دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

اگر تصور کنیم که در میان عناصِر و سازه‌های شهری، صنف جلوبندی‌ساز‌ها به سرعت‌گیر‌ها یا همان ساندویچ‌های وسط خیابان (به‌علت مستهلک‌کردن جلوبندی) علاقه‌خاصی دارند و آنها را موجب رونق کسب‌و‌کار خود می‌دانند،صنف دارندگان کارواش نیز در میان پدیده‌های آب‌وهوایی به‌باران و برف علاقه‌خاصی دارند

پیاده رو

اما به‌نظر می‌رسد این صنف باید باغچه‌ها را نیز به فهرست علائق شغلی خود اضافه کنند زیرا برخی شهروندان بدون توجه به خودرو‌های پارک شده جلوی منزل و محل کارشان، هنگام آبیاری باغچه حسابی از خجالت خودرو‌ها نیز درآمده و آنها را کثیف می‌کنند.

برخی با بدبینی خاصی معتقدند این افراد برای جلوگیری از پارک خودرو‌ها دست به این کار می‌زنند و راننده را مجبور می‌کنند در اولین فرصت سراغ کارواش برود و دیگر دور و بر این محوطه توقف، آفتابی نشود. به‌هر حال بهتر است همانطور که کثیف‌شدن خودروی شخصی خود را نمی‌پسندیم برای دیگران نیز از این نسخه‌ها نپیچیم.

در‌های صرفه‌جو

چندی است با به‌بازار آمدن در‌های خودکار و هوشمندی که به‌محض نزدیک شدن افراد باز و بسته می‌شوند دیگر جای دست یا انگشتان افراد روی شیشه‌های بانک‌ها و فروشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی نمی‌ماند. با وجود این، نکته قابل تامل در مورد این در‌ها میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. باز نماندن درها باعث می‌شود سرما در فصول گرم و گرما در فصول سرد در محیط حفظ شود و جلوی خروج بیش‌از حد آن گرفته شود.

تمام اینها در حالی است که در بسیاری از ادارات و شرکت‌ها همچنان از این تکنولوژی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر در بسیاری از ادارات و شرکت‌های مورد اشاره وسایل گرمایشی و سرمایشی بعد از تمام شدن ساعت اداری همچنان کار می‌کنند.

جا مانده از جای پارک

گویا بسیاری از راننده‌ها به‌نوعی به پارک‌ کردن دوبل عادت کرده‌اند و در جایی هم که به اندازه کافی فضا برای یک پارک مجاز و عادی، مهیا باشد بازهم طوری پارک می‌کنند که انگار یک خودرو در سمت راست آنها وجود دارد. برای نمونه همانطور که در تصویر می‌بینید یکی از رانندگان طوری پارک کرده‌ است که دست‌کم نیمی از خودروی وی بیرون از جای پارک جا‌مانده است.

به‌نظر می‌رسد چنین کارهایی بیشتر به‌ دنبال رفتار عجولانه رانندگان صورت می‌گیرد، به‌نحوی که آنها فراموش می‌کنند قواعد رانندگی را به شکل صحیح رعایت کنند. البته هیچ مشخص نیست چرا اغلب افراد فقط در پشت فرمان خودرو عجول می‌شوند. گاهی به‌نظر می‌رسد در یک مسابقه رالی بزرگ شرکت کرده‌اندکه به‌جای کاپ و جوایز پایانی آن، مسئله مرگ و زندگی مطرح است.

به‌هر حال استفاده از راهنما هنگام ورود و خروج از پارک، در نظر گرفتن خودروی جلویی و پشتی و عرض خیابان و حفظ فاصله استاندارد تا لبه‌جدول، از شرایط خاص پارک‌کردن درست است.

قانون چمن

بر خلاف اینکه آفتاب داغ تابستانی باعث فرار افراد از زیر نور خورشید می‌شود اما آفتاب ملایم پاییزی با نسیم خنکش سبب می‌شود که برخی افراد فرصت‌ها راغنیمت شمرده و از گرمای خوشایند آن استفاده کنند. اما گاهی چرت پاییزی برخی افراد با دراز کشیدن روی چمن‌های میادین شهر همراه می‌شود؛

چمن‌هایی که کارگران برای زیباسازی و یکنواخت کردن آنها ساعت‌ها زحمت کشیده‌اند. البته علاوه بر آسیب‌‌دیدن چمن‌ها، این کار چندان با اصول‌شهرنشینی و زیبایی شهر جور در نمی‌آید. اصول دیگر قانونی نانوشته است به‌نام قانون چمن که حکم می‌کند هیچگاه بی‌ملاحظه پا روی چمن و گل‌های میادین شهری نگذاریم.

کد خبر 117088

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز