گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته‌ای برای پذیرش شرکت‌های سرمایه گذار استانی در فرابورس خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، پس از مدت‌ها بحث درباره تبدیل شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به شرکت‌های سهامی عام و یا تعاونی، سرانجام رئیس سازمان بورس بر تمام فرضیه‌های موجود خط بطلان کشید و اعلام کرد این شرکت‌ها در قالب سهامی عام واگذار می‌شوند. در حال حاضر 30شرکت سرمایه گذاری استانی منتظر تعیین تکلیف برای واگذاری سهامشان هستند اما اختلاف بر سر نحوه واگذاری سهام این شرکت‌ها برنامه واگذاری سهام این شرکت‌ها را با تاخیر مواجه کرده بود.

در واقع سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باید از طریق بورس یا فرا بورس عرضه شوند و به این منظور صحبت از سهامی عام‌شدنشان است. اما عده‌ای مخالف این نظر هستند و معتقدند شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، باید در قالب تعاونی باشند.

این مسئله تا جایی پیش رفت که چندی پیش مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت مصوبه تبدیل شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به سهامی عام را زمینه‌ساز تصدی گروه یا افرادی خاص بر حجم بالایی از منابع درآمدی کشوری دانست.

همچنین مدیر کل امور پارلمانی وزارت تعاون نیز اعلام کرد: از نظر رئیس‌جمهوری مصوبه تبدیل شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به سهامی عام موجب بروز مشکل در تحقق اهداف ناشی از اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44 شده و زمینه را برای سوء استفاده برخی برای دست‌اندازی بر منابع مردم هموار می‌کند،

اما پس از رایزنی‌های فراوان گویا موضوع سهامی عام شدن این شرکت‌ها مشخص شد و قرار است سهام این شرکت‌ها با ساختاری یکسان در فرابورس عرضه شود. در همن رابطه علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری گفت: قرار است شرکت فرا بورس ایران با تشکیل کمیته ویژه‌ای زمینه پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در بازار فرابورس فراهم کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت‌ها در قالب تعاونی واگذار خواهند شد یا سهامی عام تاکید کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ‌شده همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در قالب سهامی عام در فرا بورس واگذار می‌شوند.همچنین مهدی علم‌الهدی مدیرپذیرش شرکت فرا بورس در این باره گفت: با برگزاری نشستی در روز‌های شنبه و یکشنبه قرار شد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از طریق فرابورس واگذار شوند.

وی افزود: از مجموع 30شرکت سرمایه گذاری استانی 9شرکت در اساسنامه خود مشکلاتی از بابت تبدیل شدن به سهامی عام از شرکت تعاونی دارند که با حل‌شدن اساسنامه، این شرکت‌هامی‌توانند وارد فرا بورس شوند.وی افزود: مابقی شرکت‌ها ساختار یکسانی دارند و شرکت فرا بورس آمادگی کامل برای پذیرش و عرضه سهام این شرکت‌ها دارد.

وی افزود: کار گروهی به همین منظور با حضور سازمان خصوصی‌سازی‌، فرا بورس، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و شرکت بورس تشکیل شد و قرار است هر ماه نشست‌هایی برای آماده‌سازی‌ سهام این شرکت‌ها برای عرضه در فرا بورس برگزارشود.

کد خبر 117641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز