چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

تویی که در ایران زندگی می‌کنی، کشوری که مهد تمدنی باستانی و عظیم بوده، این احساس را خیلی خوب درک می‌کنی؛ این که بعد از سال‌ها آثار باستانی‌ای که زمانی از کشورت غارت شده، به سرزمین اصلی‌شان برگردند. چه‌حالی پیدا می‌کنی؟ حالا عراقی‌ها همین حال را دارند! تازه بعد از پشت سر گذاشتن سال‌های طولانی جنگ و تحمل سختی‌های زیاد.

دوچرخه 571

در حقیقت این غارت‌ها هم در زمان یکی از همین جنگ‌ها اتفاق افتاده بود؛ سال 2003 میلادی، همان اوایل جنگ عراق با امریکا. ارتش امریکا آمده بود تا صدام را سرنگون کند و مسئولان امنیت شهر هیچ دستوری برای محافظت از موزه‌ها یا مراکز فرهنگی دیگر نداشتند. در چنین وضعیت پرهرج‌ومرجی، بیشتر از 15هزار شیء تاریخی از موزه بغداد و محوطه‌های باستان شناسی دزدیده شد و مراکز فرهنگی هم به آتش کشیده شدند.

حالا بعد از این همه سال 542تا از این اشیا در امریکا پیدا و به عراق برگردانده شده‌اند. البته پیش از این  هم اشیای دیگری از امریکا، کشورهای عربی و اروپایی به عراق بازگردانده شدند، اما بعضی از آنها پایان خوشی نداشتند. یکی از آنها محموله‌ای با  632 شیء باستانی بود که از امریکا به عراق فرستاده شد. سفیر عراق در امریکا، به‌خاطر وضعیت بد امنیتی عراق و برای این که مطمئن باشد این محموله سالم و کامل به مقصد می‌رسد آن را توسط ارتش امریکا به کشورش فرستاد. بیشتر این اشیا، اشیایی کوچک بودند، مثل مهرهایی مخروطی که در دوران باستان تراشیده شده بودند و به‌عنوان امضای شخصی استفاده می‌شدند. این محموله به عراق و مستقیماً به دفتر نخست‌وزیر منتقل شد، اما بعد از آن دیگر ردپایی از اشیای آن پیدا نشد و معلوم نشد چه بلایی بر سرشان آمد.

برای همین مسئولان عراقی برای فرستادن محموله جدید احتیاط بیشتری کردند و حدود دوسال آن را در سفارت عراق در واشنگتن نگه داشتند. آنها منتظر بودند تا وضعیت امنیتی در بغداد، پایتخت عراق، به حد قابل قبولی برسد.

البته هنوز هم بعد از این همه سال، امنیت کامل در بغداد وجود ندارد و برای همین هم قرار نیست موزه عراق بلافاصله بازگشایی بشود و عموم مردم بتوانند از آن بازدید کنند. مردم عراق باز هم باید صبر کنند.

شرح عکس:


شیرها و گاوهای بال‌دار با چهره انسان هزاران سال از دروازه‌های قصر نمرود در عراق محافظت می‌کردند، اما زمان جنگ نتوانستند کارشان را خوب انجام دهند.
بین سال‌های 1988 تا 1990 میلادی، باستان‌شناسان عراقی طلاهای نمرود را در محوطه قصر در آرامگاه‌های ملکه‌های آشوری گذاشته‌ بودند. در زمان جنگ، بعد از غارت قصر، سربازان امریکایی مأمور شدند از این محوطه محافظت کنند، چون هنوز بعضی از این اشیا در قصر باقی مانده بودند.

آتوسا رقمی

کد خبر 117182
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز