فریبا خانی: کتاب نمی‌خوانند، با کتاب قهرند یا کتاب مناسبی در اختیار ندارند، به هر حال آمارهای گزنده‌ای به ما می‌گویند که نوجوانان زیاد کاری به کار کتاب ندارند

دوچرخه 572

طبق یک نظرسنجی دانشگاهی پسرها از 482 دقیقه اوقات فراغت، فقط 3/ 3دقیقه را به خواندن کتاب‌های غیردرسی می‌پردازند و البته این رقم برای دختران کمی بهتر است. رقم آنها 9/5 دقیقه است. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای ترم پاییز کارگاه‌های شعر و قصه و کتاب‌خوانی و روزنامه‌نگاری و... در نظر گرفته است.

حمید نوایی‌لواسانی مسئول کمیته آموزش انجمن نویسندگان به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«نوجوانان در این کارگاه‌ها با مقوله داستان، شعر، روزنامه‌نگاری و نقد ادبی آشنا می‌شوند.»

او درباره مدرسان این کارگاه‌ها می‌گوید: «کارگاه‌های کتاب‌خوانی با مسئولیت آتوسا صالحی و عزت‌اله الوندی وروزنامه‌نگاری علی‌اصغر سیدآبادی اداره می‌شود. در حوزه بزرگسال شعر، عرفان نظرآهاری و داستان، سیامک گلشیری کارگاه ترجمه برعهده نقی سلیمانی، نقد ادبی، رضا نجفی، ادبیات نمایشی، محمد طلوعی و ویرایش، سیدمحمد حسینی است.»

او می‌گوید: «نوجوانان علاقه‌مند که از سطح خوبی برخوردار باشند، می‌توانند در کلاس‌های شعر و داستان شرکت کنند.»

عرفان نظر آهاری که مسئول کارگاه شعر است می‌گوید:«ما سعی می‌کنیم که در این کارگاه‌ها لذت بردن از شعر را بیاموزیم و به نوعی افراد با کلام مخیل آشنا شوند. به اعتقاد بعضی همه آدم‌ها می‌توانند شاعر باشند و این نیاز به آموزش و تمرین دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که نو جوانان امروز علاقه‌مند به چه نوع شعری هستند، می‌گوید:«اکثر نو جوانان اهل شعر به شعر سپید علاقه دارند یا شعر نو... وقتی آنها شعر کلاسیک می‌گویند: انگار نمی‌توانند در این قالب حرف‌ها و نیازهای امروزشان را بیان کنند.»

نوجوانانی که به شکل جدی و حرفه‌ای می‌خواهند با داستان‌نویسی آشنا شوند می‌توانند در کلاس‌های داستان‌نویسی سیامک گلشیری شرکت کنند.

او کارگاه‌های داستان خود را از یک‌سال قبل در انجمن شروع کرده است و می‌گوید:«ما در این کارگاه‌ها عناصر داستان‌نویسی را آموزش می‌دهیم و هنرجویان می‌توانند با چارچوب داستان‌نویسی آشنا شوند.»

آتوسا صالحی تجربه زیادی در کارگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان دارد.

او می گوید:«در این کارگاه‌ها، سعی خواهیم کرد که هر بار یک ژانر را مورد بررسی قرار دهیم و اگر امکانش بود نویسنده کتاب‌ها را هم به این کارگاه‌ها دعوت می‌کنیم.»

به نظر او در کشور ما ارتباط مخاطب و کتاب درست برقرار نمی‌شود . و اگر کتاب‌ها درست انتخاب شوند بر جمعیت کتاب‌خوان افزوده خواهدشد.

او می‌گوید: «در نوجوانان ظرفیت‌های خوبی هست. گاهی آنها از بزرگسالان هم جلو می‌افتند و درک زیبا و عمیقی از مسائل دارند.» به هر حال پاییز است و شاید این کارگاه‌ها، بهاری برای کتاب‌خوانی نوجوانان باشد. شماره انجمن نویسندگان 88317755 است.

کد خبر 117248
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز