گروه اقتصادی: سخنگوی اقتصادی دولت احتمال افزایش قیمت بنزین از آبان ماه به ازای هر لیتر 400 تومان را رد نکرد و در یک موضع‌گیری دو‌پهلو گفت: قیمت بنزین حتما شاید 400تومان عرضه و از نیمه دوم مهرماه یارانه نقدی به حساب 60میلیون و 600 هزار نفر متقاضی واریز می‌شود.

به گزارش همشهری، سید شمس‌الدین حسینی در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد: سیاست ارزی دولت تغییر نکرده است و دولت نوسانات نرخ ارز و افزایش آن در بازار را کنترل می‌کند. او با این وعده که نرخ دلار به 1060 تومان بر‌می‌گردد، گفت: سیاست ارزی کشور پرهیز و جلوگیری از نوسان قیمت ارز با استفاده از ابزار اقتصادی است. وزیر اقتصاد جلوگیری از سفته بازی در بازار ارز و طلا را رویکرد دولت در کنترل بازار دانست و تغییر نرخ سود بانکی را رد کرد و افزود: هیچگونه تغییر اعم از کاهش یا افزایش در نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات رخ نداده است.

وزیر اقتصاد در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی، افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی به‌دلیل تحریم را رد کرد و گفت: البته برخی تحلیلگران مطرح می‌کنند که دولت به خاطر تامین منابع مالی نرخ ارز را گران کرده اما به‌عنوان سخنگوی دولت می‌گویم این تحلیل‌ها غیرمنطقی است.

سیستم بانکی هوشیارتر باشد

او بدون اشاره به‌علت افزایش تقاضای خرید نقدی دلار در بازار داخلی، دلیل افزایش قیمت ارز در بازار را افزایش تقاضای نقدی دانست اما تاکید کرد: نمی‌توان گفت افزایش قیمت‌ها و تقاضای نقدی ارز به‌دلیل مدیریت بد بانک مرکزی بوده اما سیستم بانکی باید در این زمینه هوشیارتر باشد.

سرنوشت برنامه پنجم

خبرنگار همشهری از سرنوشت بررسی لایحه برنامه پنجم پرسید و اینکه آیا توافق شده تا ملاک تصمیم مصوبات کمیسیون تلفیق باشد یا تغییر آن؟ سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت و مجلس توافقاتی را در این خصوص انجام داده‌اند به‌نحوی که از هفته گذشته با حضور معاون نظارت و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و نمایندگان منتخب مجلس توافقاتی در سطح بالاتر در حال انجام است.

او همچنین موجودی صندوق توسعه ملی را مناسب توصیف کرد و گفت: همانند حساب ذخیره ارزی، نمی‌توان رقم آن را اعلام کرد. وزیر اقتصاد پرسش همشهری درباره شایعه نقل و انتقال ارز از طریق بانک‌های 2 کشور ارمنستان و ترکیه را به‌دلیل وفادار ماندن به سنت خود مبنی بر پاسخ به یک سؤال، بدون جواب گذاشت.

استفاده از ارزهای محلی

وزیر اقتصاد نه تنها استفاده از ارزهای محلی را در مناسبات بین‌المللی ایران با دیگر کشورها رد نکرد بلکه از سقوط حاکمیت دلار خبر داد و گفت: امروز با کشورهای بزرگی که سهم بزرگی از اقتصاد دنیا را بر عهده دارند به توافقاتی برای کار کردن با پول‌های محلی نظیر کشورهای ترکیه، چین، امارات و عمان رسیده‌ایم.

با درهای باز گفت‌وگو می‌کنیم نه درهای بسته

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اعتراضات صنف طلا و جواهر نسبت به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت مصمم و موظف به اجرای قانون بدون تبعیض است. او تصریح کرد: ما با درهای باز گفت‌وگو می‌کنیم نه درهای بسته.

حسینی برخورد با طلا فروشان معترض و محرومیت آنها از برخی خدمات را اعمال قانون توصیف و تاکید کرد: ‌از تمام ظرفیت‌های قانونی برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده استفاده خواهیم کرد. او تهیه گزارشی از وضعیت برخی زرگرهای تهران را تایید و تهدید کرد: اطلاعاتی در دست داریم که اگر لازم شد آنها را در اختیار مردم قرار می‌دهیم که نشان می‌دهد متأسفانه برخی که لجاجت می‌کنند وضعیت مالیاتی‌شان خوب نیست.

کد خبر 117437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز