پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: به رغم همه محدودیت‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر سید علیرضا مرندی در حاشیه نشست توسعه انسانی و اهداف توسعه هزاره در جمع خبرنگاران افزود: کشورمان به ویژه در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از انقلاب اعتلاء یافته است که البته این پیشرفت‌ها نسبت به شان نظام و مردم کافی نیست.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب در کل کشور فقط 12هزار پزشک عمومی وجود داشت گفت: این درحالی است که امروز ما هیچ استانی نداریم که از پزشکان فوق تخصص به حد کافی بهره مند نباشد.

دکتر مرندی افزود: در زمان جنگ تحمیلی بیشترین اعزام بیمار به خارج از کشور را داشتیم که موجب خارج شدن ارز زیادی از کشور می‌شد اما هم اکنون با دستیابی به فناوری‌های بسیار پیچیده پزشکی حتی یک مریض هم برای مداوا به خارج از کشور اعزام نمی‌کنیم.

وی به واردات 75 درصدی دارو بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 96 و نیم درصد اقلام دارویی را در کشور تولید می کنیم.

دکتر مرندی با اشاره به تعیین اهداف هشتگانه سازمان ملل در ده سال قبل بر اساس سال میلادی یعنی از سال2000  گفت: کشورهای دنیا تا سال 2015 باید این اهداف را در تعامل و هماهنگی با نمایندگان این سازمان محقق کنند.

نشست توسعه انسانی و اهداف توسعه هزاره با حضور خانم کنسوئلو ویدال نماینده سازمان ملل متحد در ایران، دکتر مرندی و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی کشور تشکیل شد.

در این نشست دو موضوع "توسعه اقتصادی به تنهایی لازم است ولی کافی نیست چرا که توسعه انسانی هم نیاز است و اهداف هشتگانه توسعه هزاره که در سازمان ملل برای کشورها تعیین شده است؛ بحث و بررسی شد.

ریشه کن کردن فقر و گرسنگی، دسترسی به آموزش همگانی، رفع نابرابری زن و مرد، کاهش دو سومی مرگ و میر کودکان نسبت به میزان موجود، کاهش سه چهارمی مرگ ومیر مادران نسبت به میزان موجود، مبارزه با بیماری های ایدز، مالاریا و سل، تامین پایدار محیط زیست و تدوین و ایجاد برنامه برای توسعه و درگیر کردن همه بخش‌های وابسته به سازمان ملل متحد؛ هدف گذاری‌های این سازمان برای 193 کشور عضو را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 117303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز