گروه اقتصادی: آمار‌های رسمی گمرک نشان می‌دهد که ایران در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 36 میلیون دلار بنزین به 3 کشور، عراق، افغانستان و ارمنستان صادر کرده است.

petrolium tanker

البته آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد که صادرات بنزین دست‌کم از سال 1384 به برخی کشورها صورت گرفته است به‌گونه‌ای که از سال 1384 تا نیمه نخست سال‌جاری (به جز سال 1385) بیش از 202 هزار تن بنزین به ارزش 139 میلیون دلار به کشورهایی چون افغانستان، عراق، امارات، ارمنستان، هلند و ترکمنستان صادر شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در این زمینه خبرداد: به‌دنبال خودکفایی کشورمان در تولید بنزین و سیاست‌های دولت مبنی بر صادرات این محصول، در مدت یاد شده33.8  میلیون لیتر بنزین از کشورمان به کشورهای مختلف صادر شد و تازه‌ترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد در نیم‌سال اول سال‌جاری 37 میلیارد تومان بنزین به خارج از کشور صادر شده است.

این گزارش حاکی است کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان عمده‌ترین خریداران بنزین صادراتی ایرانی بوده‌اند. بنابراین گزارش اطلاعات ثبت‌شده در گمرک ایران، حاکی است صادرات بنزین ایرانی از طریق گمرکات باشماق، دوغارون، جلفا، اصفهان و پتروشیمی بندر امام‌خمینی(ره) صورت گرفته است.

همچنین در این مدت عراق عمده‌ترین خریدار بنزین ایرانی بوده و 47 درصد از کل صادرات این کالا را به‌خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید: آخرین محموله بنزین صادراتی ایران در شهریورماه سال‌جاری و به مقصد کشور افغانستان بارگیری شد که ارزش این محموله 2میلیارد و 700 میلیون تومان بود و از طریق گمرک دوغارون ترخیص شد.

جدول

اردشیر محمدی رئیس‌کل گمرک ایران نیز به صادرات بنزین ایرانی برای نخستین بار در سال 89 اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 36 میلیون دلار بنزین از ایران به کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان صادر شده که حجم این میزان بنزین صادراتی 32 میلیون لیتر بوده است.

کم و کیف بنزین صادراتی

خبرنگار همشهری درخصوص جزئیات آمار صادرات بنزین از ایران به کشورهای منطقه با مدیرکل آمار و اطلاعات گمرک تماس گرفت و پرسید چگونه است که در نیم سال اول، دولت 7552 تن بنزین به ارزش 18 میلیون و 860 هزار دلار به افغانستان صادر کرده است اما به ازای صدور 26 هزار تن بنزین به عراق تنها 16 میلیون و 699 هزار دلار درآمد کسب کرده است؟

حسین کاخکی مدیرکل آمار و اطلاعات گمرک می‌گوید: آمار و ارقام گمرک براساس اظهارنامه‌های گمرکی است که ثبت شده است اما جزئیات دقیق نحوه و میزان وزنی و ارزشی صادرات بنزین را باید از وزارت نفت پرسید.او توضیح داد: اینکه از کل صادرات بنزین ایران به هر کشور چه‌میزان بنزین به‌صورت سوپر بوده و چه میزان بنزین بدون سرب صادر شده است، وزارت نفت می‌تواند پاسخگو باشد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تفاوت ارزش بنزین صادرشده به کشور عراق با 2کشور افغانستان و ارمنستان ناشی از صدور مجدد بنزین وارداتی به ایران باشد یا اینکه ناشی از تصفیه نفت عراق در پالایشگاه‌های ایران، گفت: واقعیت این است که آماری که گمرک گزارش داده تنها مستند به اظهارنامه‌های ثبت شده در گمرک‌های کشور است و اطلاعات دقیق از اینکه آیا بنزین صادرشده تولید داخل بوده یا ناشی از تصفیه نفت دیگر کشورها در داخل کشور بوده را وزارت نفت در اختیار دارد

کد خبر 119254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز