌ قیمت برخی از کالاهای پایه (مانند فولاد) پیش از آغاز قانون هدفمندکردن یارانه‌ها افزایش غیرمنطقی یافت که دولت با همکاری بورس کالا وارد بازار شد و با تعیین مرز حباب، مانع از رشد قیمت این کالاها شد.

وی به ادامه رکود جهانی اشاره کرد و افزود:‌ قیمت فولاد در 6 ماهه اخیر فقط 5 درصد افزایش داشت اما در داخل کشور شاهد رشد بی‌رویه قیمت این کالا بودیم که با تعیین مرز حباب از رشد غیرمنطقی قیمت آن جلوگیری شد. هاشمیان در پاسخ به این سؤال که آیا تعیین قیمت برای یک کالا در بورس با ماهیت عملکرد بورس در تعارض قرار ندارد؟ گفت: مرز حباب تعیین شده در بورس به معنای قیمت‌گذاری دستوری نیست.

ورود 39 شرکت جدید

مدیرعامل بورس کالا به افزایش پذیرش شرکت‌ها اشاره کرد و افزود:‌ 39شرکت جدید در نیمه نخست سال89 به بورس کالا ملحق شدند. وی گفت:‌ هم‌اکنون 125شرکت داخلی و 54شرکت خارجی در بورس کالا فعال هستند. هاشمیان ادامه داد:‌ در حال حاضر 63 کارگزار با 208 مجوز در بورس کالا حضور دارند که 9شرکت نیز در فهرست پذیرش این شرکت قرار دارند.

سیمانی‌ها از مهم‌ترین کالاهایی هستند که در آستانه ورود به بورس کالا قرار دارند. وی درخصوص وضعیت شرکت‌های سیمانی در بورس کالای ایران نیز گفت: در حال حاضر 7شرکت سیمانی در بورس پذیرش شده‌اند که از این تعداد 3 شرکت عرضه محصولات خود را آغاز کرده اند، ضمن آنکه 6 شرکت نیز مدارک خود را ارائه داده‌اند که فرایند پذیرش آنها در حال انجام است.

به گفته هاشمیان، سیمان هم‌اکنون در کشور از یک پتانسیل 60 میلیون تنی برخوردار است و ما امیدواریم به‌تدریج این ظرفیت وارد بورس کالا شود. وی ادامه داد: بورس کالا ساختمان جدیدی را خریداری کرده است تا بتواند مکان بیشتری را به کارگزاران اختصاص دهد.

معاملات الکترونیک

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: به‌دنبال آن هستیم که در آینده معاملات بورس به‌صورت 24ساعته و بدون وقفه انجام بگیرد. وی افزود: خوشبختانه بانک مرکزی هم ساعت پایانی سامانه ساتنا را از 12:30 تا 16:30 افزایش داده است. وی همچنین تاکید کرد: بورس کالا یکی از امن‌ترین شبکه‌های الکترونیک کشور را در اختیار دارد و در همین رابطه به‌دنبال دریافت گواهینامه ایزو 27001 هستیم.

کد خبر 118057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز