گروه ادب‌و هنر: درحالی که وضعیت فروش فیلم‌ها در ماه‌های اخیر جالب توجه نبوده، از چهارشنبه 4فیلم تازه روی پرده آمدند تا چهره اکران عوض شود.

سینما

«ملک سلیمان»، «سن پترزبورگ» ، «بعدازظهر سگی سگی» و «نخودی» میهمانان تازه سینماهای تهران و شهرستان‌ها هستند. سن‌پترزبورگ و بعدازظهر سگی‌سگی ‌به‌عنوان فیلم‌های کمدی در 2روز اول اکرانشان فروش نسبتا معقولی داشته‌اند. روی نخودی هم که فیلم کودک است کسی حسابی برای فروش باز نکرده است.

در عوض ملک سلیمان با یدک‌کشیدن عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، شرایط متفاوتی نسبت به بقیه فیلم‌ها دارد. این فیلم 3سال پیش درحالی جلوی دوربین رفت که وزیر ارشاد و معاون امور سینمایی وقت، شعار سینمای فاخر را سر داده بودند و قرار بود ملک سلیمان الگوی مطلوبی برای این سینما باشد.

فیلم به کارگردانی شهریار بحرانی که ساخت سریال تاریخی «مریم مقدس» را در کارنامه دارد، جلوی دوربین رفت. تهیه‌کننده آن مجتبی فرآورده بود و سرمایه تولید هم توسط بنیاد سینمایی فارابی و معاونت سینمایی تأمین شد. طولانی‌بودن زمان فیلمبرداری و دشواری‌های کار باعث شد تا با وجود صرف هزینه‌های سنگین تولید، بازیگر چهره‌ای در ملک‌سلیمان حضور نیابد.

از میان گزینه‌ها امین زندگانی برای بازی در نقش سلیمان نبی انتخاب شد و نقش‌های دیگر نیز به محمود پاک‌نیت، الهام حمیدی، مهدی فقیه و حسین محجوب رسید. ملک سلیمان به‌عنوان روایتی از زندگی حضرت سلیمان نبی(ع) و در زمینه مذهبی- تاریخی با استفاده از فن‌آوری پیشرفته در طراحی و پردازش تصاویر سینمایی تولید شد.

هزینه‌های بالا وقفه‌هایی را در مرحله تولید در پی داشت و گویا بودجه فیلم از برآورد اولیه نیز بالاتر رفت. از زمان آغاز فیلمبرداری گفته می‌شد که این پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است؛ به‌خصوص اینکه در مراحل فنی، جلوه‌های ویژه، صدا،‌ موسیقی و... از فن‌آوران آسیایی استفاده شد تا ملک سلیمان از نظر تکنیکی یک اتفاق تازه در سینمای ایران باشد. ملک سلیمان قرار بود در جشنواره فجر ‌به نمایش درآید منتها مراحل فنی طولانی شد و ملک سلیمان‌ به جشنواره بیست‌و هفتم فجر نرسید.

در همین روزها بود که اخبار غیررسمی درباره هزینه‌های تولید، اهالی سینما را نسبت به فیلم حساس کرد. گفته شد تا قبل از آغاز مراحل فنی 7میلیارد تومان هزینه ملک سلیمان شده و با استفاده از تکنیسین‌های هنگ‌کنگی که فیلم اسکاری «ببر خیزان، اژدهای پنهان» را نیز در کارنامه داشتند هزینه‌ها بسیار بالاتر از تصور اولیه شده است؛ هرچند سازندگان فیلم ارقام نجومی‌ای را که برخی از رسانه‌ها منتشر کردند و حکایت از هزینه 10 میلیاردی داشت را اغراق‌آمیز و غیرواقعی خواندند.

صحبت از بودجه میلیاردی که گفته می‌شد فارابی در اختیار گروه سازنده ملک سلیمان قرار داده، زمانی نقل محافل سینمایی بود که اغلب اهالی سینما با مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل وقت فارابی دچار مشکل شده بودند. فارابی از بسیاری از پروژه‌ها حمایت نمی‌کرد و همین مسئله نوعی ذهنیت منفی را ‌ پیرامون ملک سلیمان ایجاد کرده بود؛ درحالی که بعدها مشخص شد، بودجه ملک سلیمان از محل بودجه متعارف و عادی سینما تأمین نشده و تولیدات فاخر، صاحب ردیف بودجه جداگانه‌ای هستند.

به هرحال ملک سلیمان در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و تقریبا همه سیمرغ‌ها را در بخش‌های فنی به خود اختصاص داد.همان ‌زمان اعلام شد در صورت موفقیت ملک سلیمان، تولید قسمت دوم این فیلم نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. در حالی که انتظار می‌رفت تبلیغات ویژه‌ای برای پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در نظر گرفته شود، دست‌کم در روزهای اول اکران چنین اتفاقی رخ نداد.شاید به همین دلیل بود که ملک سلیمان در روز اول اکرانش تنها 3 میلیون تومان فروخت.

جالب اینکه روز چهارشنبه برخی از سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم، آمار فروش نزدیک به صفر را ثبت کردند؛ مثلا سینما جوان در روز اول اکران ملک سیلمان در برخی سئانس‌ها حتی یک بیننده هم نداشت! این فیلم در روز پنجشنبه هم 6 میلیون تومان فروخت؛ یعنی به اندازه فیلم کم‌فروش «فاصله» که روزهای آخر اکرانش را سپری می‌کند.

فروش زیر 10میلیونی در 2روز اول اکران معنی‌اش برآورده نشدن انتظارها از آخرین ساخته شهریار بحرانی است. مشخص نیست چرا فیلمی که با بودجه هنگفت دولتی ساخته شده در مرحله اکران مورد حمایت قرار نگرفته. تیزرهای تلویزیونی فیلم را اگر با مریم مقدس، فیلم قبلی بحرانی مقایسه کنیم،

می‌بینیم که کار ویژه‌ای برای تبلیغات ملک سلیمان هنوز انجام نشده و شاید هم باید منتظر روزهای بعد بود. جالب اینکه مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده ملک سلیمان فروش روزهای اول فیلم را خوب ارزیابی کرده و گفته آمار رسمی فروش از اواسط هفته اعلام خواهد شد. هر چه هست پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران که با معیارهای جهانی تولید شده شروع خوبی در روزهای اول اکرانش نداشته است.

کد خبر 117971

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز