گروه اقتصادی: با گذشت بیش از 4 سال از آغاز برنامه توزیع سهام عدالت، هنوز بسیاری از مشمولان دریافت سهام از سوار شدن به قطار سهام عدالت بازمانده‌اند

به‌نظر می‌رسد توقف قطار قبل از سوار شدن مسافران و رسیدن به ایستگاه آخر با وعده‌ها و مصوبات قبلی دولت مطابقت نداشته باشد.بنیان سهام عدالت بر مجوزی گذاشته شده که در 12 تیرماه 1385 صادر شد. براساس این مجوز، قرار شد تا 50 درصد از سهام صدر اصل 44 قانون اساسی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متشکل از تعاونی‌های شهرستانی و نیز 2 دهک پایین درآمدی جامعه اختصاص داده شود؛

البته مشروط به اینکه قیمت سهام در بورس تعیین شود و سهام اعطایی به 2دهک پایین درآمدی با 50 درصدتخفیف با دوره تقسیط 10 ساله باشد و مهم‌تر اینکه شناسایی افراد واقع در 2 دهک پایین درآمدی با ساز و کارهای علمی و دقیق انجام شود و روستائیان مورد توجه ویژه قرار گیرند.

اما دولت توزیع سهام عدالت را از آبان 1385 کلید زد تا اینکه اخیرا سازمان خصوصی‌سازی‌ با نواختن سوت آخر از توقف قطار سهام عدالت خبر داد و اعلام کرد: پرونده آن به‌زودی بسته می‌شود. اعلام این خبر البته واکنش برخی مسافران به‌جامانده را به همراه داشت و نخست کارگران بودند که نسبت به دریافت نکردن سهام عدالت انتقاد خود را علنی کردند.

این مسئله باعث شد تا مجتبی زارعی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی از اجرای طرح بهبود روش واگذاری سهام عدالت به کارگران و به‌کارگیری سامانه جدید آن با دستور رئیس‌جمهور و با اولویت کارگران ساختمانی و فصلی خبر دهد.اما ماجرا همچنان ادامه دارد چرا که بسیاری از اقشار مردم که خود را مستحق دریافت سهام عدالت می‌دانند، هنوز منتظرند دولت چگونگی شرایط برای دریافت این سهام را اعلام کند.

به گزارش همشهری براساس مصوبه 29 فرودین 1388 شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مشمولان دریافت سهام عدالت اتباع ایرانی مقیم داخل کشور شامل 6 دهک خواهند بود که به‌صورت علمی شناسایی می‌شوند. بر این اساس 2 دهک پایین درآمدی کشور با اولویت روستانشینان و عشایر و دهک‌های سوم تا ششم بعدی، مشمول طرح واگذاری سهام عدالت می‌شوند.

این تعریف کلی از مشمولان دریافت سهام عدالت باعث شد تا رویکرد سازمانی در تعریف مشمولان سهام عدالت ملاک عمل قرار گیرد و هر وزارتخانه و یا نهاد اجرایی فهرستی را آماده و برای دریافت سهام عدالت معرفی کند تا آنجا که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است تا پایان سال 1388 برای 42میلیون و 921هزارو 311نفر دعوتنامه مالکیت سهام عدالت صادر شده است.

با این همه هنوز برخی از اقشار مردم با درآمد کم و متوسط در شهرها و روستاها از جمله کسبه جزء، شاغلان در بخش‌های غیردولتی و صاحبان مشاغل آزاد با درآمد متوسط از دایره مشمولان سهام عدالت بیرون مانده‌اند.

تا پایان سال گذشته تنها مشمولان طرح شهید رجایی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان فاقد شغل، کلیه روستائیان و عشایر فاقد شغل و کم درآمد، شاغلین دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و کارکنان شهرداری‌ها، ایثارگران، زنان کارگر سرپرست خانوار، خدام مساجد،

حسینیه‌ها و امامزاده‌ها، طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بیماران خاص، کارکنان ستاد‌های نماز جمعه، خبرنگاران،  قالی‌بافان، فعالان قرآنی، مددجویان تحت‌پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده،

زنان سرپرست خانوار بی‌بضاعت، مددجویان و کارکنان مؤسسات خیریه، کارگران ساختمانی تحت پوشش انجمن‌های کارگری، تاکسیرانان و اتوبوسرانان شهری و بخشی از افراد کم‌درآمد مشمول دریافت سهام عدالت شناخته شده‌اند. آیا قطار سهام عدالت می‌تواند همه مسافران را سوار کند و به سلامت به ایستگاه آخر برساند؟

کد خبر 109929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز