دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

وقتی خریدها تمام شد، کتاب‌ها آماده شد، لباس‌ها را اتو زدیم، کیف مدرسه مرتب شد، تقویم ورق خورد و صبح روز اول مهر رسید، نوبت به صبحانه می‌رسد

دوچرخه 571

و البته ما می‌دانیم که صبحانه خوردن و تغذیه درست می تواند باعث افزایش یادگیری و بهبود وضعیت جسمانی شود. می‌توانیم این اولین قدم را درست برداریم؟

به گفته متخصصان تغذیه، خانواده‌ها برای بهبود کیفیت آموزشی فرزندان خود هزینه زیادی در زمینه استخدام معلم خصوصی یا
ثبت نام در مدرسه‌های معتبرتر می‌کنند، اما معمولا به تغذیه آنان توجه کافی نمی‌کنند.

آنها معتقدند که بروز برخی از بیماری‌ها نتیجه کمبود دریافت برخی مواد مغذی است که می‌تواند زمینه ساز اشکال در یادگیری و تمرکز و حافظه شوشد. به عنوان نمونه کم خونی و فقر آهن به ویژه در دختران نوجوان می‌تواند زمینه ساز مشکل در یادگیری و تمرکز شود .

برخی افراد در دوره نوجوانی و تحصیل از صبحانه خوردن فرار می‌کنند. یا این وعده غذایی اصلی را فراموش می‌کنند یا آن را به عنوان منبع انرژی قابل قبول به رسمیت نمی شناسند. معمولاً بچه‌ها دیر از خواب بلند می‌شوند و وقتی برای صبحانه خوردن نیست، در نتیجه صبحانه به عنوان یک منبع انرژی قابل قبول فراموش می‌شود.

دکتر محمد جواد حسین ‌زاده، متخصص تغذیه معتقد است که طبق مطالعات انجام شده، افرادی که به هر دلیلی صبحانه نمی‌خورند دچار مشکلاتی در یادگیری می‌شوند بنابراین لازم است دست کم درشت‌مغذی‌ها (پروتئین‌ها، کربوهیدرات ها و چربی‌ها) را به میزان لازم در وعده صبحانه مصرف کنند، چرا که این مواد حاوی انرژی هستند.

او با اشاره به میان وعده‌هایی که دانش آموزان در مدارس مصرف می‌کنند، می‌گوید: «متأسفانه برخی اوقات میان وعده‌ها کیفیت لازم و کافی را ندارند، بنابراین اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به صرف یکی از میوه‌ها و سبزی‌ها در مدرسه عادت دهیم، به وضعیت تغذیه جامعه کمک بزرگی کرده‌ایم چرا که این کار موجب جلوگیری از ابتلای آنان به برخی از بیماری‌ها در بزرگسالی می‌شود.»

به گفته این متخصص تغذیه ، اگر بچه‌ها تمایلی به خوردن میوه‌ یا سبزی به عنوان میان‌وعده ندارند، می‌توان استفاده از برخی آجیل‌ها به میزان مناسب را به عنوان میان وعده به آنان توصیه کرد. این مواد جایگزین خوبی برای چیپس، پفک و برخی دیگر از تنقلات آماده است. برخی نوجوانان با مصرف نوشابه‌های حاوی کالری زیاد باعث می‌شوند که برخی مواد معدنی مانند کلسیم در معده به خوبی جذب نشوند، بنابراین باید وعده‌های غذایی اصلی به اندازه کافی مصرف شود.

این متخصص تغذیه درباره وعده صبحانه می‌گوید:« صبحانه به شکل سنتی شامل نان، پنیر، مغز گردو، یکی از سبزیجات و شیر می‌شود. شیر منبع بسیار خوبی از کلسیم برای نوجوانان است و می‌تواند در استحکام سیستم اسکلتی در دو دهه اول زندگی بسیار مؤثر باشد و از ابتلا به مشکلات جسمانی در سالمندی جلوگیری کند.»

حسین زاده همچنین معتقد است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر و با صرف وقت کافی، صبحانه‌ سالمی بخورند. این کار به سلامت کل جامعه کمک می‌کند؛ بر عکسِ مصرف اسنک‌ها و برخی تنقلات که در دراز مدت می‌تواند بر سلامت دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد.

کد خبر 117041
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز