مجموعه 3جلدی «پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد» منتخب خاطرات اسرای عراقی با تدوین و شرح و انتخاب مرتضی سرهنگی است که 30خاطره از اسرای عراقی در ایران از حدود 65 عنوان کتاب انتخاب و در این مجموعه آورده شده است.

جلد کتاب


در این مجموعه به تناسب هر خاطره، شرحی نوشته شده و منبع آن مشخص و برخی از مکان‌ها و اشخاص نیز گویا شده‌اند تا خواننده این خاطرات، از کتاب، راوی و اتفاق‌هایی که قبل و بعد از این خاطره می‌افتد، مطلع باشد. همچنین برای هر خاطره هم عنوانی انتخاب شده و تصویر بعضی از فرماندهان عراقی هم آورده شده است.

سرهنگی درباره ایده تدوین این کتاب می‌گوید: این ایده مربوط به سال‌های59 و60 بود. من سال59 به جبهه رفتم و آنجا با خیلی صحنه‌ها در هویزه و شهرهای دیگر روبه‌رو شدم و احساس کردم که سربازهای اشغالگر وقتی پایشان به شهری می‌رسد خودشان را سلطان بی‌تاج و تخت آنجا می‌دانند و هر کاری دلشان خواست می‌کنند. بعد که برگشتم تصمیم گرفتم شکل دیگر جنگ را هم بنویسم.

بنابراین خیلی تلاش کردم و با حمایت ارتش رفتم اردوگاه اسرای عراقی و شروع کردم به نوشتن خاطرات این اسرا که آن موقع در پاورقی‌ روزنامه‌ها چاپ می‌شد. بعدها خود افسران عراقی شروع به نوشتن کردند و حدود 65 عنوان کتاب در مدتی که در ایران بودند، نوشتند. آنها به ما می‌گفتند این خاطرات یک عذرخواهی ملی است چون ما به شما ظلم کردیم و با این خاطرات می‌خواهیم از شما عذرخواهی کنیم. من دیدم که در این خاطرات لحظات شگفتی وجود دارد که مثلا اگر از این 200صفحه خاطره، یک‌ونیم صفحه را انتخاب کنیم باز آنقدر محکم است و ساختار منسجمی دارد که بیرون از کتاب هم کاملا مستقل است.
او از این 65 عنوان کتاب حدود 30خاطره انتخاب کرده است و مقدمه‌ای برای خاطرات نوشته تا مشخص شود راوی این خاطره کیست، کی اتفاق افتاده و مکان‌ها و زمان‌ها چه مختصاتی دارند.

سرهنگی درباره جذابیت خاطرات نظامیان عراقی معتقد است: خاطرات نظامیان عراقی جذاب است، زیرا احساس می‌کنم به حوادث جنگ رسمیت بیشتری می‌دهند. وقتی طرف دیگر هم درباره دفاع ما حرف می‌زند، نکات و اتفاق‌های تازه‌ای را مطرح می‌کند که ما قادر به دیدن آنها نبودیم. این اطلاعات همچنین کمک می‌کند تصویرهای تازه‌ای از جنگ عراق با ایران را ببینیم و قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم.

سرهنگی که مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است، درباره شائبه اعتبار حرف‌های اسرای عراقی نیز می‌گوید: بهترین شهادت‌ها، شهادتی است که دشمن می‌دهد. من نمی‌توانم بگویم که به اسرای عراقی در ایران خوش گذشت ولی اگر خوش‌رفتاری بچه‌های ما نبود آنها هیچ وقت با من صحبت نمی‌کردند و هیچ وقت 65 عنوان کتاب نمی‌نوشتند. البته اسارت تحت هر شرایطی سخت است ولی هیچ‌کس اینها را اذیت نمی‌کرد و چون ما آماده جنگ نبودیم بنابراین اردوگاه نداشتیم و مجبور بودیم اینها را در پادگان نگهداری کنیم و در پادگان‌ها فقط یک آشپزخانه بود که هم سرباز خودمان و هم اسرای عراقی یک نوع غذا می‌خوردند و تفاوتی وجود نداشت.

مجموعه 3جلدی پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد را سوره مهر به قیمت 9900تومان منتشر کرده است.

کد خبر 117371

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز